Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Utan allt "tjat" hade det varit 0 avslöjade bilder - eller hur?
Och vem är det som sparkar? Folk vill ha reda på sanningen - är det för mycket begärt?

Resten av ditt inlägg är samma gamla visa som tidigare:
Har man någonsin gjort något fel i sitt liv får man inte kritisera andra människor. Och sedan jämförselser med andra människor som begått fel av olika slag.


Om du läser rätt så har Terje redan erkännt sitt fel och likt förbannat detta tjat hit eller dit av er på någon som ligger redan ner. Vilken jävla sanning pratar du om??...erkännandet är en sanning...det räcker lång väg. Varför han gjorde det är en annan sak och det vill han säkerligen ha mera tid på sig att kunna förklara. Jämförelser med andra människor...tja..varför inte?
 
P4: Du var med i Lasso för två veckor sen. Då hade du fortfarande inte erkänt
det här fusket. Vad var det som gjorde att du sen erkände några dagar senare?

T: Jag kan inte svara på varför jag erkände, men det var väl det att det...
Jag kände att, nej. Det... Nu ger jag upp. Och på nåt sätt så... Jag tror att
det var... För mig var det väl ett erkännande att erkänna och ge upp fullständigt.
Det var väl kanske därför som jag drog på det i det längsta. Jag vet inte.

Han ger förvisso inget konkret svar, men anledningen till att han gav upp var ju just för att han blev överbevisad av den första mårdhunds- och lodjursbilden - är det så svårt att nämna?
 
Vad är din roll i det hela som sk lockpåläggare? (Inget svar? Överraskande!)

Det har varit många kopior som dig, som det nämnts som. Som försöker att tysta ner tråden till Terjes fördel.

Oavsett vad du kommer med för historia, så är jag säker på att du har en stark relation till Terje. Annars skulle du inte bry dig så känslomässigt om honom och inte heller bry dig så lite om vad han gjort och totalt strunta i tråden och önska att den aldrig fanns.

Bry du dig inte, lämna då tråden så mår du bättre själv. Så länge folk vill uttrycka sig/analysera/spekulera då gör man det. Du är bara en till lockpåläggare som aldrig kommer att lyssnas på.

Är du ute efter att hjälpa fd kriminella eller andra människor i nöd då finns det faktiskt hjälporganisationer där du kan bidra på RIKTIGT!

Jag har ingen som helst relation till Terje, hade inte hört talas om honom förrän skandalen kom upp. Jag mår alldeles utmärkt tack, hur är det själv?

Men du måste väl ha en relation till Terje som tar till så starka brösttoner och person utfall mot mig. Tänker inte svara med ett motsvarande utfall mot dig eftersom jag hellre debatterar sakfrågor.
 
Allmänt intresse är ett uttryck som egentligen inte säger något. Allmänt intresse därför att....???

Rättsliga följder är väl mest en sak för de vars bilder han stulit.

Tveksamt om man skulle kunna begära ersättning för att man köpt en bok som innehåller manipulerade bilder.

Om jag går ut med en bok där jag hävdar att jag fotograferat enhörningar. Kanske en enhörning om dagen. Jag säljer på rätt bra! Jag visar i boken hur man kan lyckas med undret att fånga en enhörning.

Jag åker land och rike för att tala för och sälja mina enhörningsböcker!

Nu ter det sig så att jag råkar missa snöret på hornet som sitter på hästarnas huvuden och aj...

Men sålt är sålt och jag tror inte någon kan få pengarna tillbaka för manipulerade att de köpt böcker med manipulerade bilder. För det är ju det enda!

Anm: Lite överdrift för enhörningar finns inte all, precis som Terjes alla lodjursbilder.
 
Om du läser rätt så har Terje redan erkännt sitt fel och likt förbannat detta tjat hit eller dit av er på någon som ligger redan ner. Vilken jävla sanning pratar du om??...erkännandet är en sanning...det räcker lång väg. Varför han gjorde det är en annan sak och det vill han säkerligen ha mera tid på sig att kunna förklara. Jämförelser med andra människor...tja..varför inte?


I Terjes "erkännanden" ligger inte mycket sanning. Han vrider och vänder fortfarande på allt för att mörka så mycket han bara kan.

Ett erkännande vore att göra rätt för sig, att visa omfattningen av fusket och lägga alla kort på bordet. Det är dock ingenting vi ser just nu. Det som nu utspelar sig är rena försvarstal och ännu mer mörkerarbete...
 
Om du läser rätt så har Terje redan erkännt sitt fel och likt förbannat detta tjat hit eller dit av er på någon som ligger redan ner. Vilken jävla sanning pratar du om??...erkännandet är en sanning...det räcker lång väg. Varför han gjorde det är en annan sak och det vill han säkerligen ha mera tid på sig att kunna förklara. Jämförelser med andra människor...tja..varför inte?

Har du följt händelseförloppet?
Jag vet att det är mäktigt att läsa all text här. Det finns sidor med sammanfattningar på om du är intresserad. Hojta till iså fall.
 
Om jag går ut med en bok där jag hävdar att jag fotograferat enhörningar. Kanske en enhörning om dagen. Jag säljer på rätt bra! Jag visar i boken hur man kan lyckas med undret att fånga en enhörning.

Jag åker land och rike för att tala för och sälja mina enhörningsböcker!

Nu ter det sig så att jag råkar missa snöret på hornet som sitter på hästarnas huvuden och aj...

Men sålt är sålt och jag tror inte någon kan få pengarna tillbaka för manipulerade att de köpt böcker med manipulerade bilder. För det är ju det enda!

Anm: Lite överdrift för enhörningar finns inte all, precis som Terjes alla lodjursbilder.

Förklara gärna hur detta är ett svar på mitt ursprungliga inlägg!
 
Om du läser rätt så har Terje redan erkännt sitt fel och likt förbannat detta tjat hit eller dit av er på någon som ligger redan ner. Vilken jävla sanning pratar du om??...erkännandet är en sanning...det räcker lång väg. Varför han gjorde det är en annan sak och det vill han säkerligen ha mera tid på sig att kunna förklara. Jämförelser med andra människor...tja..varför inte?

Han har ju inte erkänt, han vrider och vänder på sanningen. Att påstå att han inte vet när han började manipulera är rent struntprat, det är jag helt säker på. Han vet exakt vilka bilder som är manipulerade, han vet exakt vad han har gjort med varje bild. Och det är den sanningen vi tycker att han borde vara rakryggad nog att komma ut med. Men det gör han inte, han regisserar sin återkomst och det kommer säkert att lyckas om vi inte är vaksamma och ser till att det här inte tystas ned. Det är min bild, och anledningen till mitt fortsatta engagemang i tråden. TH får gärna återkomma som naturfotograf, men då ska det vara efter att sanningen i denna ruttna soppa är helt tydlig. Vi pratar trots allt om en person som levt på sina lögner och har haft planer på att fortsätta gör det, för ingen kan väl påstå att det här lodjursprojektet inte var tänkt att mynna ut i en bok fullproppad med falska bilder.
 
Förklara gärna hur detta är ett svar på mitt ursprungliga inlägg!

"Tveksamt om man skulle kunna begära ersättning för att man köpt en bok som innehåller manipulerade bilder."

Att det inte bara handlar om att bilderna är manipulerade. Det handlar om att sälja lögner. Falsk marknadsföring.

Har detta hänt innan inom svenskt foto? Som jag förstår det är det ett nytt "fenomen" och man vet inte riktigt vad som kan bli av detta.

Det är så många som just blandar ihop och tror att det handlar bara om kunskap om PS.

Att ljuga är en sak...
Om Kalle ljuger för Bengt om sin inkomst... men det är skilland om
Kalle ljuger för att lura Bengt på pengar.

I mitt fall var det enhörningar jag använde för att tjäna en hacka på bla böcker och föreläsningar.

Hoppas jag gjorde mig lite förstådd i detta "nyvakentillstånd".
 
Det som fick droppen att rinna över för mig var dock när jag lyssnade på intervjun från tidigare idag. Riktigt bra uppbyggt och genomtänkt försvarstal. Det finns säkert någon retorikexpert som kan mer, men det känns lite som det berömda "Checkers" (stavn?)-talet Kennedy en gång höll.

Du tänker kanske på ett tal som senator Richard Nixon höll i början av 1950-talet?
 
Snubben har ju för fan krossat sitt liv fullständigt, och som inte det skulle vara nog finns en massa folk som ifrågasätter om han verkligen talar sanning när han påstår sig må dåligt och bokstavligen kryper i stoffet för att få någon form av förlåtelse.

Det är inte så konstigt att allting Hellesø gör och säger kommer att ifrågasättas under en lång tid framöver. Det tar tid att bygga ett förtroende från noll.
 
Att påstå att han inte vet när han började manipulera är rent struntprat, det är jag helt säker på. Han vet exakt vilka bilder som är manipulerade, han vet exakt vad han har gjort med varje bild.

Jag håller med om att han inte är helt öppen och självutlämnande, och försöker rädda så mycket heder han kan. Samtidigt så tror jag faktiskt att han själv kan vara osäker på vilka bilder som är manipulerade. Om man går runt och berättar för andra om de påhittade upplevelserna tror jag att det är möjligt att till slut lura sig själv att en del av händelserna faktiskt inträffade.

Jag tror dessutom att denna känsla kan förstärkas av att man dels inte vill tro att man själv är rakt igenom en fuskare, och dels för att man vill framstå i så god dager som möjligt - skyddsmekanismer som hjälper till att lura hjärnan.

Jag tror inte att han har manipulerat alla bilder han har tagit, om det hade varit så hade det varit lätt för honom att säga det - men när det är en delmängd blir det svårare, han bör ju ha tagit några tusen bilder under dessa år.
 
Till största delen nyfikenhet då.

Jag håller med om det jag läst om hans berättelser verkar förvirrat.

Var ju inte detta med nyfikenhet jag menade utan mer hur mycket han berättat om sin fotografering som är sant för gudarna ska veta att Terje alltid varit duktig på att berätta om hur bilder kommit till, jag känner mig nu skeptisk till sanningahalten efter allt som nu kommit fram.

För övrigt, visst fan är jag nyfiken ;)
 
"Tveksamt om man skulle kunna begära ersättning för att man köpt en bok som innehåller manipulerade bilder."

Att det inte bara handlar om att bilderna är manipulerade. Det handlar om att sälja lögner. Falsk marknadsföring.

Har detta hänt innan inom svenskt foto? Som jag förstår det är det ett nytt "fenomen" och man vet inte riktigt vad som kan bli av detta.

Det är så många som just blandar ihop och tror att det handlar bara om kunskap om PS.

Att ljuga är en sak...
Om Kalle ljuger för Bengt om sin inkomst... men det är skilland om
Kalle ljuger för att lura Bengt på pengar.

I mitt fall var det enhörningar jag använde för att tjäna en hacka på bla böcker och föreläsningar.

Hoppas jag gjorde mig lite förstådd i detta "nyvakentillstånd".

OK då förstår jag lite bättre.

Är väl en en skröna men jag tar den ändå.
Bernard Shaw var på en middagsbjudning och träffade en dam som han frågade vill ni ligga med mig för en miljon.
Svaret blev javisst.
Nästa fråga blev nå men vill ni ligga med mig för en hundring.
Absolut inte vad tror ni jag är för en kvinna
Det har vi redan konstaterat nu diskuterar vi bara priset.

På liknande sätt ser jag inte att det gör någon skillnad om Terje har manipulerat 100 eller 10 000 bilder
 
Senast ändrad:
OK då förstår jag lite bättre.

Är väl en en skröna men jag tar den ändå.
Bernard Shaw var på en middagsbjudning och träffade en dam som han frågade vill ni ligga med mig för en miljon.
Svaret blev javisst.
Nästa fråga blev nå men vill ni ligga med mig för en hundring.
Absolut inte vad tror ni jag är för en kvinna
Det har vi redan konstaterat nu diskuterar vi bara priset.

Ungefär så ser jag skillnaden mellan Terjes om det är 100 eller 10 000 manipulerade bilder.
Det spelar ingen större roll vilket det är för att göra en bedömning av honom.

Exakt! Det är därför bilderna blir mer viktiga, eftersom det inte bara handlar om att ligga... jag menar manipulation!

Se om du snattar ett minneskort eller bryter dig in och stjäl 100 000 st så tror jag i min blåögdhet att du döms utefter storleken på brottet. Men jag håller med om att båda räknas som brott.
För att du lätt ska se proportionen i skillnad... Räcker det att läsa majoritetens inlägg här. :)
 
Jag håller med om att han inte är helt öppen och självutlämnande, och försöker rädda så mycket heder han kan. Samtidigt så tror jag faktiskt att han själv kan vara osäker på vilka bilder som är manipulerade. Om man går runt och berättar för andra om de påhittade upplevelserna tror jag att det är möjligt att till slut lura sig själv att en del av händelserna faktiskt inträffade.

Jag tror dessutom att denna känsla kan förstärkas av att man dels inte vill tro att man själv är rakt igenom en fuskare, och dels för att man vill framstå i så god dager som möjligt - skyddsmekanismer som hjälper till att lura hjärnan.

Jag tror inte att han har manipulerat alla bilder han har tagit, om det hade varit så hade det varit lätt för honom att säga det - men när det är en delmängd blir det svårare, han bör ju ha tagit några tusen bilder under dessa år.

Jag kan köpa att TH har någon liten procent eller promille av sina bilder som han inte är säker på, om det nu visar sig att han har klippt in tornseglare exempelvis, något vi vet att han fotograferat tidigare, så är det kanske så att möjligen någon är svår att komma ihåg. Men stora rovdjur? Exempelvis har han fortfarande inte berättat om den berömda 31/12-bilden från "Året" är falsk eller sann. Jag tror han avvaktar, om Flashback inte hittar orignialbilden och ingen expert kan tala om ifall den är falsk eller inte, då tänker han låta den vara äkta. Det är min känsla i alla fall...
 
Jag kan köpa att TH har någon liten procent eller promille av sina bilder som han inte är säker på, om det nu visar sig att han har klippt in tornseglare exempelvis, något vi vet att han fotograferat tidigare, så är det kanske så att möjligen någon är svår att komma ihåg. Men stora rovdjur? Exempelvis har han fortfarande inte berättat om den berömda 31/12-bilden från "Året" är falsk eller sann. Jag tror han avvaktar, om Flashback inte hittar orignialbilden och ingen expert kan tala om ifall den är falsk eller inte, då tänker han låta den vara äkta. Det är min känsla i alla fall...

Det du beskriver är ungefär min bild av förloppet just nu också. "Det ingen vet har ingen ont av." Gömma, glömma och begrava.
 
Jag har ingen som helst relation till Terje, hade inte hört talas om honom förrän skandalen kom upp. Jag mår alldeles utmärkt tack, hur är det själv?

Men du måste väl ha en relation till Terje som tar till så starka brösttoner och person utfall mot mig. Tänker inte svara med ett motsvarande utfall mot dig eftersom jag hellre debatterar sakfrågor.

Du säger att du har aldrig hört talas om Terje innan skandalen dök upp och nu går du in i debatten med ett mål och det är att avsluta den. Känns inte det lite planlöst? eller så sjunger du bara på en särskild låt med Linda Bengtzing. :)

Du har fått svar innan av andra varför de följer tråden och jag har samma åsikt.
Hur ser det själv ut när du slåss hårt för ett ämne som du egentligen inte bryr dig alls om? Klura ett tag och återkom med ett meddelande till mig. För jag tror bara det ser dumt ut här tyvärr och att du och jag...eller du eller någon annan kommer kunna mötas i att"lägga på locket eller fortsätt diskussionen".

För ärligt.. Är det inte helt tokigt när det kommer folk som vill avsluta en diskussion de inte är intresserade av?
Det handlar väl om efterfrågan. När TerjeGATE skandalen hamnat mer i dagsljus och äkthet fått tillbaka sitt värde. Då kommer tråden att stagnera. Då finns det inget behov av att gräva vidare i detta.
 
Du säger att du har aldrig hört talas om Terje innan skandalen dök upp och nu går du in i debatten med ett mål och det är att avsluta den. Känns inte det lite planlöst? eller så sjunger du bara på en särskild låt med Linda Bengtzing. :)

Du har fått svar innan av andra varför de följer tråden och jag har samma åsikt.
Hur ser det själv ut när du slåss hårt för ett ämne som du egentligen inte bryr dig alls om? Klura ett tag och återkom med ett meddelande till mig. För jag tror bara det ser dumt ut här tyvärr och att du och jag...eller du eller någon annan kommer kunna mötas i att"lägga på locket eller fortsätt diskussionen".

För ärligt.. Är det inte helt tokigt när det kommer folk som vill avsluta en diskussion de inte är intresserade av?
Det handlar väl om efterfrågan. När TerjeGATE skandalen hamnat mer i dagsljus och äkthet fått tillbaka sitt värde. Då kommer tråden att stagnera. Då finns det inget behov av att gräva vidare i detta.

Då var vi där igen. Du läser in vad du tycker/tror är mina mål och motiv i vad jag skriver och går över till att debattera enskilda debattörer istället för sakfrågor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.