Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Klart han vet. För mig framstår det som om han har manipulerat så länge och mycket att han tappat bort sig.

Kan han inte bara svara "Ja", på frågan om han har manipulerat innan lodjurprojektet. Nej, istället drar han minutlånga svar om att han inte vet. Har man inte gjort det svarar man "Nej". Oavsett hur känslomässigt förstörd han är utav denna soppa borde han veta detta.

"Ja det har jag gjort, men jag vill inte gå in mer på det ännu", hade räckt alldeles utmärkt.


EDIT:
Detta var ett svar på krukvaext, vilken hann redigera om sitt inlägg totalt.

På ditt nya inlägg: Ja han sa att han flyttat ett torg litet åt vänster på en bild där en byggnad och ett torg i Söderhamn skulle synas tillsammans. En flytt för att dessa skulle hamna litet närmare varandra.

Det var alltså den första "manipuleringen", så att säga. År 2005?

Som sagt, Terje citerad:

"Jag vågar inte säga någonting ännu. Jag vet inte riktigt hur omfattande det här är före 2011. Jag vet dock inte hur jag fuskat ännu. Jag måste gå igenom mitt arkiv och se om jag hittar något. Jag tror dock inte att det är så omfattande som det påstås."

Klart han vet hur han har fuskat... montage är ett hett tips. Fan Terje, sluta slingra dig, du förvärrar bara situationen...
 
Det där var väl en onödig fråga?
Nej.

Du får inte lägga till saker i bilden som gör den spektakulär. T.ex. du har en bild på en atombomb i någon random öken och sedan klipper du in en leende Saddam Hussein i bilden...

Ungefär så exakt har ju Terje gjort. Naturbild som kryddas med diverse vilda djur...

Det är inte de lätta exemplen som är svåra. :)

Frågan är var gränsen går, eller kanske om det ens finns en skarp gräns. Det går att ändra karaktär på en bild rätt mycket genom att använda "godkända" efterbehandlingsmetoder som beskärning och justering av kontrast, färgmättnad och nivåer. Har man "manipulerat" bilden då, trots att det inte finns några inklistrade lodjur i den?
 
Nej.



Det är inte de lätta exemplen som är svåra. :)

Frågan är var gränsen går, eller kanske om det ens finns en skarp gräns. Det går att ändra karaktär på en bild rätt mycket genom att använa "godkända" efterbehandlingsmetoder som beskärning och justering av kontrast, färgmättnad och nivåer. Har man "manipulerat" bilden då, trots att det inte finns några inklistrade lodjur i den?

Det finns väl en annan tumregel också.

"Bilden ska visa vad fotografen såg vid tillfället".

Detta berättigar fotografen att dra litet i spakarna för att få till det blåa ljuset i skymningen, det gröna ljuset i bokskogen, o.s.v. En del av naturfoto är ju många gånger att få till en bild som är så nära den riktiga upplevelsen som möjligt.

Då hamnar vi i en annan sits. Låt oss ta den där rykande fabriken igen. Det är ju faktiskt möjligt (kanske inte rimligt dock) att fotografen blev så chockad/berörd att han faktiskt såg det som senare gestaltades i bilden. Den mänskliga hjärnan är ju trots allt ganska duktig på att fylla i det som saknas i en bild, eller att förstärka det som redan är där =)

En fotograf måste vara objektiv när han redigerar/efterbehandlar bilder som berörs mycket av äkthet. Det får inte lämnas för mycket plats till vad han/hon ville se i stundens hetta.
 
Frågan är var gränsen går, eller kanske om det ens finns en skarp gräns. Det går att ändra karaktär på en bild rätt mycket genom att använda "godkända" efterbehandlingsmetoder som beskärning och justering av kontrast, färgmättnad och nivåer. Har man "manipulerat" bilden då, trots att det inte finns några inklistrade lodjur i den?
Nej, det finns givetvis ingen skarp gräns. Fast att det är okej att beskära bilder tycker jag är självklart; just att beskära (alltså göra ett utsnitt ur verkligheten) är ju en av fotografiets grundfunktioner. Det finns ingen anledning att fotografen måste bestämma exakt hur detta utsnitt ska se ut vid fotograferingsögonblicket, det kan man lika gärna bestämma senare.

Hur mycket man "får" ändra kontrast osv diskuteras ju ständigt och Årets bild 2008 är, som jag skrev tidigare, ett uppmärksammat och intressant exempel.
 
Det var inte jag som drog igång den debatten medvetet. Den startade möjligen som ett missförstånd kring det jag skrev och Erland gick igång för han trodde att har måste dra en lans för Aftonbladet. Det var inget jag önskade. Nyhetsbilderna är inte alls samma problem för de som jobbar med att producera dessa. De vet vad som krävs och har sedan länge speciellt ögonen på sig - och de är proffs på detta. Däremot drabbas de också (eller deras arbetsgivare) när man köper material i god tro som kanske senare visar sig vara friserat. Finns en del exempel på det.

Det jag ville sätta fingret på var just det faktum att det inte var fotograferna själva som avslöjade fusket trots att det är de som är bildproffsen utan folk i helt annan verksamhet. Det var ju det som satte ljuset på det som gjorde att en del började fråga sig varför bildexperterna som grupp missat detta och debatten om källkritisk godtrogenhet ja naivitet kom igång - helt berättigat enligt min mening. Hur man kan diskutera Terjes fall utan att förhålla sig till hela problemet har väl jag svårt att förstå. Senaste nytt om man hitat två bilder till eller tre är faktiskt inte speciellt intressant längre. Vi har väl tillräckligt med "bevis" nu och det är väl få vid sina sinnens fulla bruk som varken bestrider fusket eller betvivlar uppsåtet.

Nä som jag skrev så har de flesta nog lämnat forumet och det är precis som det brukar vara på de mest extrema trådarna där exv. invandringsfrågor diskuteras och hur det ser ut går bra att studera det med här på FS (det finns sådan trådar här med). Till slut blir bara en handfull kvar som orkar idissla i all oändlighet och det är då debatten tar slut om inte förr.

Min huvudfrågan kvarstår obesvarad: Hur fan kan alla dessa bildproffs både proffs och entusiaster se alla dessa bilder under x anatal år utan att reagera? Hur är det möjligt att ingen enda undrat tidigare?

Det är har den fullständiga brist på intresse för det "sluttande planets" bedräglighet med hårfina och knappast glasklara gränser lägs i dagen och min mening är att en stor del av förklaringen till allehanda mer eller mindre medvetna bildbedrägerier sker därför att det går - så lätt att utföra och att det är - så lätt att komma undan med det när man helt okritiskt begapar allt man ser utan kritisk reflektion. Om man inte tycker detta hör hemma i forum som dessa så har jag svårt att se att man är speciellt intresserad av annat än den rena tragedin, skandalen och den mänskliga förnedringen. Det är ju det det kokar ned till om man tuggar riktigt länge på ett skandalkadaver.

Hur det kommer sig att det inte upptäckts tidigare är väl ganska bra utrett. De som varit kritiska till bilderna har helt enkelt inte vågat ifrågasätta, eftersom Terje haft en så tjock fanskara. De få som ändå vågat har inte fått något gehör alls, för alla har försvarat sin idol. Det finns ju starka indikationer på att Terje dessutom under sin tid på Fotosidan hade trollanvändare som han använde för att få ännu fler beundrare till sina bilder.
Inte ens när någon pekat på klara indicier för fusk så var det okej, utan då vändes kritiken mot kritikerna och de var bl.a. "hyenor". Till och med efter fusket avslöjats så är kritiska människor "hyenor". DET är något som måste ändras på, om man vill att folk ska våga ifrågasätta. Ett annat problem i just fallet Terje är kontroll, han har velat kontrollera kritiken (bl.a. genom trollanvändare på FS) och det vill han fortfarande genom att ställa stora motkrav på att låta folk ens få se EXIF och enbart vilja tillåta diskussionen att ta plats inuti hans egna blogginlägg. Gamla blogginlägg med bilder raderade, för att ingen ska kunna utreda dem.

Det är förstås fritt fram för dig att tycka att det är ointressant att få veta två bilder till, men du måste ju lämna utrymme åt andra att tycka motsatsen istället för att uppmana dem att sluta traggla. Jag gillar att följa forumtrådar för att se utvecklingen, med tips om tidningsreportage, nya blogginlägg, hittade bilder osv. Jag får ut mer av att länkar serveras och diskuteras (till t.ex. terjes blogg) än att själv sitta och klicka på uppdateringsknappen för hans blogg.
Invandringstrådarna du nämner som exempel kommer jag inte leta upp, de varken intresserar eller stör mig. Jag förstår inte problemet med att ett par kvarvarande medlemmar idisslar i dem, är diskussionen över för övriga så är det bara för övriga att lämna tråden och tillsist kommer den vara över för de sista också och då självdör den. Dödshjälp behövs inte.

Jag har inte riktigt grepp om dig, så vi kanske håller med varandra egentligen. Jag håller med om att det är synd att det inte upptäckts tidigare, att inte andra fotografer antingen vågat eller velat eller i många fall inte ens kunnat se att det varit något suspekt.
Vi verkar dessutom överens om nyhetsbild-debatten. :)
 
Det som sänders på P4 nu på eftermiddagen var nerklippt.

Hela (?) intervjun ligger på

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4696265

Reportern lirkar en del och till slut säger TH att hans första manipulationen skedde i Söderhamn 2005 (en stadsbild där han "flyttat" byggnader).

Och jag tycker man skymtar en liten annan - mera ödmjuk - attityd från Terje även om han inte riktgt vill lägga alla korten på borden.

Helt klart har han fuskat under lång tid och på senare tid i ökad omfattning. Varför kan inte svara på men ekonomi och vilja att prestera för han ju fram själv som troliga orsaker och det låter väl rimligt.

Förhoppningsvis kommer han med den utlovade fullständiga redovisningen men i sak lär det väl knappast förändra något. En tragisk historia som känns ganska avslutad för min del nu.
 
Har någon, någonstans, sett någon uppmana någon, i detta sammanhang, att ta livet av sig!? Låter rent förfärligt. 11.45 in i intervjun som länkades ovan... Jag har läst en hel del, men just det har jag inte sett någon som skrivit. Tvärtom var många oroliga när vi läste att Terje dragit till skogs...
 
Har någon, någonstans, sett någon uppmana någon, i detta sammanhang, att ta livet av sig!? Låter rent förfärligt. 11.45 in i intervjun som länkades ovan... Jag har läst en hel del, men just det har jag inte sett någon som skrivit. Tvärtom var många oroliga när vi läste att Terje dragit till skogs...

Nej, det har ingen gjort.

Eller - det finns förvisso alltid pubertala idioter som slänger ur sig kommentarer, men jag vet då ingen som har bett Terje att gå och ta livet av sig. Och jag vet inte varför han skulle göra det efter en anonym kommentar, men det är en annan femma.

Men av vad jag har sett på FS och FB, så har inga sådana ordföljder uttryckts.
 

Jag tillhör skaran som följer tråden men inte deltar aktivt. Jag vill passa på att tacka er alla (Sten-Åke, ErlandH, AFJ,PMD med många fler) för era initierade inlägg och trots att ni kanske upplever er ha VÄLDIGT olika grundsyn, känns det som om alla i tråden ändå tillsammans kommit fram till rimliga och sansade slutsatser.

Det som fick droppen att rinna över för mig var dock när jag lyssnade på intervjun från tidigare idag. Riktigt bra uppbyggt och genomtänkt försvarstal. Det finns säkert någon retorikexpert som kan mer, men det känns lite som det berömda "Checkers" (stavn?)-talet Kennedy en gång höll.

Först säger han att det är fel och han inte vet varför, sedan listas orsakerna som definitivt inte har med honom att göra. Sedan söks empati i stor omfattning, hur kan omvärlden vara så elak, det är ju bara några bilder. Sedan är det dags att stryka ett streck och går vidare för det är ju bara "lodjursterje" som har fuskat, inte de andra 5 personligheterna han räknar upp. Alla direkta frågor från reporten (all heder till henne) undviker han att svara på. Mästerligt upplagd plan, men jag tror inte en personlighetsuppdelning hjälper för att återställa något förtroende.

My $0.02
/Martin
 
Betala tillbaka pengarna!

Jag läste att han nu erkänt ännu fler förfalskningar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fejkade-90-bilder-pa-lodjur_6469620.svd

Om han har någon som helst känsla för rätt och fel kvar, så bör Hellesø återlämna prispengarna. Det kommer ta tid för honom innan han kommer kunna bygga upp något förtroende för allmänheten igen, men betalar han inte tillbaka pengarna han fick för de falska bilderna så kommer han av många att för alltid betraktas som en simpel tjuv.
 
Löjjeväckande att han nu ska utreda hur stor omfattningen varit, och hur länge det pågått. För han har ju ingen som helst aning, själv...
 
Jag läste att han nu erkänt ännu fler förfalskningar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fejkade-90-bilder-pa-lodjur_6469620.svd

Om han har någon som helst känsla för rätt och fel kvar, så bör Hellesø återlämna prispengarna. Det kommer ta tid för honom innan han kommer kunna bygga upp något förtroende för allmänheten igen, men betalar han inte tillbaka pengarna han fick för de falska bilderna så kommer han av många att för alltid betraktas som en simpel tjuv.

Även bildstölderna som han publicerat i sitt galleri och även i tidningen ("Snusen" i Camera Natura), ska inte försummas. Ingen verkar nämna just den aspekten av det hela. Ett "förlåt, jag råkade stjäla eran bild" borde inte räcka.
 
Löjjeväckande att han nu ska utreda hur stor omfattningen varit, och hur länge det pågått. För han har ju ingen som helst aning, själv...

Ifrån P4-intervjuen:

"Jag vågar inte säga något än så länge"
(Översatt: Jag erkänner inte mer än vad jag behöver)

... Det är ju dumt om han säger ex 2008 och sen kommer det fram bevis på 2006.
Känns som att han lärt sig lite av att ljuga för snabbt.
 
"Lodjur har jag ju haft."

Alltså har han fotat lodjur. Enligt egen utsago.

För att stärka sitt förtroende något, så måste han iallafall lägga upp en äkta lodjursbild. Om han nu verkligen har en. Annars har han ljugit, än en gång...

Nog har han säkert äkta bilder på lodjur. Vi får ju inte glömma att han varit verksam som naturfotograf i 30 år. Kanske inga höjdarbilder, men bilder har han nog.
 
Jag tillhör skaran som följer tråden men inte deltar aktivt. Jag vill passa på att tacka er alla (Sten-Åke, ErlandH, AFJ,PMD med många fler) för era initierade inlägg och trots att ni kanske upplever er ha VÄLDIGT olika grundsyn, känns det som om alla i tråden ändå tillsammans kommit fram till rimliga och sansade slutsatser.

Det som fick droppen att rinna över för mig var dock när jag lyssnade på intervjun från tidigare idag. Riktigt bra uppbyggt och genomtänkt försvarstal. Det finns säkert någon retorikexpert som kan mer, men det känns lite som det berömda "Checkers" (stavn?)-talet Kennedy en gång höll.

Först säger han att det är fel och han inte vet varför, sedan listas orsakerna som definitivt inte har med honom att göra. Sedan söks empati i stor omfattning, hur kan omvärlden vara så elak, det är ju bara några bilder. Sedan är det dags att stryka ett streck och går vidare för det är ju bara "lodjursterje" som har fuskat, inte de andra 5 personligheterna han räknar upp. Alla direkta frågor från reporten (all heder till henne) undviker han att svara på. Mästerligt upplagd plan, men jag tror inte en personlighetsuppdelning hjälper för att återställa något förtroende.

My $0.02
/Martin

Jag tror att den egna inställningen till personen bakom detta påverkar hur man tolkar det man hör i ganska hög grad.
Jag har själv inga problem med att köpa att han i dagsläge har svårt att förklara varför han gjorde detta på ett bättre sätt än vad han faktiskt gjorde i intervjun, och ja, jag tror att han talade sanning. Att han dessutom säger att han måste gå igenom sina bilder och så vidare är väl egentligen inte heller så konstigt tycker jag. Ponera att han skulle börja rada upp bilder och påstå att det är dessa det handlar om, och någon senare skulle hitta en bild som var fejkad på något sätt utanför dessa, då skulle ju förmodligen hela karusellen dras igång igen.

Som läget är nu har han kört sitt förtroende helt i botten, han har gjort väldigt många besvikna, han har lurat så väl vänner och bekanta som dem som satsat på honom av affärsmässiga skäl. Allt detta är han säkert den som är mest medveten om, alltså slår fuskandet tillbaks på honom själv i första hand. Jag har lite svårt att förstå dem som skriver i olika trådar och försöker förringa hans egna uttalanden över hur dåligt han faktiskt mår av denna historia. Folk som ifrågasätter att det förekommit en del minst sagt onödiga kommentarer till denna soppa. Det är ju bara att följa tråden här så blir det ganska uppenbart att det inte räcker för en del oavsett konsekvenserna som drabbar honom eller vad han säger och gör. Nej, inget straff är nog för denne fuskande naturfotograf tycks en del anse.

Snubben har ju för fan krossat sitt liv fullständigt, och som inte det skulle vara nog finns en massa folk som ifrågasätter om han verkligen talar sanning när han påstår sig må dåligt och bokstavligen kryper i stoffet för att få någon form av förlåtelse.

Jag har svårt att förstå vilka mekanismer som ligger bakom allt detta hat, eller vad det handlar om. De flesta av de som har svårast att förlåta verkar ju inte själva tillhöra någon grupp som själva är drabbade av hans fusk? Är det så att somliga i vår tid måste ha väl definierade skurkar så väl som hjältar? Lever man i någon form av Hollywood konstruerad verklighetssyn där skurken är allt igenom skurk och den gode allt igenom god? Observera att detta gäller för några oavsett vilken sida man ställt sig på i debatten.

Terje Hellesø kommer att ha en mycket tung och brant uppförsbacke att ta sig över om han skall kunna återkomma som fotograf. Framtiden får utvisa om det går. Personligen hoppas jag att han klarar det, dels för att han stått för en typ av bilder som jag saknar i naturfotografin och dels för att jag tycker att man måste skilja mellan en person och dennes många gånger idiotiska handlingar. Man kan inte reducera en människa till att bara vara en naturfotograf som fuskat. När stormen väl blåst över kommer säkert fler inse att det fanns något mycket mer som utgjorde personen och fotografen Terj Hellesø än dessa manipulerade bilder.

Inlägget riktar sig inte till Martin speciellt utan är en mer allmän reflektion.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.