Annons

Årets bild utsedd!

Produkter
(logga in för att koppla)
ok.. tänk dig att du sitter i en helikopter.. och så tittar du ut genom fönstret och ser motivet "vinnarbilden"..

..fatta kännslan
 
Humorklassens vinnare Peter Jigerströms bild ger en ny dimension till sporten. Undrar i vilken division den matchen gick;)
 
harryett skrev:
ok.. tänk dig att du sitter i en helikopter.. och så tittar du ut genom fönstret och ser motivet "vinnarbilden"..

..fatta kännslan


Lättare sagt än gjort är jag rädd för. Fast har man "turen" att se det då skulle man nog må gott. :)
 
Tojan skrev:
Lättare sagt än gjort är jag rädd för. Fast har man "turen" att se det då skulle man nog må gott. :)

jag fattar inte riktigt vad du menar med "lättare sagt än gjort" i det här fallet..

Något som däremot säkerligen är lättare sagt än gjort är att flyga planet samtidigt som man ska plåta
 
Är vinnarbilden en bra bild egentligen eller bara ett bra motiv? Kanske inte något man ska skilja på, men undrar om fotografen upptäckte det eller om han fick tippset av någon som flugit däröver tidigare?
 
Någonstans så läste jag att han flygandes var på väg till ett jobb och såg det där "trädet" och återvände dit på hemvägen och tog bilden.

Nu när man lite snabbt och smidigt försöker hitta var jag läste det så är det som borta med vinden.
 
Han skrev att han var på väg till ett jobb och hade inte tid så han bestämde sej att fota på hemvägen, och att han fick leta ett bra tag för att hitta rätt plats igen.


mvh
Göran
 
En fråga slår mig efter att ha läst de senaste inläggen. Inte kritik, utan just en fråga;

Om det nu hade varit så att någon hade tipsat honom om motivet, skulle det innebära att bilden varit "mindre värd" i tävlingen?

Min uppfattning är att det inte har någon betydelse, det är ju ändå Jocke Berglund som har presterat och tagit bilden med allt vad det innebär.

Kanske en knasig fråga, men ändå...

/Arne, som i eftermiddag troligen åker till Dunkerska för att beskåda bilderna IRL.
 
Det slog mig bara när jag såg bilden att väldigt många skulle kunna ta den bilden ifall de bara varit på rätt plats. Sedan finns det fruktansvärt bra bilder där det har krävts mer av fotografen för att få en intressant bild, sådana bilder imponerar mer på mig. Ok tävlingen heter årets bild och bilden är onekligen intressant, men för mig känns den lite "jaha..." och är inte så berättande.

Blir bilden bättre/intressantare för man vet att han styrde flygplanet samtidigt som han tog den? ;-)
 
Galaxens President skrev:
Det slog mig bara när jag såg bilden att väldigt många skulle kunna ta den bilden ifall de bara varit på rätt plats. Sedan finns det fruktansvärt bra bilder där det har krävts mer av fotografen för att få en intressant bild, sådana bilder imponerar mer på mig. Ok tävlingen heter årets bild och bilden är onekligen intressant, men för mig känns den lite "jaha..." och är inte så berättande.

Blir bilden bättre/intressantare för man vet att han styrde flygplanet samtidigt som han tog den? ;-)
Du tycker ju själv att bilder imponerar mer på dig när det krävts mer av fotografen så du har ju själv besvarat din sista fråga:)

För övrigt så funderar jag, som totalt novis inom flygning, över hur oerhört svårt det är för en erfaren pilot/fotograf att fotografera från planet?

Har dock enligt mig ingen betydelse då en bra bild alltid är bra oberoende av omständigheter, denna är jag dock inte sådär oerhört impad över som årets bild...
 
.Z. skrev:
Du tycker ju själv att bilder imponerar mer på dig när det krävts mer av fotografen så du har ju själv besvarat din sista fråga:)
Det var tänkt som en retorisk fråga till Arne som påpekade att fotografen tillochmed flugit planet själv. Sedan imponerar det inte mycket på mig fotografiskt att han flugit samtidigt som han fotat, den fotografiska svårigheten med detta kan ju faktiskt vara begränsad till att få med hela motivet på bilden och man vet ju inte hur mycket bilden beskurits.

Naturligtvis är detta ingen kritik mot fotografen utan mot juryn (eller hur det fungerar) som utser årets bild.

Edit: Med mer krävande i inlägget ovan syftar jag mer på möda såsom t.ex. att komma en grupp/individ eller fenomen nära (inte nödvändigtvis nära rent fysiskt) för att på ett träffande och berättande sätt kunna skildra något i bild, snarare än rent tekniskt.
 
Senast ändrad:
Krävs väl inte så speciellt mycket extra av piloten, ett flygplan är ju en någorlunda stabil plattform, det ramlar ju inte ner för att piloten släpper spaken. trimmar han in det rätt så har han ju lite tid på sej.

En av Sveriges mest kända fotografer Sven Hörnell spakade och fotograferade i många år.

Det förringar inte bilden tycker jag vare sej om han flög eller inte. Han såg motivet, tog bilden, vem vet, några dagar tidigare eller senare så kanske(troligtvis) ser platsen helt annorlunda ut.
Jag tycker den är bra.

mvh
Göran
 
Hur kan ett "simpelt flygfoto" bli årets bild??

Visst är motivet häftig men "Årets bild" ??!!

Det räcker med en titt här på FS på dagens kritikbilder för att hitta betydligt bättre fotografier.
 
Mattsen skrev:
Hur kan ett "simpelt flygfoto" bli årets bild??

Visst är motivet häftig men "Årets bild" ??!!

Det räcker med en titt här på FS på dagens kritikbilder för att hitta betydligt bättre fotografier.

Tycker Göran har en poäng i sitt resonemang här ovan. Han "såg" motivet. Tittar man på kompositionen märker man också att det var medvetet från första början. Det är alltså nåt mer än bara ett "simpelt flygfoto" i min mening. Sen tycker jag humor kan vara ett viktigt inslag i även de mest allvarliga bilderna och över denna bild vilar en tung ödets ironi som är kärnan i hela bilden.
 
Det är alltid så att det är de bidragen som är med och tävlar som kan vinna. Många kan tycka att de själva kunde tagit bilden om de varit där. De var inte där och deras bilder var inte med, altså kan de inte kandidera om att vinna. Många tycker att miss Sweden inte var så snygg utan grannes dotter kunde vunnit i stället. Hon var inte nominerad och kunde således inte vinna heller.
Mina bilder kommer aldrig att ens bli nominerade för jag skickar aldrig in några bilder till tävlingar. Jag ondgör mig aldrig över att jag kunde tagit bilden om jag varit där heller. Jag tycker att årets vinnarbild är bra därför att fotografen upptäckte bilden som bara låg där nere i skogen och bildade ett sparbankens träd i all enkelhet. Det kallas för bildseende att sortera ut bilden innan den är tagen och det är inte alla förunnat att ha denna egenskap.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.