Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ärvt lite kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardic

Aktiv medlem
Ärvt lite antika kameror

kamera-1_lowres.jpg

Hej!

Jag har ärvt några kameror som varit min morfars far. De är alla i halvbra skick (då de använts flitigt en gång i tiden antar jag) och jag tänkte jag skulle försöka putsa upp dem lite. Jag tänkte börja med den största och kanske den äldsta?

Jag har egentligen fyra frågor:

1) Vet ni vad detta är för kamera? Jag hittar inte modellen på nätet? Se dropboxgalleri för högupplösta bilder.
2) Kan en vanlig amatör restaurera en sån här?
3) Finns det antika reservdelar att köpa. Ex. är "utlösningskabeln" sliten och trasig.
4) Finns det film eller vad det nu är man använde att köpa till dessa?

Högupplösta bilder hittar ni här. Då kamerorna legat på en vind i över 30-40 år så är de rätt skitiga.

http://www.dropbox.com/gallery/14785868/1/kamera?h=6f7bd7

Tack!

// Johan

Senast ändrad:
Ser ut som en Plaubel Makina, och trådutlösaren är inte en del av kameran, utan ett fristående tillbehör av standardtyp.

I regel är så här gamla kameror i väldigt gott skick om inte bälgen har torkat sönder, vilket förekommer ibland. Det är inget som man brukar reparera om man ska ha den som prydnad eller av rent nostalgiska skäl, utan bara om man tänker fotografera med den.

Ibland har långtidsverket i slutaren beckat ihop, och det är ganska lätt att fixa, men knappast nödvändigt om man inte är ute efter att använda den.

Slutaren är en Compound, med pneumatiskt bromsning av de långa tiderna via en kolv som löper i röret upptill. Det finns också en ridåslutare på de här kamerorna, och den brukade ha flera olika bredder på springan, så att man drar upp den till rätt tid.

Ser ut som en Plaubel Makina, och trådutlösaren är inte en del av kameran, utan ett fristående tillbehör av standardtyp.

Njea, det står ju NETTEL och D.R.M.G på den, men har sökt runt men inte hittat någon modell som liknar. Om det var en Makina borde det väl stå någonstans? Va bra att trådutlösaren är lätt att byta!
Jag är lite sugen på att fota med den om jag hittar film som fungerar och om jag får upp den i gott skick.

Tack för hjälpen!

// J

Om jag inte är helt ute och cykar är Nettel en tysk kameratillverkare som först gick ihop med Contessa och sedan var med och bildade Zeiss Ikon i slutet av 20-talet. Föreslår att du googlar på Nettel och Contessa-Nettel. Tror det kan vara svårt att fota med kameran, den är kanske byggd för glasplåtar istället för film. Men optiken går kanske att använda på ett modernare bakstycke?

Njea, det står ju NETTEL och D.R.M.G på den, men har sökt runt men inte hittat någon modell som liknar. Om det var en Makina borde det väl stå någonstans? Va bra att trådutlösaren är lätt att byta!
Jag är lite sugen på att fota med den om jag hittar film som fungerar och om jag får upp den i gott skick.

Tack för hjälpen!

// J

Står det inget på rattarna på sidan av den bakre delen?

Den liknar (Contessa-)Nettel Deckrouleau/Deckrullo, men de jag hittar bild på har enklare konstruktion vid objektivet samt annan typ av sökare.

Jag har DBGM på min Rolleiflex . Googlade på DRMG. Detta är vad jag fick upp: DRGM = Deutsche Reichs Gebrauschs Müster (med res. för stavningen), dvs formen är patenterad.

Står det inget på rattarna på sidan av den bakre delen?

De liknar (Contessa-)Nettel Deckrouleau/Deckrullo, men de jag hittar bild på har enklare konstruktion vid objektivet samt annan typ av sökare.

De här kamerorna hade en utbytbar objektivplatta och det fanns många olika objektiv till, så objektivet var likt till moderna systemkameror en del man valde när man köpte den. Kameror med ridåslutare försågs ibland med objektiv utan slutare, och många kameror har uppgraderats vid senare tillfälle. Själva plattan är väldigt enkel, bara en plåt med hål i.

De här kamerorna hade en utbytbar objektivplatta och det fanns många olika objektiv till, så objektivet var likt till moderna systemkameror en del man valde när man köpte den.

Jag vet, men man skulle ju alldeles helt eventuellt kunna tänka sig att någon annan hade lyckats plocka ihop samma variant.

(Helt säkert är att det inte står Plaubel på skylten som kameran är beskaffad med i alla fall...)

Det bör ha funnits ett gäng kassetter med till kameran. Ofta kunde de förvaras i samma väska som kameran, men det fanns också separata fodral för kassetter. Många gånger var kamerorna levererade med tre kassetter i en liten väska, och vid den tiden var kassetterna i regel för glasplåtar. Om kameran är använd in på 1940-talet finns det troligen bladfilmshållare i kassetterna. Film finns fortfarande.

Ujuj, nu börjar det närma sig! Japp, det går att ta loss objektivplattan och det verkar vara någon form av glasplåt på baksidan. Nu har jag mycket att gå på! Skoj!! Själv är jag digital, men dessa gamla kameror intresserar mig verkligen. Vore skoj att få någon att fungera!

Ska höra med mormor och det finns någon väska med tillbehör kvar någonstans.

Tack för all hjälp!

Ujuj, nu börjar det närma sig! Japp, det går att ta loss objektivplattan och det verkar vara någon form av glasplåt på baksidan. Nu har jag mycket att gå på! Skoj!! Själv är jag digital, men dessa gamla kameror intresserar mig verkligen. Vore skoj att få någon att fungera!

Ska höra med mormor och det finns någon väska med tillbehör kvar någonstans.

Tack för all hjälp!

Hej Johan.
Att det är en Nettel är klart och jag tror att på denna länk finns denna kamera.
http://photo.even.free.fr/col_app_nettel.php
Damma av ditt ex försiktigt och bevara den om det inte går att använda.

Om du ser en "glasplåt" baktill, så borde det vara mattskivan, och på baksidan kan man öppna för att kolla skärpan där. Mattskivan, med hållare kan dras ur i ett spår, och där skjuter man in kassetten, med glasplåt eller film i, försedd med ett ljustätt lock som man sedan drar undan för att kunna exponera.

Nettel Kamerawerk

En fin gammal kamera Du har.
Här lite kompletterande uppgifter: Nettel Kamerawerk bildades 1909 i Sontheim Tyskland och fusionerades till Contessa Nettel år 1919 för att ytterligare senare (år 1926) gå upp i Zeiss Ikon.
Objektivet Tessar av Zeiss med det numret är tillverkad 1919 (nr mellan 322799-351611).
Kolla om trådutlösaren har konisk gänga - då kan Du skaffa en sådan från mig.
DRGM betyder som tidigare inlägg skrivit, men patentbeteckningen var DRP= Deutsches Reichs Patent.
DRGM bör enligt M som i Muster (prov) tala om att det rör sig om att den är patentsökt d.v.s. pågående handlingar när den gjordes.
Objektivet 16,5 ger vid handen att det bör röra sig om formatet 10x15 och glasplåtar.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

DRGM betyder som tidigare inlägg skrivit, men patentbeteckningen var DRP= Deutsches Reichs Patent.
DRGM bör enligt M som i Muster (prov) tala om att det rör sig om att den är patentsökt d.v.s. pågående handlingar när den gjordes

Inte helt rätt. D.R.P. skrivs ut Deutsches Reichspatent, och D.R.G.M. (Deutsches Reichsgebrauchsmuster) betyder att designen är mönsterskyddad. "Muster" betyder visserligen prov, men även mönster och design.

D.R.P.a. (Deutches Reichspatent angemeldet) är förkortningen för ansökta patent som inte ännu gått igenom.

D.R.P. och D.R.G.M användes fram till ca 1951 och därefter blev det D.B.P. och D.B.G.M. (Deutsches Bundespatent och Deutsches Bundesgebrauchsmuster).

Jag har DBGM på min Rolleiflex . Googlade på DRMG. Detta är vad jag fick upp: DRGM = Deutsche Reichs Gebrauschs Müster (med res. för stavningen), dvs formen är patenterad.

Och DBGM är samma sak fast med Reichs utbytt mot Bundes. Den västra delen av Tyska Riket blev efter andra världskriget Förbundsrepubliken Tyskland.

(Tillägg: OK, detta var tydligen redan avhandlat.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar