Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är Nikon Series-E kompatibel med D80?
- Trådstartare Mcnab
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Det var inte särskilt länge sedan alla objektiv var manuellt fokuserade, och då hade varken kamera eller objektiv någon motor.ok.... så därför funkade det inte.
Jag trodde att när jag hade inbyggd fokusmotor så löste kameran det ändå.
Det du tänker på är autofokusobjektiv utan inbyggd motor, och dessa ger inte autofokus på enkla kamerahus som heller inte har motor. De är dock fortfarande autofokusobjektiv, men inte fullt kompatibla med alla kameror.
Series-E funkar på D80, men där får man inte ens ljusmätning. Så det blir ännu bökigare att använda än på din D300.
Mcnab
Aktiv medlem
Det var inte särskilt länge sedan alla objektiv var manuellt fokuserade, och då hade varken kamera eller objektiv någon motor.
Det du tänker på är autofokusobjektiv utan inbyggd motor, och dessa ger inte autofokus på enkla kamerahus som heller inte har motor. De är dock fortfarande autofokusobjektiv, men inte fullt kompatibla med alla kameror.
Series-E funkar på D80, men där får man inte ens ljusmätning. Så det blir ännu bökigare att använda än på din D300.
Japp
Så på en D80 så får han fortfarande köra helt manuellt?
Det verkar inte vara så mycket han kan göra med dessa gluggar han har.
Finns det nått värde i dessa? Eller bara slänga och köpa nytt?
Makten
Aktiv medlem
Det går ju fortfarande att använda dem, även om det är mer omständligt. Jag vet inget om objektivet ifråga, men det finns en del Series-E-objektiv som är alldeles utmärkta. Med din D300 får du ljusmätning, så du får väl låna dem lite;-)Japp
Slänga verkar dumt, då kan jag ta dem:-D
perstromgren
Aktiv medlem
Objektivet går fint att använda; det går bara litet långsammare.
Exponeringen gafflar man lätt in med hjälp av histogrammet. När man gjort det några gånger kan man dessutom luta sig emot erfarenhet!
Fokus ställer man in manuellt, ev med hjälp av den gröna fokuslampan. Även här kan man galla litet och ta några bilder samtidgt som man vrider på fokusringen.
Om man tar lika få bilder som de flesta gjorde på filmtiden, så går detta förfarande utmärkt. Det blir kanske 10 bilder innan man kommer fram till rätt inställning, men det är ju bara att kasta bort dntralt? e som inte blev skarpa och rått exponerade.
Per.
Exponeringen gafflar man lätt in med hjälp av histogrammet. När man gjort det några gånger kan man dessutom luta sig emot erfarenhet!
Fokus ställer man in manuellt, ev med hjälp av den gröna fokuslampan. Även här kan man galla litet och ta några bilder samtidgt som man vrider på fokusringen.
Om man tar lika få bilder som de flesta gjorde på filmtiden, så går detta förfarande utmärkt. Det blir kanske 10 bilder innan man kommer fram till rätt inställning, men det är ju bara att kasta bort dntralt? e som inte blev skarpa och rått exponerade.
Per.
ma59
Aktiv medlem
Japp
Vad du/han gör, släng inte grejorna!
Konkret om E 100/2,8:
Det är ett av de skarpaste objektiv jag ägt!
Använde det bla med en superfinkorning film (Kodak Technical Pan) för typ 15 år sedan, och det objektivets skärpa var ingat annat än makalöst.
Klart, det *kan* tänkas det inte är fullt så märkvärdigt på APS-C-sensorn hos D80/D300 som jag erfor det var på film ("FF", 24 x 36 mm).
Prova för allt i världen!
Dock hade det en tråkig egenskap, motljus var inte dess bästa användningsområde:
Det var ett budgetobjektiv, så man sparade på 2 saker vs Nikkor 105/2,5 (vilket annars var/är "The Thing" för många Nikonister).
A.Sämre antireflexbehandling, så i motljus blev det lätt reflexer..
B.Plast i delar av konstruktionen, blev billigare.Det var ändå mkt stabilt och inte så plastigt som många av dagens billiga objektiv.
Så, använd det när det inte är bråttom, och när det inte är motljus.
Återkom sen gärna och berätta hur E100/2,8:an klarade av det...
Senast ändrad:
Björn-v
Aktiv medlem
Det mesta har sagts i denna ämne, men med D300:an fungerar Nikons Serie E optik ypperligt. Du styr exponingen med bländarringen på objektivet. Det gäller på M,A,S och P. Man ska dock inte glömma bort att då in i inställningsmenyn- data för icke CPU objektiv och ange brännvidd och bländare. Jag tycker själv att det blir roligare att fotografera på detta sättet,
ztenlund
Aktiv medlem
Japp... Tänkte bara att D90 var nyare så att ljusmätningen kanske funkade på den som på D300.
Ljusmätningen fungerar lika lite på D90 som på D80.
Rickenbacker
Aktiv medlem
För att förtydliga: De enda kameror från Nikon som ger ljusmätning med gamla manuella objektiv är D200/D300 och uppåt. En beggad D200 kanske? Minst lika bra bildkvalité som D80, och fler knappar att leka med .
Nokia
Medlem
The_SuedeII
Aktiv medlem
Instämmer med Mats - RUGGIGT bra objektiv för sin konstruktionskvalitet (plastigt yttre, men bra konstruktion inuti) och sitt pris (billigt). 105F/2.5 har en närmast legendariskt bra bildåtergivning - och 100E2.8 är inte mycket sämre, men väger mindre, och är ett tredjedels steg långsammare i bländare.
Litet&lätt - bra att öva manuell fotografering med. Bifogar ett gammalt, gammalt exempel som var ett av de första bilderna jag tog med min kompaktersättare (D40) för något århundrade sedan. Även om det bara är 6MP i bildupplösning, så är det faktiskt samma pixeluplösning som min D700, så exemplet är klart representativt för skärpan vidöppet, även för en D700.
På F/2.8:
Litet&lätt - bra att öva manuell fotografering med. Bifogar ett gammalt, gammalt exempel som var ett av de första bilderna jag tog med min kompaktersättare (D40) för något århundrade sedan. Även om det bara är 6MP i bildupplösning, så är det faktiskt samma pixeluplösning som min D700, så exemplet är klart representativt för skärpan vidöppet, även för en D700.
På F/2.8:
Bilagor
ma59
Aktiv medlem
Instämmer med Mats - RUGGIGT bra objektiv för sin konstruktionskvalitet (plastigt yttre, men bra konstruktion inuti) och sitt pris (billigt). 105F/2.5 har en närmast legendariskt bra bildåtergivning - och 100E2.8 är inte mycket sämre, men väger mindre, och är ett tredjedels steg långsammare i bländare.
På F/2.8:
Jag , det där bildexemplet liknar väldigt mkt det jag minns av mitt E100/2,8, imponerande är vad det är...men jag tröttnade på Nikon F801´s dåliga AF och blev "Canonist", då åkte ju 100:an iväg ihop med resterande Nikongrejerna...
----------------------------------------------
Ibland får jag en knäpp (hehe) tanke i skallen:
Att "återköpa" alla kameror jag ägt (inte sanslöst många, men några st har det varit) och även de objektiv jag haft...nu skulle med ett par undantag mycket av det jag ägt vara tämligen billigt att inskaffa...
Skulle jag få för mej inte bara lura på saken..ja isåfall *måste* ju denna 100 mm pärla vara med... ;-)
schaki
Aktiv medlem
För att förtydliga: De enda kameror från Nikon som ger ljusmätning med gamla manuella objektiv är D200/D300 och uppåt. En beggad D200 kanske? Minst lika bra bildkvalité som D80, och fler knappar att leka med .
Jag tycker också att D200 är ett klart bättre val om han vill kunna använda dessa objektiv. Det han möjligtvis skulle kunna sakna från D90 är det lägre bruset på högre iso.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
äääh ljusmätning och ljusmätning... har man bråttom så använder man väl ändå inget manuellt objektiv?
gissa - test exponera - gissa igen - ta den färdiga bilden
schaki
Aktiv medlem
äääh ljusmätning och ljusmätning... har man bråttom så använder man väl ändå inget manuellt objektiv?
Jag har vid ett antal tllfällen använt mig av M-mode på min D1H och gissat mig fram till rätt exponering, det går bra, men tar tid då jag oftast behöver ta en första bild och utgå ifrån den när jag sedan ska få till en exponering som jag är nöjd med. Det är ju inte alltid som objektet står stilla.
Med undantag för 20-35mm AF anävnder jag mig enbart av manuella objektiv. Dem är oftast minst lika bra som deras AF-motsvarigheter och billigare vid inköp + att värdet står sig bra.