ANNONS
Annons

Är Minolta Dynax7 ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera och lägga min gamla Konica på hyllan.
Den kamera som jag tror passar mig bäst är Minolta Dynax 7.

Då undrar jag om det är ett bra val.
Vilka för/nackdelar har den?::confused:

Jag var en av de första kunderna i detta land att köpa 7:an. Har hållit mig till Minolta och bytt upp mig när nya modeller introducerats.

Måste säga att 7:an är ett krutpaket och ett alldeles utmärkt redskap i bildskapandet. Många finesser som det tar litet tid att lära sig och praktisera.

När det gäller utlåtandet av detta underverk hänvisar jag till FOTO:s test tidigare i år.

Att 7:an dessutom blivit vald till årets kamera säger väl en hel del.

Mitt råd: har Du möjlighet, köp den!

Jag är ingen finessmänniska, men jag måste säga att Minoltas skärpedjupsdisplay som de har introducerat på sjuan verkar vara väldigt vettig. Sen kände jag på en sjua på nån mässa förra året, och den verka vara väldigt gedigen.

nöjd

Jag har nyss skaffat 7:an och hitills är jag nöjd. Hörde att den skulle smälla ganska högt när man fotar men jag tycker inte att den gör det, kanske gör den det i jämfört med andra märken för den är lika tyst(hög?) som min gamla 700:)

Har haft Dynax 7:an i runt ett halvår, och är MYCKET nöjd. Trevlig att hantera och använda, och den stora displayen på baksidan är grymt bra.

Nackdelar? Tja, det skulle vara om du har många "3:e parts"-objektiv, typ Sigma och annat. D7 har ju endel ny teknik, och det finns vissa Sigma objektiv som inte fungerar med den utan att "uppgraderas" i mjukvaru i objektivet.
Det finns listor på vilka som fungerar resp. ej fungerar om du har många Sigma..

// Stefan

Det är riktigt som Du säger, Stefan, inte alla "pirat"-objektiv fungerar med D7. Jag har en Tokina 400 tele som den inte vill kännas vid.

Jag behöll min 800 si, när jag köpte D7, som jag använder parallellt. Ganska praktiskt med två kameror även om det kan vara litet bökigt att transportera.

Men å andra sidan är man alltid skjutklar om det dyker upp något snabbt och man kan även bruka olika film i de två kamerorna. Jag kör Provia 400 F resp Velvia som regel.

Tack för alla synpunkter..
Det finns en funktion som gör att man kan skifta filmrulle mitt i en film.
Fungerar det bra?

Jag har använt den funktionen 2 ggr, och jag vet andra som gjort det betydligt fler, det fungerar bra.

Du kan spola filmen framåt och bakåt till den bildruta du väljer.
Jag vill minnas att Minolta rekommenderar att du ska lägga på 2 rutor för att inte riskera "överlappning", alltså om din sista exponerade bild var bild 14 så filmen står på ruta 15, byter film till någon annan, ska du enligt dem spola fram filmen till ruta 17. Men då tappar du i praktiken 3 bildrutor. Jag har bara lagt på en ruta, dvs om sista exponerade var ruta 14, fortsätter jag på ruta 16. Har aldrig haft problem. Vet en som fortsätter direkt på rutan efter utan att ha haft problem också. Jag skulle misstänka att det hela handlar om att vara säker till överdrift från Minoltas sida, och sen beror det självklart på hur noga man laddar filmen, men drar man fram den exakt till det röda märken så blir det ju rätt lika varje gång.

// Stefan

Tack :)
Jag tror att jag har bestämt mig nu..
Är bara lite fundersam på vilket objektiv jag ska ta med kameran. 24-105 verkar ju vara riktigt bra men dyrt. Kanske är det klokare att köpa med 28-80 och ett extra objektiv typ ett telezoom.

24-105 är bäst, jag har nästan aldrig något annat på.

Det är dessutom slagtåligt, jag har kraschtestat mitt. Bländar man ner ett par steg så blir det otroligt bra bilder. Samtidigt gör den korta brännvidden att man slipper använda blixt lika mycket, vilket jag gillar. Jag tycker mig ha sett en tendens till vinjentering vid 24mm men bara på diabilder.

Mvh
Maverick

Nu har jag nog missat något!
Varför minskar en kort brännvidd behovet av blixt??
Menar du att det ger dig möjlighet att handhålla på längre tider kanske?
Mäjligen har influensan slagit sig på min hjärna lite :)

Jo, det var precis det jag menade. Lite otydlig kanske, men så var det tänkt iaf. Kan bara säga det igen, jag är otroligt nöjd med detta objektiv.

Mvh
Maverick

Fredrik: Slagtålig. Vill bara upplysa att jag ombord på Sjöräddningens snabba båt vid nattfotografering och i 20knop tappade min D7:a i golvet. Fallhöjd c:a 1,3 meter.

Den höll, jag har inte märkt någon förändring vare sig på kamera eller objektivet. Det kallar jag stryktålig.

Jag har en sjua sen en månad, och är otroligt
nöjd.Jag har plåtat ca 10 rullar,när jag tog de
första hade jag instruktionsboken i bakfickan,
och det har funkat jäkla bra.Jag valde faktiskt
att köpa ett Sigma 24-70 2.8(se test i senaste
foto),ett objektiv jag är fantastiskt nöjd med.

Lycka Till/Öjje

Det är väl något värre än vad jag gjorde mot min kamera. Jag snubblade, svängde kameran i remmen över huvudet och ner i en grusad gång.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar