Annons

Är lite småsugen på Mac Mini

Produkter
(logga in för att koppla)
Att BD skulle komma till Mac är ren skitsnack.

USB3 kan komma pga moderkorten kommer inte innehålla annat i framtiden men
inte det närmsta året.

Det är det klart smidigaste sättet att skicka 25GB på posten till tryckerier, men Apple kanske satsar mer på tonåringar än DTPare numera.

/Karl

Det kommer snart, nu när BD och USB3 motståndaren Steve är borta.

Han har väl varit borta sen januari?

Men när nu Jobs har avgått permanent så bör man väl passa på att köpa Macintoshar och andra Apple-grejer innan de blir sopiga, som på 1990-talet när Jobs inte var på Apple.

Annat som kan drabba en är uppdateringen av AFP (Apples nätverk) som gör att många behöver uppdatera sina NAS enheter. Det vanligaste är att Time Machine inte funkar. KLarar man sig utan kan man annvända t ex SMB (Windows protokoll) i stället.

Time Machine fungerar väl precis som vanligt med en USB- eller FW-disk ansluten till datorn?
Några andra varianter har aldrig varit supportade av Apple, förutom Time Capsule, och det skulle förvåna mig om inte den fungerar med Lion.

Det är inte meningen att man ska använda annat än Applegrejer tillsamman med Applegrejer.

Gör man som Steve vill så fungerar dock allting väldigt bra numera.

Sen slopade man Rosetta (stöd för gamla RISC drivrutiner och program) vilket stoppade min scanner som köptes i våras. Men även här kan man ju tänka sig att tillverkare kommer ut med uppdateringar.
Dessbättre var jag klar med all scanning innan jag gjorde uppdateringen så det har inte haft nån verklig påverkan för mig.

Rosetta var övergångslösning. Det är nu fem år sen Apple övergav PowerPC, så jag är lite förvånad att det fortfarande finns periferienheter med drivrutiner enbart för PPC att köpa.

Vad Apple gör i framtiden har nog ingen här koll på, så att säga att något är skitsnack är nog lite magstarkt.

Att BD inte kommer är man ganska säker på då dom försöker få bort optisk media.
Mac mini och Air har ingen cd-läsare alls och får se i framtiden men Macbook Pro tror jag kommer
ta bort sin cd-läsare snart eller få man möjligheten att välja HD istället

Jag köper bara BD idag och sålt av mina dvd men även jag tror snart att även BD är borta.

Att BD inte kommer är man ganska säker på då dom försöker få bort optisk media.
Mac mini och Air har ingen cd-läsare alls och får se i framtiden men Macbook Pro tror jag kommer
ta bort sin cd-läsare snart eller få man möjligheten att välja HD istället

Jag köper bara BD idag och sålt av mina dvd men även jag tror snart att även BD är borta.

Vad är "HD"?

Tack så mycket för era kommentarer och synpunkter!
Självklart måste jag komplettera med tangentbord och mus osv..

Jag får fundera lite på det där!
Vill väl gärna ha en skärm större än ~21" men det kanske räcker.

Men jag gillar ju att kunna välja min skärm själv..

Har ni någon mac?

Jag köpte en instegs-iMac 21,5" i somras och har inte ångrat mig en sekund. Grymt smidig med det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen, tar nästan ingen plats alls och sladdar är det inte många (bara till skrivare och extern HD).
Sen är ju Mac OS X en fröjd jämfört med Windows.

Time Machine fungerar väl precis som vanligt med en USB- eller FW-disk ansluten till datorn?
Några andra varianter har aldrig varit supportade av Apple, förutom Time Capsule, och det skulle förvåna mig om inte den fungerar med Lion.

Det är inte meningen att man ska använda annat än Applegrejer tillsamman med Applegrejer.

Gör man som Steve vill så fungerar dock allting väldigt bra numera.

QNAP:s NAS har kommit fått en uppdatering för Lion och det funkar utmärkt (igen)

Generellt är det ju sant att för att vara helt smärtfri ska man göra som Steve säger och köpa hans grejjor. :)

Time Machine fungerar med NAs enheter som stöder AFP (samt lagrings enheter med USB, Firewire och Thunderbolt). Uppdateringaran i AFP gör att NAS enehetr måste uppdateras. Några är redo med uppdateringar andra inte. Dessutm kommer inte alla tillverkare att göra uppdateringar till alla sina modeller t ex Iomega gör bara en begränsad satsning vilket har fått en del att gå i taket i USA..

Rosetta var övergångslösning. Det är nu fem år sen Apple övergav PowerPC, så jag är lite förvånad att det fortfarande finns periferienheter med drivrutiner enbart för PPC att köpa.
Varför ändra på nåt som fungerar - är väl resonemanget. Men nu är det dags att skriva nya drivisar för produkter som fortfarande tillverkas och säljs t ex Reflecta Digit Dia 5000.

Det är väl lite sm Steve sa att en del varit lata, de flesta av dessa ändringar har ju varit kända en längre tid...

Att BD skulle komma till Mac är ren skitsnack.

USB3 kan komma pga moderkorten kommer inte innehålla annat i framtiden men
inte det närmsta året.
Tror inte det när Mac har Thunderbolt...

Jag köpte en instegs-iMac 21,5" i somras och har inte ångrat mig en sekund. Grymt smidig med det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen, tar nästan ingen plats alls och sladdar är det inte många (bara till skrivare och extern HD).
Sen är ju Mac OS X en fröjd jämfört med Windows.

Låter ju trevligt det där!
Man får fundera..

Tror inte det när Mac har Thunderbolt...

Dom är inte jämförbara på det sett.

TB kommer slå ut FW och Fibre wire, TB-produkter kommer förmodligen också vara prissatta som dom.

USB3.0 har redan tagit en stor marknadsandel för billiga saker som externa hårddiskar, kortläsare, skrivare etc.

Tror också att snart får Apple betala mer för att få en USB2.0-kontroller istället för en USB3.0-kontroller. Apple är iofs kända för att slopa kontakter dom tycker inte passar längre, men att Apple skulle slopa USB helt tror jag inte händer än på ett tag.

/Karl

Time Machine fungerar med NAs enheter som stöder AFP (samt lagrings enheter med USB, Firewire och Thunderbolt). Uppdateringaran i AFP gör att NAS enehetr måste uppdateras. Några är redo med uppdateringar andra inte. Dessutm kommer inte alla tillverkare att göra uppdateringar till alla sina modeller t ex Iomega gör bara en begränsad satsning vilket har fått en del att gå i taket i USA..
Officiellt supportat av Apple?

Jag provade att köra Time Machine över nät för ett par år sen. Servern var en Mac mini av äldre modell och jag körde över AFP. Då var hacket att man lät Time Machine skriva i ett filsystem i en disk image på servern, och det var ju förstås upplagt för katastrofala fel.

Varför ändra på nåt som fungerar - är väl resonemanget.
För att slippa kostnaden för att underhålla Rosetta.

Officiellt supportat av Apple?

Jag provade att köra Time Machine över nät för ett par år sen. Servern var en Mac mini av äldre modell och jag körde över AFP. Då var hacket att man lät Time Machine skriva i ett filsystem i en disk image på servern, och det var ju förstås upplagt för katastrofala fel.
Grejen är att vissa NAS funkar utan hack (med eller utan Apples välsignelse) och då bara över AFP.
Lion kräver ett uppdaterat AFP.

För att slippa kostnaden för att underhålla Rosetta.

Jo, det jag menade var att de som redan hade drivrutiner som funkade med Rosetta resonerade så.
Att Apple tycker att fem år är tillräckligt lång tid för att ta fram nya drivisar och att de vill slippa bära kostnaden har jag full förståelse för.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto