Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan hålla med om att auto inte funkar så väl i alla lägen. Det är ett mina huvudskäl för att fota i RAW.

Istället för att stressa med gråkort, inställningar osv vid fototillfället kan man då i lugnt och ro hanter det vid datorn.

Mvh
Anders
 
Canon påstår att det är avsiktligt att den automatiska vitbalanseringen i glödlampsljus får en varm ton, för att efterlikna hur det blir med film. Jag vet inte om det är ett svepskäl eller det verkligen är så.

Det bästa är att vitbalansera i efterhand vid RAW-konverteringen.
 
PMD skrev:
Canon påstår att det är avsiktligt att den automatiska vitbalanseringen i glödlampsljus får en varm ton, för att efterlikna hur det blir med film. Jag vet inte om det är ett svepskäl eller det verkligen är så.

Det bästa är att vitbalansera i efterhand vid RAW-konverteringen.
Jag är nog beredd och hålla med om att autovitbalansen ger en hyggligt filmlik karaktär över bilderna. Tycker den ändrar sig beroende på hur mycket vanligt ljus som är inblandat, ex fönsterljus, precis som i fallet med vanlig film. Det som stör mig mest är att det ibland uppstår en grönton vid inomhusbilderna som jag tycker är nästan hopplös att bli av med.
 
Verkar ju väldigt märkligt om det är så att Canon justerat vitbalansen för att efterlikna film! En stor vits med digital fotgrafering är väl att just slippa de problem som fanns förr med olika film för olika färgtemperaturer, högkänslig, lågkänslig osv. Varför efterlikna de felaktiga färger man fick tidigare vid fotografering utan blixt inomhus? En rimligare förklaring borde vara att det kanske helt enkelt är tekniskt svårt att ha automatisk vitbalans?
 
Andra digitalkameratillverkare verkar ju klara det bättre än Canon, så antingen gör Canon så med avsikt eller också behöver de hjälp.
 
PMD skrev:
Andra digitalkameratillverkare verkar ju klara det bättre än Canon, så antingen gör Canon så med avsikt eller också behöver de hjälp.
Är verkligen andra bättre på det. Kan inte minnas att min D200 vitbalanserade bättre i autoläget än vad min nuvarande Canonkamera gör. Snarare tvärtom.
 
PMD skrev:
Det finns en beredskapsväska till EOS 20D, EH-17L, som kanske passar på en 40D.
Den funkar inte, åtminstone inte bra. Jag har inte försökt att tvinga dit botten på väskan men den något annorlunda formen på huset gör att den i alla fall inte går på lätt.
 
RÖDA FÄRGEN

Nu har jag haft min inne på garanti-reparation för att den röda försvann med RAW bilder...

Är skit nöjd nu när allt funkar!!!
 
Menar du att kamerans lyckades slarva bort det som skulle var rött i bilden, och bara det, men att allt annat ändå fungerade?? Och dessutom bara för RAW-formatet???
 
apersson850 skrev:
Menar du att kamerans lyckades slarva bort det som skulle var rött i bilden, och bara det, men att allt annat ändå fungerade?? Och dessutom bara för RAW-formatet???

Helt korrekt. Der röda vara orange-blask i RAW formatet...

Fråga mig inte hur... Men nu är det toppen! =)
 
Då har du kanske slagit på Highlight Tone Priority? Då börjar den på 200, och siffrorna som visas i sökaren är lite annorlunda, typ 2oo etc
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.