Makten skrev:
Nej, självklart kan man inte skylla allt på media. Jag säger bara att det är fånigt att argumentera för att alla val är fria, när vi och vårt omdöme påverkas av allt om oss, och i nuläget är media en extremt stor del av det vi tar in.
Och lösningen skulle då vara att minska på mediautbudet eller vad? Mediautbudet kommer att öka och det kommer att bli mer nischat till följd av fragmenteringen av konsumenterna.
Hur kan det vara ointressant? Om de flesta gillar naturliga kroppar bäst så borde det väl vara så de oftast framställs, men så är det inte.
Det må vara cyniskt, men det som köps är det som säljs. Jag tycker nog att de flesta framställs som naturliga. Det finns ett antal nischmedier som är mer enkelriktade. När det kommer till reklam och utseende så är det inga större skillnader utseendemässigt mellan kvinnor och män. Då finns det andra saker som är mer diskrimenerande inom reklmen.
Tittar man på den typiske modellen hos agenturerna så har hon inte implantat är min uppfattning. Stora bröst är inte något som efterfrågas generellt sett i modebranchen. Spana in en elloskatalog t ex.
När det finns ett kundunderlag för "naturliga" bröst så kommer det att produceras. Frågan är om det kommer att framställas som porr, porrlight eller som vanlig tråkig fine art.
Sen kan det ju hända att jag har helt fel och att de flesta faktiskt gillar implantat och då är det väl i så fall det som ska visas?
Det skulle vara intressant att höra vad det är för rock som är farlig.
Tror jag säkert, men det är personligt så det har du inte med att göra.
När folk börjar känna att de inte duger utan tatueringar så kan vi starta korståg, visst.
Du tror inte att det är så redan nu? Det börjar kännas som att det i vår generation är mer regel än undantag att man har en tatuering. Det valet är nog i så fall mindre fritt än att välja till ett par bröstimplantant.
Vad har du för uppfattning då? Det finns tusentals studier som visar att unga mår mycket dåligt på grund av de ideal som trycks i ansiktet på dem i media varje dag. Vad är det som tyder på att det inte skulle vara så? Jag tror att du bara som vanligt skiter i om det är så. Det är ju deras problem, eller? Om man blir mobbad, är det ens eget fel också?
Det finns rätt mycket studier som visar att ondgörelsen av ideal inte har särskilt mycket med idealet i sig att göra. Utan att det istället mängden krav i övrigt som tar sig uttryck så. Kraven på att vara duktig i skolan, idrotten, fritiden osv. Problemet med alla dessa är att det inte är socialt accepterat att säga att kraven är för höga. Det "vet ju alla" att man ska vara duktig i skola och idrott. De krav som ökar på våra unga medborgare blir högre och högre. Det läggs på nya ämnen med högre komplexitet och inlärningskurvor. När tog vi bort ett ämne senast i skolan?
Bara för att jag inte delar din uppfattning om hur saker och ting ska lösas så betyder inte det att jag skiter i saker och ting, så jag undanber mig dessa personliga påhopp om saker som du inte har en aning om.
Jag fasar för var du drar gränsen för kvinnoförnedrande porr. För mig går den där porrskådisen uppenbarligen egentligen inte alls vill göra det hon/han gör. Och det ser man tydligt och ofta. Men det är klart, de får väl skylla sig själva?
Okej, vad är det som är så tydligt och vad baserar du din uppfattning på? Läser precis en bok där man hävdar att det är ett rätt typiskt feministiskt argumentation att lägga in sådan argument som tydligt, självklart, uppenbart, sunt förnuft. En retorik som går ut på att det inte ska gå att ifrågasätta.
Vad är det som de ska skylla sig själva för? Vad i porren är det som de ska skämmas för eller skylla sig själva för?
Det är inte bara "fyra tidningar" som för det man faktiskt skulle kunna benämna psykologisk krigföring. Det handlar om ett stort antal livsstils- och modetidningar, samt även när det kommer till reklam, teveserier och program, med mera. Vart man än vänder sig så får man i media bilden av att en kvinna ska vara sexig och ha perfekt kropp. Nåt annat vill man inte veta av.
Antingen kollar du på väldigt stereotyp media eller så blundar du för all annan media. Det finns ett antal nischade medier och det kommer troligen att bli fler. Precis samma bild finns av mannen. Undantagen är t ex morfarsroller, fast där är det lika på kvinnosidan. Idag framställs männen som vältränade förförarmaskiner eller valhänta klantarslen. När såg du en fet hjälte senast?
När det kommer till tryckt media kan jag tycka att moore och gänget, tillika många grövre tidningar, är betydligt ärligare än "vanliga" medier. Det är öppet och utan hymmel, de gör inte anspråk på att visa ett representativt utsnitt av befolkningen. Betydligt värre då med alla "kom-i-gång"-artiklar som naturligtvis har en bild på någon som "uppenbart" redan tränat många år.
Absolut inte. Det är lika illa om du mår dåligt av den anledningen. En stor skillnad är dock att det är naturligt att ha god fysik. Det gäller inte de kvinnliga idealen.