Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
tbmac skrev:
När det gäller exhibionistiskt lagda tjejer.. anser du att de kan göra en fotosession och någon bild på fs? Eller tycker du det är ok med kommentarer som vi snackat om i tråden? Hennes mål är i detta fallet att se ut som ett sexigt objekt, hon vill det.
Måste säga att jag är tveksam till att ordet exhibionist används med rätta innebörden här? Om så är hoppas jag att ni (ja, även ni tidigare i tråden) som talar om tjejerna som fotograferas p.g.a att de skulle vara exhibitionister är medvetna om att ni tillskriver dem ett icke självvalt tillstånd med tvångsmässiga behov?

Om läget nu är så att tjejerna som viker ut sig verkligen har såna tvångsmässiga behov kan man ju fråga sig om det inte är uppenbart utnyttjande av mindre välmående människor att plåta dem? (för tvångsbehov är väl sällan applicerbart på välmående?)



(läs även om parafili)
 
tbmac skrev:
Men det är inte bara omgjorda bröst som ni med moral klagar på. det är ju mer att hon poserar sexigt och tvi och usch ser kåt ut.. det får man bannemig inte göra! en kille-ok, men en tjej???

Jodå, det är helt okej att se kåt ut, även för en tjej på bild. Men samma grepp för att uttrycka sexighet och kåthet används ju i bild efter bild...

... och då isåfall med förbehåll att tjejen inte visar någon form av antydning till att hon vill spela på sexighet,, ingen tungspets för guds skull, ingen putande mun,inget svankande! ska vara helt neutralt helst.

Utan att alls vara någon expert i ämnet, alltså kvinnors sexualitet, så är jag ändå övertygad om att de kan uttrycka detta sinnestillstånd, kåthet alltså, på fler sätt än ett kroppsspråk som vore hämtat från en genomsnittlig porrfilm.

Kan det vara utmaningen inför 2007, kanske? Att fotografera en tjej/flicka/kvinna på ett sätt som uttrycker sexighet och kanske till och med kåthet på ett annorlunda sätt än i varje fall de tre exempelbilder som fanns i trådens början.
 
Makten skrev:
Nej, självklart kan man inte skylla allt på media. Jag säger bara att det är fånigt att argumentera för att alla val är fria, när vi och vårt omdöme påverkas av allt om oss, och i nuläget är media en extremt stor del av det vi tar in.


Och lösningen skulle då vara att minska på mediautbudet eller vad? Mediautbudet kommer att öka och det kommer att bli mer nischat till följd av fragmenteringen av konsumenterna.


Hur kan det vara ointressant? Om de flesta gillar naturliga kroppar bäst så borde det väl vara så de oftast framställs, men så är det inte.


Det må vara cyniskt, men det som köps är det som säljs. Jag tycker nog att de flesta framställs som naturliga. Det finns ett antal nischmedier som är mer enkelriktade. När det kommer till reklam och utseende så är det inga större skillnader utseendemässigt mellan kvinnor och män. Då finns det andra saker som är mer diskrimenerande inom reklmen.

Tittar man på den typiske modellen hos agenturerna så har hon inte implantat är min uppfattning. Stora bröst är inte något som efterfrågas generellt sett i modebranchen. Spana in en elloskatalog t ex.

När det finns ett kundunderlag för "naturliga" bröst så kommer det att produceras. Frågan är om det kommer att framställas som porr, porrlight eller som vanlig tråkig fine art.

Sen kan det ju hända att jag har helt fel och att de flesta faktiskt gillar implantat och då är det väl i så fall det som ska visas?


Det skulle vara intressant att höra vad det är för rock som är farlig.


Tror jag säkert, men det är personligt så det har du inte med att göra.


När folk börjar känna att de inte duger utan tatueringar så kan vi starta korståg, visst.


Du tror inte att det är så redan nu? Det börjar kännas som att det i vår generation är mer regel än undantag att man har en tatuering. Det valet är nog i så fall mindre fritt än att välja till ett par bröstimplantant.


Vad har du för uppfattning då? Det finns tusentals studier som visar att unga mår mycket dåligt på grund av de ideal som trycks i ansiktet på dem i media varje dag. Vad är det som tyder på att det inte skulle vara så? Jag tror att du bara som vanligt skiter i om det är så. Det är ju deras problem, eller? Om man blir mobbad, är det ens eget fel också?


Det finns rätt mycket studier som visar att ondgörelsen av ideal inte har särskilt mycket med idealet i sig att göra. Utan att det istället mängden krav i övrigt som tar sig uttryck så. Kraven på att vara duktig i skolan, idrotten, fritiden osv. Problemet med alla dessa är att det inte är socialt accepterat att säga att kraven är för höga. Det "vet ju alla" att man ska vara duktig i skola och idrott. De krav som ökar på våra unga medborgare blir högre och högre. Det läggs på nya ämnen med högre komplexitet och inlärningskurvor. När tog vi bort ett ämne senast i skolan?

Bara för att jag inte delar din uppfattning om hur saker och ting ska lösas så betyder inte det att jag skiter i saker och ting, så jag undanber mig dessa personliga påhopp om saker som du inte har en aning om.


Jag fasar för var du drar gränsen för kvinnoförnedrande porr. För mig går den där porrskådisen uppenbarligen egentligen inte alls vill göra det hon/han gör. Och det ser man tydligt och ofta. Men det är klart, de får väl skylla sig själva?


Okej, vad är det som är så tydligt och vad baserar du din uppfattning på? Läser precis en bok där man hävdar att det är ett rätt typiskt feministiskt argumentation att lägga in sådan argument som tydligt, självklart, uppenbart, sunt förnuft. En retorik som går ut på att det inte ska gå att ifrågasätta.

Vad är det som de ska skylla sig själva för? Vad i porren är det som de ska skämmas för eller skylla sig själva för?


Det är inte bara "fyra tidningar" som för det man faktiskt skulle kunna benämna psykologisk krigföring. Det handlar om ett stort antal livsstils- och modetidningar, samt även när det kommer till reklam, teveserier och program, med mera. Vart man än vänder sig så får man i media bilden av att en kvinna ska vara sexig och ha perfekt kropp. Nåt annat vill man inte veta av.


Antingen kollar du på väldigt stereotyp media eller så blundar du för all annan media. Det finns ett antal nischade medier och det kommer troligen att bli fler. Precis samma bild finns av mannen. Undantagen är t ex morfarsroller, fast där är det lika på kvinnosidan. Idag framställs männen som vältränade förförarmaskiner eller valhänta klantarslen. När såg du en fet hjälte senast?

När det kommer till tryckt media kan jag tycka att moore och gänget, tillika många grövre tidningar, är betydligt ärligare än "vanliga" medier. Det är öppet och utan hymmel, de gör inte anspråk på att visa ett representativt utsnitt av befolkningen. Betydligt värre då med alla "kom-i-gång"-artiklar som naturligtvis har en bild på någon som "uppenbart" redan tränat många år.


Absolut inte. Det är lika illa om du mår dåligt av den anledningen. En stor skillnad är dock att det är naturligt att ha god fysik. Det gäller inte de kvinnliga idealen.

Vad har det med saken att göra? Varför är den skillnaden så stor? I ett samhälle som vårt där vi inte behöver anstränga oss om vi inte vill i stort sett, vad är det som är så naturligt med att ha god fysik? Det torde snarare vara onaturligt med den moderan livssituationen i det här landet.

/Maverick
 
Kijana skrev:
Jodå, det är helt okej att se kåt ut, även för en tjej på bild. Men samma grepp för att uttrycka sexighet och kåthet används ju i bild efter bild...



Utan att alls vara någon expert i ämnet, alltså kvinnors sexualitet, så är jag ändå övertygad om att de kan uttrycka detta sinnestillstånd, kåthet alltså, på fler sätt än ett kroppsspråk som vore hämtat från en genomsnittlig porrfilm.

Kan det vara utmaningen inför 2007, kanske? Att fotografera en tjej/flicka/kvinna på ett sätt som uttrycker sexighet och kanske till och med kåthet på ett annorlunda sätt än i varje fall de tre exempelbilder som fanns i trådens början.


Och hur stora variationer ser du i annan bildgenre? Tycker macrobilder sett lika dana ut de senaste femton åren.

Några av de mest kreativa fotograferna är reklamfotograferna enligt min uppfattning.

/Maverick
 
lottawe skrev:
Träning för att förändra kroppen kräver uthållighet och stor motivation. Jag tycker därför att de som sliter mycket och länge med gymmande/kost och sånt för att må bra ska vara nöjda med de förändringar de åstadkommer (även om det så skulle ske mer på insidan än utsidan,) men ytterst få, om ens någon av de heller blir nog någonsin helt nöjda heller..

Skulle idealen vara trådsmala eller kraftigt överviktiga skulle människorna vara sjukare ändå, därför är tränande och kostmedvetna typer ett sunt ideal i mina ögon.


(och för att tala tydligt ang. tatueringsinlägget jag skrev ovan så bör jag kanske skriva att jag inte tycker att tatueringar och plasttuttar är jämförbara. Och allra minst jämförbart är det om man ska jämföra tatueringar och bimobilder.)

Har nästan lite svårt att avgöra om du håller med mig eller emot mig i detta inlägg.

Det finns en hel del människor som anser att tatueringar är att jämställa med plastikkirugi.

När det kommer till ideal vore det kanske bättre att folk fick vara som de ville utan att folk skulle hacka på dem över huvud taget. Personligen så anser jag att ideal alltid kommer att finnas och att det är upp till mig att förhålla mig till dem på något sätt. Det kommer alltid finnas folk som mår dåligt över dem oavsett subjektiva bedömningar om vad som är sunt och inte. Jag har ju hellre en sund själ än en sund kropp.

/Maverick
 
Är det händelsevis så att du quotar på ett sätt som ska bli så jobbigt som möjligt att svara på? Om du kan skriva [b] så kan du väl skriva [quote] också, så slipper man sitta och klippa och klistra som en dåre.

Maverick skrev:
Och lösningen skulle då vara att minska på mediautbudet eller vad? Mediautbudet kommer att öka och det kommer att bli mer nischat till följd av fragmenteringen av konsumenterna.
Du skämtar antar jag? Varför skulle utbudet behöva minska för att man ändrar innehållet?

Tror jag säkert, men det är personligt så det har du inte med att göra.
Sämsta ursäkten i världshistorien. Varför dra upp det om du inte kan snacka om det?

Du tror inte att det är så redan nu? Det börjar kännas som att det i vår generation är mer regel än undantag att man har en tatuering. Det valet är nog i så fall mindre fritt än att välja till ett par bröstimplantant.
Ser du ofta tatueringar i media? Det gör inte jag.

Det finns rätt mycket studier som visar att ondgörelsen av ideal inte har särskilt mycket med idealet i sig att göra. Utan att det istället mängden krav i övrigt som tar sig uttryck så. Kraven på att vara duktig i skolan, idrotten, fritiden osv. Problemet med alla dessa är att det inte är socialt accepterat att säga att kraven är för höga. Det "vet ju alla" att man ska vara duktig i skola och idrott. De krav som ökar på våra unga medborgare blir högre och högre. Det läggs på nya ämnen med högre komplexitet och inlärningskurvor. När tog vi bort ett ämne senast i skolan?
Det är väl snarare tvärtom!? Folk lär sig ju inte ett piss i skolan längre. Det verkar inte ställas några som helst krav.

När det kommer till tryckt media kan jag tycka att moore och gänget, tillika många grövre tidningar, är betydligt ärligare än "vanliga" medier. Det är öppet och utan hymmel, de gör inte anspråk på att visa ett representativt utsnitt av befolkningen. Betydligt värre då med alla "kom-i-gång"-artiklar som naturligtvis har en bild på någon som "uppenbart" redan tränat många år.
Det är precis lika illa.

Vad har det med saken att göra? Varför är den skillnaden så stor? I ett samhälle som vårt där vi inte behöver anstränga oss om vi inte vill i stort sett, vad är det som är så naturligt med att ha god fysik? Det torde snarare vara onaturligt med den moderan livssituationen i det här landet.
Läs en bok om hälsa vettja. De flesta vet att man mår bättre om man tränar och rör på sig. Försoffade människor lever inte lika länge, det säger ju sig självt. Kroppen hinner inte ändras på ett par hundra år, vilket det gått sedan man normalt använde kroppen mycket dagligen.


Nu hoppar jag av den här idiotiska debatten. Du får tycka precis vad du vill, men det som är obehagligt är att du slår ifrån dig att ideal förmedlade av bilder skulle skada människor, med argument om "fria val" och liknande. Jag tror att det som så ofta handlar om egoism. Du är rädd om ditt jobb helt enkelt. Se bara på tråden om miljö. Där har man samma typ av argument. "Det går som det går", för att man inte på något sätt vill inskränka sina egna fördelar. Det är lågt.

Tack och ajö, tyck precis vad du vill om mig. Jag hoppas verkligen att inte alla tycker som du eller Mats Larsson, för då får vi nog ingen trevlig framtid.
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
Och hur stora variationer ser du i annan bildgenre? Tycker macrobilder sett lika dana ut de senaste femton åren.

Om du menar att macrobilder de senaste åren visat små detaljer i skala 1:1 så håller jag med dig. Men det är väl också själva grejen med macro? Du får gärna utveckla din syn på macrobilder lite närmare (f'låt ordvalet, bara blev så..), vad är det som är lika i varje bild?

Förklara också varför man inte kan förändra en genre utan kravet på att förändra all fotografi.
 
Maverick skrev:

Det finns en hel del människor som anser att tatueringar är att jämställa med plastikkirugi.
Jag jämställer inte varken tatueringar eller piercings med plastkirurgi. Snarare ser jag det som utsmyckningar mer jämställda med makeup och andra smycken.

Det enda man skulle kunna jämföra som jag ser det är att både den som tatuerar, piercar eller opererar sig bör klara av att ta kritik och höra att alla inte har samma smak och att en och annan rent ut säger att det är äckligt, dumt eller fult med.. (har både en liten tatuering samt en piercing själv och har hört en del som inte bara är positiva jag med. Sånt får man lov att både räkna med och tåla tycker jag.)
 
lottawe skrev:
Jag jämställer inte varken tatueringar eller piercings med plastkirurgi. Snarare ser jag det som utsmyckningar mer jämställda med makeup och andra smycken.


Att jämnställa tatueringar och piercings med makeup och vanliga smycken som inte kräver hål någonstans på kroppen, låter märkligt för mej.

Tatueringarna kan man inte tvätta bort.. dom sitter där permanten livet ut om man inte går och tar bort dom... men huden blir ju inte densamma som innan tatueringen gjordes.
Piercingar lämna kvar fula hål. och det gör inte mina halsband ialla fall. ;o)
 
Makten skrev:
Är det händelsevis så att du quotar på ett sätt som ska bli så jobbigt som möjligt att svara på? Om du kan skriva [b] så kan du väl skriva [quote] också, så slipper man sitta och klippa och klistra som en dåre.


Bara för dig...


Du skämtar antar jag? Varför skulle utbudet behöva minska för att man ändrar innehållet?


Därför att det nya utbudet inte appellerar till målgruppen kanske. Att förändra eller ta bort ett utbud är väl nån form av censur eller?


Sämsta ursäkten i världshistorien. Varför dra upp det om du inte kan snacka om det?


Ett naivt försök att få dig att fatta alla inte är som du, tycker som du.


Ser du ofta tatueringar i media? Det gör inte jag.


Jag ser det ofta.


Det är väl snarare tvärtom!? Folk lär sig ju inte ett piss i skolan längre. Det verkar inte ställas några som helst krav.


Egna erfarenheter?


Det är precis lika illa.


Läs en bok om hälsa vettja. De flesta vet att man mår bättre om man tränar och rör på sig. Försoffade människor lever inte lika länge, det säger ju sig självt. Kroppen hinner inte ändras på ett par hundra år, vilket det gått sedan man normalt använde kroppen mycket dagligen.


Vad är det för vits med att leva längre om jag inte är glad under tiden?


Nu hoppar jag av den här idiotiska debatten. Du får tycka precis vad du vill, men det som är obehagligt är att du slår ifrån dig att ideal förmedlade av bilder skulle skada människor, med argument om "fria val" och liknande. Jag tror att det som så ofta handlar om egoism. Du är rädd om ditt jobb helt enkelt. Se bara på tråden om miljö. Där har man samma typ av argument. "Det går som det går", för att man inte på något sätt vill inskränka sina egna fördelar. Det är lågt.


Jobbet som student då eller? Ytterligare ett exempel på att du häver ur dig saker om människor utan att ens kolla basfakta. Det står tydligt i min press att jag börjar studera till hösten vilket har passerats även om vädret ger en annan illusion.


Tack och ajö, tyck precis vad du vill om mig. Jag hoppas verkligen att inte alla tycker som du eller Mats Larsson, för då får vi nog ingen trevlig framtid.

Framtiden är redan här vare så du vill eller inte.

/Maverick
 
Kijana skrev:
Om du menar att macrobilder de senaste åren visat små detaljer i skala 1:1 så håller jag med dig. Men det är väl också själva grejen med macro? Du får gärna utveckla din syn på macrobilder lite närmare (f'låt ordvalet, bara blev så..), vad är det som är lika i varje bild?

Förklara också varför man inte kan förändra en genre utan kravet på att förändra all fotografi.

Macrobilder kan vi diskutera nån gång när vi har bilder att utgå ifrån irl. Det tar en halv uppsats att skriva vad jag tycker och det orkar jag inte med. Men som Peter Gerdehag sa en gång lite självironiskt, "tycker man att man är en dålig fotograf så ska man fotografera macro" fritt citerat från föredrag på vildmarksmässan. Sades precis innan han själv visade en macrobild.

Och det är kanske grejen med macro, även om jag inte förstår den. Myror blir inte intressantare bara för att de är större. Min liksom att macro har sin grej så har denna typ av flickbilder sin grej.

Jo, en genre kan förändras utan att alla andra gör det. Det sker också på olika områden. Men det sker från dem som sysslar med aktuell genre. Inte på grund av moraliska påtryckningar utifrån. Det som blir orättvist är när folk utanför genre ställer det som krav.

Och som jag sa tidigare, det finns de som ser samband mellan ökad jämställdhet och utvik.

Mvh
Maverick
 
evalisen skrev:
Att jämnställa tatueringar och piercings med makeup och vanliga smycken som inte kräver hål någonstans på kroppen, låter märkligt för mej.

Tatueringarna kan man inte tvätta bort.. dom sitter där permanten livet ut om man inte går och tar bort dom... men huden blir ju inte densamma som innan tatueringen gjordes.
Piercingar lämna kvar fula hål. och det gör inte mina halsband ialla fall. ;o)

Min åsikt också, fast läker inte hål efter piercingar igen? Det gör väl hål i öronen?

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Min åsikt också, fast läker inte hål efter piercingar igen? Det gör väl hål i öronen?
Jo, och öronhålen från 80-talet hela vägen upp på broskpartiet är värre att få snyggt läkta än vad piercingshål är.

Detta har diskuterats i en tidigare tråd i fritt forum förut så därför tyckte jag svar till Eva här var överflödigt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.