Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Makten skrev:
Om kampen är ojämn så är den fel alltså?
Nej, men om man slaktar väderkvarnar som man anser är jättar så börjar man närma sig något missriktad och borde fundera på om man kan utnyttja sin energi på bättre sätt.
 
bEPH skrev:
Nej, men om man slaktar väderkvarnar som man anser är jättar så börjar man närma sig något missriktad och borde fundera på om man kan utnyttja sin energi på bättre sätt.
Att skriva på ett forum är knappast nån större ansträngning. Och nu handlar det inte om väderkvarnar.
 
Diskusionen om att göras som man själv vill är ju lite av en hönan och ägget. Jag ska tatuera mig nån gång. Jag känner inte det minsta att jag gör det för att nån annan vill. Jag har ingen anledning att tro att tjejer gör kroppsförändringar för att andra vill heller. De kan ju vara så att de tycker det är snyggt de med.

Visst man påverkas av media, men det är nödvändigtvis inte fel. Precis som när man tar del av andra uttrycksformer så kanske man upptäcker att man gillar det.

Själv började lyssna på hårdrock i vuxen ålder efter att alltid ha avfärdat det som skit. Ska jag då se på det som att jag har drabbats av påtryckningar från media eller vad?

På något sätt tycker jag att man måste utgå från det fria valet till motsatts från det direkt påtvingade valet. Alternativt att man har två jävligt dåliga val att välja mellan. Att man påverkas av omgivningen är en självklarthet. Det gäller alla val vi gör. Varför detta val är så unikt att folk känner en självklar rätt att racka ner på alla som befattar sig med det förstår jag inte.

För mig är denna kamp en riktig björntjänst mot jämlikhet för den visar att vissa kvinnors val inte är på ett jämlikt plan. Det är ett antal förstå sig påare som anser sig veta bättre och därmed omyndigförklarar dessa kvinnors beslut. Det visar oxå att vissa former av sexuellt uttryck fortfarande inte är ok. Detta sätts också ofta som en motsättning inom feminismen, att det inte går att vara feminism och gilla porr eller sexuella uttrycksformer samtidigt.

/Maverick
 
Makten skrev:
Blanda inte ihop mina åsikter med andras. Det finns ingen norm för vad som är sexigt, men det verkar bildas en sådan så sakteliga. En norm som antagligen inte speglar vad folk egentligen gillar.


Det är ju att du inte verkar inse att det finns olika tycke som jag inte gillar. Inte de olika tyckena.
Det är klart att det finns en del som gillar silikon, men det börjar bli lite absurt när det är mer eller mindre ett måste för att bli modell av en viss sort.

Om alla hade turban så skulle du nog också ha det "av din egna vilja".


Nej, det är ingen idé att diskutera om man som du VET att det är på ett visst sätt. Jag TROR.

En konkret fråga: Varför tror du att ganska många kvinnor vill ha större bröst? "För att de vill det" är inget vettigt svar. Har du någon som helst uppfattning om vad det i grunden beror på? Det får du gärna tala om i så fall.


Om kampen är ojämn så är den fel alltså?

Vad är det som jag vet? Om det är troende du vill framstå som så är attityden rätt fanatisk.

Jag gissar att det finns många skäl till att kvinnor vill operera brösten. Ser ingen anledning att peka ut en särskild. Folk har olika anledningar till att tatuera sig också. Grundläggande är att det är ingen som tvingar dem utom i några extremfall kanske. Det gör att anledningarna är ointressanta. Mitt behov av att betala ett dyrt jädra gymkort kan också ifrågasättas utifrån perspektivet att media påverkar.

Problemet med Don Quijote var inte att kampen var ojämn utan att slogs mot väderkvarnar han trodde var jättar.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Diskusionen om att göras som man själv vill är ju lite av en hönan och ägget. Jag ska tatuera mig nån gång. Jag känner inte det minsta att jag gör det för att nån annan vill. Jag har ingen anledning att tro att tjejer gör kroppsförändringar för att andra vill heller. De kan ju vara så att de tycker det är snyggt de med.
Man kan se det på ett vetenskapligt vis, och då är det ganska självklart att nästan allt du gör beror på din omgivning. Du skulle inte fundera på tatueringar om du aldrig sett någon.

Visst man påverkas av media, men det är nödvändigtvis inte fel. Precis som när man tar del av andra uttrycksformer så kanske man upptäcker att man gillar det.
Javisst, det är ju utmärkt. Men vad ser du för fördel i att ens naturliga utseende inte är det som man gillar mest?

Själv började lyssna på hårdrock i vuxen ålder efter att alltid ha avfärdat det som skit. Ska jag då se på det som att jag har drabbats av påtryckningar från media eller vad?
Du har påverkats om inte annat. Jag tror inte hårdrock får folk att må dåligt heller, så det är nog ingen fara.

På något sätt tycker jag att man måste utgå från det fria valet till motsatts från det direkt påtvingade valet. Alternativt att man har två jävligt dåliga val att välja mellan. Att man påverkas av omgivningen är en självklarthet. Det gäller alla val vi gör. Varför detta val är så unikt att folk känner en självklar rätt att racka ner på alla som befattar sig med det förstår jag inte.
Det finns ingen gräns mellan fritt och påtvingat val. Om någon står med en pistol mot ditt huvud och vill ha dina pengar så har du ett fritt val; antingen blir du av med pengarna eller huvudet. Det är en extrem jämförelse, men så funkar allt. Att du väljer fritt att tatuera dig är för att du påtvingats vetskapen om att tatueringar finns, och hur folk uppfattar dem.

För mig är denna kamp en riktig björntjänst mot jämlikhet för den visar att vissa kvinnors val inte är på ett jämlikt plan. Det är ett antal förstå sig påare som anser sig veta bättre och därmed omyndigförklarar dessa kvinnors beslut. Det visar oxå att vissa former av sexuellt uttryck fortfarande inte är ok. Detta sätts också ofta som en motsättning inom feminismen, att det inte går att vara feminism och gilla porr eller sexuella uttrycksformer samtidigt.
Du är för lustig du. Det handlar inte om kvinnans beslut, utan om att hon utsätts för ett så stort medialt tryck att hon tar detta beslut. Fritt eller påtvingat är en tolkningsfråga. Jag anser det vara indirekt påtvingat.
Det går utmärkt att vara feminist och gilla porr. Däremot går det inte så bra att vara feminist och gilla kvinnoförnedrande porr, vilket en mycket stor del av all porr är.

Maverick skrev:
Grundläggande är att det är ingen som tvingar dem utom i några extremfall kanske.Det gör att anledningarna är ointressanta.
Skön människosyn! Det är lugnt att sätta upp affischer om judehat också eller? Det är ju ingen som tvingar nån att ta del av dem. Folk i Tyskland blev säkert nazzar helt av sig själva. Alla på en gång. Poff sa det bara. Det var ingen som påverkade dem inte.

Mitt behov av att betala ett dyrt jädra gymkort kan också ifrågasättas utifrån perspektivet att media påverkar.
Det är hälsosamt att gymma.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Man kan se det på ett vetenskapligt vis, och då är det ganska självklart att nästan allt du gör beror på din omgivning. Du skulle inte fundera på tatueringar om du aldrig sett någon.


Tatueringar uppfanns långt innan media var påtänkt och därför går det inte heller i fråga om bröstoperationer skylla allt på media.


Javisst, det är ju utmärkt. Men vad ser du för fördel i att ens naturliga utseende inte är det som man gillar mest?


Majoriteten gillar antagligen det naturliga bäst. Hur som haver är det ointressant. Om vi nu ska prata om påtryckningar utifrån så är ju ett steg att skita i vad andra tycker. Det handlar inte om fördelar eller nackdelar, utan om att accepteras för de val man gör.


Du har påverkats om inte annat. Jag tror inte hårdrock får folk att må dåligt heller, så det är nog ingen fara.


Vissa former av rock är i mitt tycke väldigt farliga. Men jag anser att problemet ligger hos mig. Jag skapar inte ett korståg mot den musik som är ohälsosam för mig.


Det finns ingen gräns mellan fritt och påtvingat val. Om någon står med en pistol mot ditt huvud och vill ha dina pengar så har du ett fritt val; antingen blir du av med pengarna eller huvudet. Det är en extrem jämförelse, men så funkar allt. Att du väljer fritt att tatuera dig är för att du påtvingats vetskapen om att tatueringar finns, och hur folk uppfattar dem.


Se punkt ett, någon gång långt tillbaka så var det nån som var först och tyckte det var snyggt. Sedan har det spridit sig. De första formerna av tatueringar var allt annat än hälsosamma och jag har haft en arbetskamrat, svensk, som gjort sin tatuering på traditionellt vis. Ska vi driva ett korståg mot detta oxå?


Du är för lustig du. Det handlar inte om kvinnans beslut, utan om att hon utsätts för ett så stort medialt tryck att hon tar detta beslut. Fritt eller påtvingat är en tolkningsfråga. Jag anser det vara indirekt påtvingat.
Det går utmärkt att vara feminist och gilla porr. Däremot går det inte så bra att vara feminist och gilla kvinnoförnedrande porr, vilket en mycket stor del av all porr är.


Jag delar inte den uppfattningen om den mediala påverkan. Vad som är kvinnoförnedrande porr finns det delade uppfattningar om även inom feminismen så det känns inte som axiom det heller.


Skön människosyn! Det är lugnt att sätta upp affischer om judehat också eller? Det är ju ingen som tvingar nån att ta del av dem. Folk i Tyskland blev säkert nazzar helt av sig själva. Alla på en gång. Poff sa det bara. Det var ingen som påverkade dem inte.


Föga förvånande att det var du som skulle ta till den referensen och inte jag som avstod. Ärligt talat så ser jag inte sambandet, din referens handlar om det som idag kallas psykologiskt krigsföring och är på en helt annan nivå än vad fyra tidningar i sveriges mediautbud nånsin kan drömma om att uppnå.


Det är hälsosamt att gymma.

Och då är det plötsligt helt okej att jag inte är nöjd med min kropp till följd av medial påverkan? Varför duger inte jag som jag är?

/Maverick
 
Makten skrev:
Du är för lustig du. Det handlar inte om kvinnans beslut, utan om att hon utsätts för ett så stort medialt tryck att hon tar detta beslut. Fritt eller påtvingat är en tolkningsfråga. Jag anser det vara indirekt påtvingat.
Det går utmärkt att vara feminist och gilla porr. Däremot går det inte så bra att vara feminist och gilla kvinnoförnedrande porr, vilket en mycket stor del av all porr är.
kvinnan på det sexiga fotot kanske vill se kpt ut för att hon är exhibionistisk? men det kanske är påtvingat det också.
Men med ditt sätt att resonera så går det inte att göra någonting överhuvudtaget utan att det är indirekt påtvingat. så kan man väl inte se på livet?
jag är 40 år och har ingen tatuering.. men har varit nära flera gånger.. men bra nu kan jag ta ett beslut om att aldrig göra någon.. det är ju bara påtvingat ändå.
 
tbmac skrev:
kvinnan på det sexiga fotot kanske vill se kpt ut för att hon är exhibionistisk? men det kanske är påtvingat det också.
Men med ditt sätt att resonera så går det inte att göra någonting överhuvudtaget utan att det är indirekt påtvingat. så kan man väl inte se på livet?
jag är 40 år och har ingen tatuering.. men har varit nära flera gånger.. men bra nu kan jag ta ett beslut om att aldrig göra någon.. det är ju bara påtvingat ändå.

eller förresten, det beslutet kan jag ju inte heller ta för det är ju påverkat av den här tråden. nu vet jag varken ut eller in.. kan jag få göra en halv tatuering?
 
tbmac skrev:
eller förresten, det beslutet kan jag ju inte heller ta för det är ju påverkat av den här tråden. nu vet jag varken ut eller in.. kan jag få göra en halv tatuering?
Gör du en tatuering, men tänk över både placering, motiv och varför mycket noga om du är smart. Många ångrar sig nog förr eller senare. (och det gör nog även många med plasttuttar.)

Fundera också lite på om du behöver puta extra med, och kanske t.o.m minska antalet gram tyg i kläderna i kläderna för att exponera den tatuerade kroppsdelen i framtiden. Kanske du rentav behöver ställa dig framför någons kamera med en kåtblick och tatureingen i focus för att vinna bekräftelse på hur coolt det blev?
 
lottawe skrev:
Gör du en tatuering, men tänk över både placering, motiv och varför mycket noga om du är smart. Många ångrar sig nog förr eller senare. (och det gör nog även många med plasttuttar.)

Fundera också lite på om du behöver puta extra med, och kanske t.o.m minska antalet gram tyg i kläderna i kläderna för att exponera den tatuerade kroppsdelen i framtiden. Kanske du rentav behöver ställa dig framför någons kamera med en kåtblick och tatureingen i focus för att vinna bekräftelse på hur coolt det blev?
nja blir ingen tatuering eller ring i örat heller.. för feminimt tycker jag för mig iallafall.
jag förstår hur du menar.. men det finns faktiskt människor som har en läggning som kallas "exhibionism" rättstavat? och de måste ju iallafall ha gjort sådana bilder för egen vinning eller hur?
och de som har den läggningen förstår jag om de vill minska på tyget på vissa ställen alternativt låga jeans & höga strings. Jag tror nog med att det finns vissa ungdomar som kanske förleds och tror de inte duger till om de inte visar sig så men tror inte de är så många som du vill ge sken av. och att börja förbjuda är inte rätt väg. hur det ser ut när det är extremt åt andra hållet ser vi ju i de muslimska länderna.
 
Maverick skrev:
Och då är det plötsligt helt okej att jag inte är nöjd med min kropp till följd av medial påverkan? Varför duger inte jag som jag är?

/Maverick
Träning för att förändra kroppen kräver uthållighet och stor motivation. Jag tycker därför att de som sliter mycket och länge med gymmande/kost och sånt för att må bra ska vara nöjda med de förändringar de åstadkommer (även om det så skulle ske mer på insidan än utsidan,) men ytterst få, om ens någon av de heller blir nog någonsin helt nöjda heller..

Skulle idealen vara trådsmala eller kraftigt överviktiga skulle människorna vara sjukare ändå, därför är tränande och kostmedvetna typer ett sunt ideal i mina ögon.


(och för att tala tydligt ang. tatueringsinlägget jag skrev ovan så bör jag kanske skriva att jag inte tycker att tatueringar och plasttuttar är jämförbara. Och allra minst jämförbart är det om man ska jämföra tatueringar och bimobilder.)
 
Senast ändrad:
bEPH skrev:
Det kräver anorexi med, samma sak med cutting, stympning och många andra arter av kroppsförändring med.
Alla är för att "må bra"
Nej, där har du fel. Anorexia är en psykisk åkomma. Stympning visar ju verkligen hur kvinnan drabbas för att duga åt mannnen. Oftast för att det anses smutsigt att ha delarna kvar och skulle de ha det skulle de aldrig bli gifta vilket i vissa tragiska fall verkar vara kvinnans enda framtid att bli. Att skaffa en man, vara mor och hustru typ.. Riktigt tragiskt.

Att träna och äta för välmåendets skull tycker jag alla borde satsa på.
 
lottawe skrev:
Nej, där har du fel. Anorexia är en psykisk åkomma.
Jo, men de är ändå "uthållighet och stor motivation", motivationen och uthålligheten får de genom sin psykiska sjukdom. Skulle man räkna bort psykiska orsaker till att man gör saker skulle det inte bli mycket kvar.


Stympning visar ju verkligen hur kvinnan drabbas för att duga åt mannnen. Oftast för att det anses smutsigt att ha delarna kvar och skulle de ha det skulle de aldrig bli gifta vilket i vissa tragiska fall verkar vara kvinnans enda framtid att bli. Att skaffa en man, vara mor och hustru typ.. Riktigt tragiskt.
Nu var det inte könsstympning som jag tänkte på, könsstympning kräver inte uthållighet eller motivation hos den berörda( om man inte själv utför ingreppet förstås), men det tror jag inte förekommer i någon större omfattning..


Att träna och äta för välmåendets skull tycker jag alla borde satsa på.
Du menar som bullimiker?:)

Nä, jag håller med om att man bör träna och äta för att må bra, problemet är väl att definiera "må bra".
 
bEPH skrev:
Nu var det inte könsstympning som jag tänkte på, könsstympning kräver inte uthållighet eller motivation hos den berörda( om man inte själv utför ingreppet förstås), men det tror jag inte förekommer i någon större omfattning..
Vet inte vilken typ av stympning i sammanhanget "må bra" och ideal du syftar på? Antog att bara könsstympning låg närmre tillhands än annan stympning i sammanhanget, men..

Och faktiskt så krävs nog visst rejäl uthållighet i vissa kulturer när det gäller könsstympning. Dagens boktips om du vill förstå hur får bli "En blomma i afrikas öken" av hon som jag glömt namnet på men som även är fotomodell.
 
lottawe skrev:
Fundera också lite på om du behöver puta extra med, och kanske t.o.m minska antalet gram tyg i kläderna i kläderna för att exponera den tatuerade kroppsdelen i framtiden. Kanske du rentav behöver ställa dig framför någons kamera med en kåtblick och tatureingen i focus för att vinna bekräftelse på hur coolt det blev?

När det gäller exhibionistiskt lagda tjejer.. anser du att de kan göra en fotosession och någon bild på fs? Eller tycker du det är ok med kommentarer som vi snackat om i tråden? Hennes mål är i detta fallet att se ut som ett sexigt objekt, hon vill det.
 
Maverick skrev:
Tatueringar uppfanns långt innan media var påtänkt och därför går det inte heller i fråga om bröstoperationer skylla allt på media.
Nej, självklart kan man inte skylla allt på media. Jag säger bara att det är fånigt att argumentera för att alla val är fria, när vi och vårt omdöme påverkas av allt om oss, och i nuläget är media en extremt stor del av det vi tar in.

Majoriteten gillar antagligen det naturliga bäst. Hur som haver är det ointressant.
Hur kan det vara ointressant? Om de flesta gillar naturliga kroppar bäst så borde det väl vara så de oftast framställs, men så är det inte.

Vissa former av rock är i mitt tycke väldigt farliga. Men jag anser att problemet ligger hos mig. Jag skapar inte ett korståg mot den musik som är ohälsosam för mig.
Det skulle vara intressant att höra vad det är för rock som är farlig.

Se punkt ett, någon gång långt tillbaka så var det nån som var först och tyckte det var snyggt. Sedan har det spridit sig. De första formerna av tatueringar var allt annat än hälsosamma och jag har haft en arbetskamrat, svensk, som gjort sin tatuering på traditionellt vis. Ska vi driva ett korståg mot detta oxå?
När folk börjar känna att de inte duger utan tatueringar så kan vi starta korståg, visst.

Jag delar inte den uppfattningen om den mediala påverkan.
Vad har du för uppfattning då? Det finns tusentals studier som visar att unga mår mycket dåligt på grund av de ideal som trycks i ansiktet på dem i media varje dag. Vad är det som tyder på att det inte skulle vara så? Jag tror att du bara som vanligt skiter i om det är så. Det är ju deras problem, eller? Om man blir mobbad, är det ens eget fel också?

Vad som är kvinnoförnedrande porr finns det delade uppfattningar om även inom feminismen så det känns inte som axiom det heller.
Jag fasar för var du drar gränsen för kvinnoförnedrande porr. För mig går den där porrskådisen uppenbarligen egentligen inte alls vill göra det hon/han gör. Och det ser man tydligt och ofta. Men det är klart, de får väl skylla sig själva?

Föga förvånande att det var du som skulle ta till den referensen och inte jag som avstod. Ärligt talat så ser jag inte sambandet, din referens handlar om det som idag kallas psykologiskt krigsföring och är på en helt annan nivå än vad fyra tidningar i sveriges mediautbud nånsin kan drömma om att uppnå.
Det är inte bara "fyra tidningar" som för det man faktiskt skulle kunna benämna psykologisk krigföring. Det handlar om ett stort antal livsstils- och modetidningar, samt även när det kommer till reklam, teveserier och program, med mera. Vart man än vänder sig så får man i media bilden av att en kvinna ska vara sexig och ha perfekt kropp. Nåt annat vill man inte veta av.

Och då är det plötsligt helt okej att jag inte är nöjd med min kropp till följd av medial påverkan? Varför duger inte jag som jag är?
Absolut inte. Det är lika illa om du mår dåligt av den anledningen. En stor skillnad är dock att det är naturligt att ha god fysik. Det gäller inte de kvinnliga idealen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.