Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
Min åsikt också, fast läker inte hål efter piercingar igen? Det gör väl hål i öronen?

Mvh
Maverick

Mina hål i öronen är kvar som jag tog på 80-talet.
Jag vet också att piercingshål tar en evighet att läka... om dom läker. Beror säkert på var dom sitter och hur länge man haft hålen.
 
Gunnlaug skrev:
Vem & hur..?

En referens jag har är Beatrice Faust som lär vara forskare från australien. Hon har tydligen jämfört länder emellan.

Det lär också ha gjorts studier i USA där man jämfört mellan olika stater. En studie jag själv ska försöka få tag på.

/Maverick
 
Vill bara tacka för mig, antagligen blir jag nu utslängd eftersom eftersom jag har fått en "varning" från David (redax) att jag "kränker" medlemmar som kastar skit under mina bilder.

Jag har skrivit och sagt att jag hellre ser att jag blir avstängd än att få varningar.... Det är bara så patetiskt.

Och, märk detta, jag har full respekt för att redax på FS inte vill se bilder som mina OCH tillåter att medlemmar postar kränkande kommentarer under bilderna. Det är deras val. Men en sådan sajt vill jag inte tillhöra.

GOD JUL till er alla!
 
Mattsen skrev:
Vill bara tacka för mig, antagligen blir jag nu utslängd eftersom eftersom jag har fått en "varning" från David (redax) att jag "kränker" medlemmar som kastar skit under mina bilder.
Nu tycker jag att du överreagerar, jag läste kommentarerna och visst jag förstår dig, men det är olycligt att du grupperar in honom i ett fack som han inte nödvändigtvis har och skriver du rätt uttrycksfullt vad du tycker.
Du hade faktiskt kunat dra ner på uttrycken och bara svarat att det är ett fullt medvetet ställningstagande du har gjort och kommer att fortsätta med. Samt om han tycker att det är genrén som han har nåt mot borde han vända sig till FS.
Du skulle till och med ha ett standardsvar som du klistrar in:)


GOD JUL till er alla!
God Jul på dig med!
 
Jag skulle ju inte skriva mer i tråden, men jag vill faktiskt försvara Mats svar på kommentarer. De är precis lika "okej" som gnället mot själva bilden.

Go Jul i förskott! ;-)
 
Jag tycker inte att de är ok, jag tycker att de har en stegrande grad av otrevlighet.
Otrevlighet är nåt som ska motarbetas, inte uppmuntras anser jag.
 
Att svara på en kommentar tycker jag också bör vara helt ok, att vara elak och be folk lämna bildkritiken på fotosidan när de ger kritik (bara för att den inte faller fotografen i smaken?) tycker jag däremot inte ska vara ok. Tycker därför att varningar är på sin plats ibland (åt båda hållen när det blir för mycket) och så kan man ju hoppas att de som får varningar inser varför och försöker förändra..
 
lottawe skrev:
Att svara på en kommentar tycker jag också bör vara helt ok, att vara elak och be folk lämna bildkritiken på fotosidan när de ger kritik (bara för att den inte faller fotografen i smaken?) tycker jag däremot inte ska vara ok. Tycker därför att varningar är på sin plats ibland (åt båda hållen när det blir för mycket) och så kan man ju hoppas att de som får varningar inser varför och försöker förändra..

Det är så här censur fungerar? ge varningar till den som inte har likadan moralståndpunkt för att ändra på dennes bildval. tänk om du själv skulle få sådan "bildkritik" Lotta på exempelvis den nakenbilden som du har på sidan här, med saker om modellens utseende och att sådant har visats så många gånger förr.. hur skulle du själv reagera då? ta bort den bilden och foga dig för den kritiken eller?
 
Svårigheten med kritik är ju att både givaren och mottagaren har ett ansvar.
De flesta (alla?) tycker att det är rätt att ta bort vissa kommentarer utan att därför kalla det censur.
En kommentar som jag själv inte skulle vilja se är:
"Vilken bög, honom skulle jag vilja sätta på i alla hålen tills han bad om nåd."

Om man är luttrad så kan man analysera kritiken och både hitta positiva saker och negativa saker, men jag anser att en sådan kritik helst inte skulle framföras här på FS.
Jag anser att det finns andra sammanhang där den kan vara helt ok, men inte här på FS anser jag.
Jag anser inte heller att det är censur utan att det finns olika forum för olika åsikter.
 
tbmac skrev:
Det är så här censur fungerar? ge varningar till den som inte har likadan moralståndpunkt för att ändra på dennes bildval. tänk om du själv skulle få sådan "bildkritik" Lotta på exempelvis den nakenbilden som du har på sidan här, med saker om modellens utseende och att sådant har visats så många gånger förr.. hur skulle du själv reagera då? ta bort den bilden och foga dig för den kritiken eller?
Naturligtvis är det inte för åsikten jag tycker varningar ska utfärdas utan för sättet att inte uttrycka dem på ett relevant och artigt sätt. Att be folk dra från bildkritiken eller att inte lämna kritik på ens bilder om man valt att lägga in dem i kritikpool tycker jag är pissigt gjort. Alla bör tänka, både den som kommenterar men även fotograferna bör kunna vara beredda på kritik och ta den om de efterfrågar den. Annars bör man väl inte ladda upp sina bilder alls?

Jag har själv varit med om att få bilder ratade och på en dansk site klassades bildexemplet nedan som porr (och danskar som ska vara så öppna enligt ryktet..) Inte sjutton bad jag dem hålla igen bara för att de inte gillade min bild. Ingen måste gilla det jag laddar upp för kritik och de som ogillar får gärna uttrycka varför eller välja fraser som att mina bilder är t.ex fantasilösa etc. De åsikterna är inte ett dugg mindre värda som kritik enligt mig, men även de bör framföras med respekt.

Det handlar om sättet vi säger saker på, inte vad vi säger.
 

Bilagor

  • forum.jpg
    forum.jpg
    42.4 KB · Visningar: 236
lottawe skrev:
Naturligtvis är det inte för åsikten jag tycker varningar ska utfärdas utan för sättet att inte uttrycka dem på ett relevant och artigt sätt. Att be folk dra från bildkritiken eller att inte lämna kritik på ens bilder om man valt att lägga in dem i kritikpool tycker jag är pissigt gjort. Alla bör tänka, både den som kommenterar men även fotograferna bör kunna vara beredda på kritik och ta den om de efterfrågar den. Annars bör man väl inte ladda upp sina bilder alls?

Jag har själv varit med om att få bilder ratade och på en dansk site klassades bildexemplet nedan som porr (och danskar som ska vara så öppna enligt ryktet..) Inte sjutton bad jag dem hålla igen bara för att de inte gillade min bild. Ingen måste gilla det jag laddar upp för kritik och de som ogillar får gärna uttrycka varför eller välja fraser som att mina bilder är t.ex fantasilösa etc. De åsikterna är inte ett dugg mindre värda som kritik enligt mig, men även de bör framföras med respekt.

Det handlar om sättet vi säger saker på, inte vad vi säger.

Det känns litegrann som om vi pratar förbi varandra litegrann på något vis. jag tycker det är skillnad på olika sorters kritik, hur ska jag kunna förklara,,- Om jag fotar exv. en rallybil i full fart så vill jag inte ha kritik för att jag framställer den så att rally ser kul ut och inbjuder fler att prova/gilla det, när rallybilar är så miljöovänliga.och därigenom lasta en del av miljöförstöringen på fotografen.- däremot kan jag ta all annan kritik om hur jag skulle ha kunnat göra själva plåtningen bättre och redigerat bättre, beskärt bättre etc. tja jag är inte så pedagogisk så vet inte om förklaringen går hem men....
 
tbmac skrev:
Om jag fotar exv. en rallybil i full fart så vill jag inte ha kritik för att jag framställer den så att rally ser kul ut och inbjuder fler att prova/gilla det, när rallybilar är så miljöovänliga.och därigenom lasta en del av miljöförstöringen på fotografen.
Fattar ju vad du menar, men nu var det ju inte så (eller jämförbart) kommentarer som besvarades med att lämna bildkritiken var skrivna. Jag utgick från vad jag läst under den varnade fotografens sista bild när jag skrev att jag anser att varningar är på sin plats ibland och att man som fotograf måste tåla kritik om man laddar upp i kritikpool. Att nämna att bilder är fantasilösa, intetsägande tycker jag kan vara relevant kritik, men det är alltid mottagaren som avgör vad den vill ta till sig.

Ang. motiv som du var inne på tidigare så kommenteras väl oftast motiv åt det positiva hållet? Tycker du det är mer ok att skriva "snygga ögon/bröst" eller "Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm" än att t.ex påpeka att "det ser krystat eller fånigt ut med den utstyrseln" (ingen lust att säga "Mmmmm" alltså) eller att "blicken är tom/livlös?"
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:
Mina hål i öronen är kvar som jag tog på 80-talet.
Jag vet också att piercingshål tar en evighet att läka... om dom läker. Beror säkert på var dom sitter och hur länge man haft hålen.
Jag är rätt säker på att öronen är en usel plats för läkning. Som jag skrev i en annan tråd så kan piercinghål läka till noll och inget spår. Iaf har de jag plockat gjort det och likaså har 80-talshålen i näsan läkt till att inte synas det minsta också.

Uppfattar jag dig rätt när jag tolkar dina inlägg som att du tycker silikon och plastikoperationer är vettigare än utsmyckningar i form av piercings/tatueringar?
 
lottawe skrev:
Jag är rätt säker på att öronen är en usel plats för läkning. Som jag skrev i en annan tråd så kan piercinghål läka till noll och inget spår. Iaf har de jag plockat gjort det och likaså har 80-talshålen i näsan läkt till att inte synas det minsta också.

Uppfattar jag dig rätt när jag tolkar dina inlägg som att du tycker silikon och plastikoperationer är vettigare än utsmyckningar i form av piercings/tatueringar?

Jag vet inte om du fiskar efter något? ;o)
Men jag tycker inte att man kan jämnställa tatueringar och piercings med makeup och vanliga smycken. Och det var väl det du gjorde, och jag höll inte med helt enkelt.
Vidare har du ganska fel i dina egna tolkningar när det gäller mej.
 
evalisen skrev:
Jag vet inte om du fiskar efter något? ;o)
Men jag tycker inte att man kan jämnställa tatueringar och piercings med makeup och vanliga smycken. Och det var väl det du gjorde, och jag höll inte med helt enkelt.
Vidare har du ganska fel i dina egna tolkningar när det gäller mej.
Tack för svar eller vad man ska säga;) Eller att du svarade med fråga..

Nä, jag skrev; snarare _mer_ med makeup och andra smycken. Inte att jag jämställer 100%.

Min fråga var om du tycker det är värre än plastikoperationer, men du behöver inte svara om du inte vill.
 
lottawe skrev:
Tack för svar eller vad man ska säga;) Eller att du svarade med fråga..

Nä, jag skrev; snarare _mer_ med makeup och andra smycken. Inte att jag jämställer 100%.

Min fråga var om du tycker det är värre än plastikoperationer, men du behöver inte svara om du inte vill.

Värre?
Varför ska något vara värre än det andra?

Jag tycker att varje person ska tänka igenom sitt beslut noga, jag personligen skulle inte göra något av det. Men jag är inte emot något av det heller. Det är helt upp till var och en. Jag tycker att det är bra att det finns att tillgå för den som så önskar.
 
lottawe skrev:
Fattar ju vad du menar, men nu var det ju inte så (eller jämförbart) kommentarer som besvarades med att lämna bildkritiken var skrivna. Jag utgick från vad jag läst under den varnade fotografens sista bild när jag skrev att jag anser att varningar är på sin plats ibland och att man som fotograf måste tåla kritik om man laddar upp i kritikpool. Att nämna att bilder är fantasilösa, intetsägande tycker jag kan vara relevant kritik, men det är alltid mottagaren som avgör vad den vill ta till sig.

Ang. motiv som du var inne på tidigare så kommenteras väl oftast motiv åt det positiva hållet? Tycker du det är mer ok att skriva "snygga ögon/bröst" eller "Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm" än att t.ex påpeka att "det ser krystat eller fånigt ut med den utstyrseln" (ingen lust att säga "Mmmmm" alltså) eller att "blicken är tom/livlös?"

Jag tycker inte det har med bildkritik att göra ens egna personliga uppfattningar om olika saker som silicon smink. tatueringar etc.. En del personer hatar modellbilder som exempelbilderna.. att då skriva i bildkritik " Krystat,banalt och onaturligt arrangemang. Kan inte se någon som helst mening med denna typ av bilder. " visar ju bara hatet som han/hon har ... är det bildkritik??? det är ju bara en personlig åsikt om genrenen. Om jag skulle hata solnedgångar tycker du det är bildkritik då om jag går in under solnedgångsbilder och skriver likadana kommentarer?

Jag tror inte det går att ge konstruktiv bildkritik på en modellbild a´la Slitz om man hatar sådana typer av bilder.
 
Mattsen skrev:
Vill bara tacka för mig, antagligen blir jag nu utslängd eftersom eftersom jag har fått en "varning" från David (redax) att jag "kränker" medlemmar som kastar skit under mina bilder.

Varför svara på bildkritik, det är väl ändå ganska meningslöst?
Om någon tycker att mina bilder är det sämsta h*n har sett, vad skall jag göra åt det?
Nä, låt all kritik stå fri och oemotsagd. Svara endast om det gäller konkreta frågor om utförandet och liknande.

God Jul! :)

/Johan
 
tbmac skrev:
Jag tror inte det går att ge konstruktiv bildkritik på en modellbild a´la Slitz om man hatar sådana typer av bilder.
Jag är helt övertygad om att det skulle gå. Däremot tvivlar jag på att värst många av just de mottagarna alls är mottagliga för konstruktiv bildkritik.

Fö tycker inte jag heller att man ska såga bilder. eller kommentarer.. utan eftersträva lite mer tänk att använda till sin skrift.
 
lottawe skrev:
Jag är helt övertygad om att det skulle gå. Däremot tvivlar jag på att värst många av just de mottagarna alls är mottagliga för konstruktiv bildkritik.

Fö tycker inte jag heller att man ska såga bilder. eller kommentarer.. utan eftersträva lite mer tänk att använda till sin skrift.

Jag tror tvärtom de är extremt mottagliga för bildkritik såsom ljussättning och liknande. Däremot att försöka påtvinga fotografen sina egna moralvärderingar är att gå för långt. iallafall är det fel att försöka göra det under bilderna i bildkritiken. Det tror jag bara skapar en massa irritation och har noll effekt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.