Makten
Aktiv medlem
Varför inte börja i sin närhet?boon skrev:
fan, öppna ögonen för dom större problemen med ojämnlikhet i resten av världen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte börja i sin närhet?boon skrev:
fan, öppna ögonen för dom större problemen med ojämnlikhet i resten av världen.
självklart kan göra saker på hemma plan, men det känns lite patetiskt att diskutera om man får lägga upp lättklädda bilder på fotosidan och bli nån feministpolis.Kijana skrev:
Jaha, så bara för att det är sämre i andra länder ska inte vi göra något? Ska vi vänta in Nordkorea tills vi kan göra något på hemmaplan?
boon skrev:
för att problemen på hemma plan är microskopiska jämfört med många andra länder.
Vilket fint argument! Vi kanske ska börja hälla ut avloppsvattnet direkt i havet och sluta värna om demokratin bara för att det är så på andra ställen?boon skrev:
för att problemen på hemma plan är microskopiska jämfört med många andra länder.
boon skrev:
*pling* dagens I-lands problem...
Men diskussionen handlar väl inte om ifall vi får ladda upp bilder som exemplbilderna eller inte? Handlar den inte om hur vi får eller inte får yttra oss/tycka högt om dem? Kanske vill här några förbjuda vissa åsikter?boon skrev:
........men det känns lite patetiskt att diskutera om man får lägga upp lättklädda bilder på fotosidan
Vilka är det som jag ska prata med?Kijana skrev:
Ja, säg det till de kvinnor som har 80 procent av mannens lön.
Jag tror du gör ett könsproblem av nåt som inte har med kön att göra.Kijana skrev:
De flesta människor, även flickfotografer, torde uppröras över till exempel våld mot kvinnor och andra fenomen som inte gör henne jämställd med mannen. Något är det som föder den attityden att kvinnor inte behöver ha samma lön som män, eller att män kan behandla kvinnor som objekt.
Definitivt kan det vara det, men knappast troligt, hur menar du att den kopplingen skulle vara?Kan detta något vara bilder av av- och lättklädda kvinnor utan något uttryckt starkt jag?
Makten skrev:
....Fotosidan är i så fall heller ingen plats för att visa upp porrbilder.
Nu missförstår du nog hans poäng, han menar att om grannlandet dumpar kärnavfall i vattnet så är det bättre att vi lägger vår energi på att fixa deras kärnavfallsproblem än att rena vårt halvskitiga avloppsvatten.Makten skrev:
Vilket fint argument! Vi kanske ska börja hälla ut avloppsvattnet direkt i havet och sluta värna om demokratin bara för att det är så på andra ställen?
Det är den inte heller, tycker du att nån bild är porr så ska du anmäla den bilden.Makten skrev:
Fotosidan är i så fall heller ingen plats för att visa upp porrbilder.
Tyvärr har jag nog det, jo. Porr handlar inte om hur naket det är, utan om syftet med bilden. De där bilderna går väl utmärkt att dra en handtralla till, om man nu har lust för det. Porr behöver heller inte vara ämnat just för det, men helt klart är syftet att beröra tittaren sexuellt.RGB skrev:
Om du tycker att exemplen i början av tråden är porr, då har du nog inte sett mycket porrbilder i din dag..
Javisst, men det är ju ett dåligt argument för att inte bry sig om problem i ens närhet, som dessutom är mycket enklare att lösa.bEPH skrev:
Nu missförstår du nog hans poäng, han menar att om grannlandet dumpar kärnavfall i vattnet så är det bättre att vi lägger vår energi på att fixa deras kärnavfallsproblem än att rena vårt halvskitiga avloppsvatten.
Man kan göra både och, men så blir det sällan i verkligheten.
Frågan är om man ska bara tänka på sig själv eller även på andra (länder).
Nej, anmäla tänker jag inte göra. Det är inte min sak att upprätthålla regler. Jag bara argumenterar för rätten att klanka på ett ruttet förhållningssätt till bilder av kvinnor.Det är den inte heller, tycker du att nån bild är porr så ska du anmäla den bilden.
Det står i bildreglerna att porr inte är OK.
Förstår jag dig rätt om du säger att man borde ha regler kring "ett ruttet förhållningssätt", men du vill inte hjälpa till att upprätthålla de existerande regler som är tänkt att eventuellt täcka in den faktiska situationen?Makten skrev:
Nej, anmäla tänker jag inte göra. Det är inte min sak att upprätthålla regler. Jag bara argumenterar för rätten att klanka på ett ruttet förhållningssätt till bilder av kvinnor.
bEPH skrev:
Vilka är det som jag ska prata med?
Jag tror du gör ett könsproblem av nåt som inte har med kön att göra.
Jag anser att det i många fall inte har med kön att göra utan med maktpositionering och dålig självkänsla alternativt självförtroende.
Definitivt kan det vara det, men knappast troligt, hur menar du att den kopplingen skulle vara?
Ja, det kanske är det enklaste?bEPH skrev:
Förstår jag dig rätt om du säger att man borde ha regler kring "ett ruttet förhållningssätt", men du vill inte hjälpa till att upprätthålla de existerande regler som är tänkt att eventuellt täcka in den faktiska situationen?
Eller förespråkar du att man inte ska ha regler utan att kritiken ska justera vad som bör finnas och inte?
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar antar jag.
Många gånger är det inte ens kroppen utan snarare blickarna och uttrycken som avgör hur jag känner för bilder. I vilket fack jag placerar dem..Makten skrev:
Det är inte nakenhetsgraden som är avgörande.
Varför tycker du tidningen är sunkig om den innehåller samma typ av bilder?photonicdelousions skrev:
Äsh nu tycker jag att vissa är lite larviga, att gnälla och påstå att en bild hör hemma i en sunkig tidning!!
Ja, det är åt samma håll, och det är ju en del av problemet. Varför måste man sexualisera precis allt som går? Dock tycker jag knappast att underklädesannonser är lika porriga som t ex den första bilden i första inlägget. Inte i närheten.Jag tror att det är lite avundsjuka, i stil som Gudrun Schymans attack mot H&M men hallå lättporr slå upp vilken klädtidning som gå till underkläderna och kika lite.
Är knark okej för att den som köper det vill ha det?Nej vem är det som skapat trenden den som säljer den eller köper den!!
Nu blev det nog lite av en tankevurpa, men vilka är dessa kvinnor konkret som jag ska prata med.Kijana skrev:
De kvinnor som har cirka 80 procent av mannens lön för samma arbete. Säg till dem att deras problem är mikroskopiskt. De betalar ju inte 80 procent av sina räkningar.
Kan så vara, det jag menar är att istället för att fokusera på kön så kanske man lättare kommer åt problemet om man fokuserar på dålig självkänsla eller vad det nu beror på.Nej, kanske inte. Men skiljelinjerna går enligt mitt sätt att se det mycket parallellt, och är alltså i stort sett lika.
Det håller jag med om, men nävrätten i sig är ju inget problem, problemet uppkommer ju i och med att kvinnor generellt är så mycket sämre än männen på det.Matas man (och nu menar jag en man) från barnsben med påståendet att kvinnor är något man trampar på, sexuellt och socialt, så lär ju inte denne person helt utan vidare se sina kvinnliga medmänniskor som jämlika individer i vuxen ålder. Visst, det är en ganska generell beskrivning. Självklart finns det personer som ser igenom en sådan snedvriden kvinnobild, men om alla män matas med en nedvärderande kvinnosyn så är det förstås (nästan självklart) att fler har lättare för att använda nävrätten än det verbala instrumentet än i ett samhälle där män och kvinnor respekterar varandra.
Jo, och så ska det vara, mångfald berikar och mångfald utvecklar, utan olika åsikter och förslag dör en demokrati.Självklart är det ett komplext problem detta. Men jag tror att hårt styrda diktaturers propaganda mot andra samhällssystem är ett är analogt med detta. Hur horribla påståenden som än görs om "de andra" så är det alltid någon som tror på dem.