Makten
Aktiv medlem
Det beror förstås på att kvinnor i regel utsätts för våld av män, på precis samma sätt som män utsätts för våld av män. Kvinnor ÄR fysiskt svagare, och har inte samma chans att lyckas försvara sig om det väl skulle bli en våldsam situation. Därtill är nog våldtäkt oändligt mycket otäckare att råka ut för än att få sig en omgång "rent" våld, oavsett hur de fysiska skadorna ser ut. Tänk dig själv. Nån vidrig snubbe som med våld penetrerar dig med sin kuk, som ett jävla djur. Det måste vara 100 gånger värre än att han slår ner dig och går därifrån. Ursäkta språket, men det behövs i sammanhanget.Maverick skrev:
Precis som du säger så påverkas vi av media och det finns forskning som visar att brottsligheten inte alls har ökat i nämvärd omfattning. Det har däremot rapporteringen om våldsbrott, i synnerhet om det är sexrelaterat. Därav är de flesta kvinnor betydligt mer rädda för att bli våldtagna än vad jag är för att bli nedslagen. Trots att statistiken visar att det är betydligt farligare för mig som man runt 30 att gå utanför dörren.
Angående det där jag skrev om basebollträn så menar jag att våldet bland "vanliga" människor har blivit grövre. Visst förekom väl knivslagsmål och sånt även förr, men jag anar att ungdomar nu för tiden inte fattar konsekvenserna av sitt handlande i samma omfattning. Det kan mycket väl bero på våldet på film. Ser man massor av våldsamma filmer där det verkar som att man kan slå varandra med knytnävarna i ansiktet 20 gånger utan att det verkar göra nåt, så lär man ju tro att det är så, eftersom man oftast inte själv vet hur det är att slå nån i ansiktet med just knytnävarna. När man sen hamnar i en situation där man av nån anledning tar till våld så tar man troligen till alldeles för mycket. En fullträff i planeten och nästan vem som helst är sänkt.
Detta drar jag alltså som parallell för hur vi påverkas av media. Varför skulle inte kvinnosynen påverkas av bilder på kvinnor som framställs som objekt? Det är fullständitgt självklart att det påverkar.