Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
Precis som du säger så påverkas vi av media och det finns forskning som visar att brottsligheten inte alls har ökat i nämvärd omfattning. Det har däremot rapporteringen om våldsbrott, i synnerhet om det är sexrelaterat. Därav är de flesta kvinnor betydligt mer rädda för att bli våldtagna än vad jag är för att bli nedslagen. Trots att statistiken visar att det är betydligt farligare för mig som man runt 30 att gå utanför dörren.
Det beror förstås på att kvinnor i regel utsätts för våld av män, på precis samma sätt som män utsätts för våld av män. Kvinnor ÄR fysiskt svagare, och har inte samma chans att lyckas försvara sig om det väl skulle bli en våldsam situation. Därtill är nog våldtäkt oändligt mycket otäckare att råka ut för än att få sig en omgång "rent" våld, oavsett hur de fysiska skadorna ser ut. Tänk dig själv. Nån vidrig snubbe som med våld penetrerar dig med sin kuk, som ett jävla djur. Det måste vara 100 gånger värre än att han slår ner dig och går därifrån. Ursäkta språket, men det behövs i sammanhanget.

Angående det där jag skrev om basebollträn så menar jag att våldet bland "vanliga" människor har blivit grövre. Visst förekom väl knivslagsmål och sånt även förr, men jag anar att ungdomar nu för tiden inte fattar konsekvenserna av sitt handlande i samma omfattning. Det kan mycket väl bero på våldet på film. Ser man massor av våldsamma filmer där det verkar som att man kan slå varandra med knytnävarna i ansiktet 20 gånger utan att det verkar göra nåt, så lär man ju tro att det är så, eftersom man oftast inte själv vet hur det är att slå nån i ansiktet med just knytnävarna. När man sen hamnar i en situation där man av nån anledning tar till våld så tar man troligen till alldeles för mycket. En fullträff i planeten och nästan vem som helst är sänkt.

Detta drar jag alltså som parallell för hur vi påverkas av media. Varför skulle inte kvinnosynen påverkas av bilder på kvinnor som framställs som objekt? Det är fullständitgt självklart att det påverkar.

lottawe skrev:
Oj, ännu värre..

Jag laddade ner och kollade excelarket fann också denna text. "Grova brott anmäls oftare än lindriga, brott mellan obekanta oftare än mellan bekanta och brott som sker på allmän plats oftare än de som sker på privat. Vilka som mycket mycket oftare misshandlas på privat plats samt av gärningsmän de känner är ju kvinnor så uppenbart är kvinnan klart överrepresenterad bland mörkertalet även om inga siffror om könsfördelning där verkar finnas.

Vet inte, det ark jag laddat ner så är det bara på en punkt i misshandel där kvinnor råkar värre ut än män och det är just misshandel av bekant. 14000 av ca 18000 fall sker inomhus.

Skillanden mot män är ca 4000 fall, dvs ca 24%. Det är förvisso mycket, men inte mycket mycket. I Relation så sker det 67% mer anmälningar om misshandel mot män.

När jag ser dessa siffror så kan jag ibland tycka att vissa argument som förs fram i feminismens namn mer är nån form propaganda och häxjakt i sann ROKS-anda.

Att spekulera i mörkertal överlåter jag åt de som påstår sig vara experter. Det finns de som hävdar att mörkertalet skulle kunna vara större hos män pga sociala konventioner som gör att det är "skämmigare" för en man att bli misshandlad.

Läste nånstans att problemet med feminismen är att de utgår från att tesen om patriakaten är sant och sedan går forskningen ut på att se vilka uttryck det tar sig i samhället. Istället menar man att forskningen istället borde utgå från uttrycket för att se om det är en könsdiskreminering. Det kan ju finnas fler orsaker än genus.

/Maverick

Makten skrev:
Det beror förstås på att kvinnor i regel utsätts för våld av män, på precis samma sätt som män utsätts för våld av män. Kvinnor ÄR fysiskt svagare, och har inte samma chans att lyckas försvara sig om det väl skulle bli en våldsam situation. Därtill är nog våldtäkt oändligt mycket otäckare att råka ut för än att få sig en omgång "rent" våld, oavsett hur de fysiska skadorna ser ut. Tänk dig själv. Nån vidrig snubbe som med våld penetrerar dig med sin kuk, som ett jävla djur. Det måste vara 100 gånger värre än att han slår ner dig och går därifrån. Ursäkta språket, men det behövs i sammanhanget.

...

Säg det till nån av de som råkat ut för de där basebollträna som du skrev om. Som är så sönderslagna att deras närmsta inte ens känner igen dem, de som får gå med huvudvärk i åratal, drabbas av tandlossning på grund av skadade tandnerver, synrubbning, minnesförluster och koncentrationssvårigheter. Det är i regel inga skönlitterturiska drängslagsmål på stallbacken det handlar om.

Vill inte på nått sätt föringa våldtäkter men jag tror inte det går att sätta mått på kränkningar om vad som är värst.

Vidare så tror jag det finns feministisk forskning som visar att kvinnor har ganska goda möjligheter att klara sig undan våldtäkter om de försvarar sig. Samt att de får en lättare rehabilitering ifall de försökt försvara sig. De flesta överfallsvåldtäcktsmän avbryter försöket om de möter motstånd.

Så fortfarande borde det vara jag som ska vara rädd när jag går ut.

/Maverick

Maverick skrev:

Skillanden mot män är ca 4000 fall, dvs ca 24%. Det är förvisso mycket, men inte mycket mycket.
Är det filen som heter AnmaldMisshandelL.xls från scb du tittar i eller vilken? 7201 män mot 13729 kvinnor inomhus med bekanta offer? Jag får det till 52%.

Maverick skrev:
Säg det till nån av de som råkat ut för de där basebollträna som du skrev om. Som är så sönderslagna att deras närmsta inte ens känner igen dem, de som får gå med huvudvärk i åratal, drabbas av tandlossning på grund av skadade tandnerver, synrubbning, minnesförluster och koncentrationssvårigheter. Det är i regel inga skönlitterturiska drängslagsmål på stallbacken det handlar om.

Vill inte på nått sätt föringa våldtäkter men jag tror inte det går att sätta mått på kränkningar om vad som är värst.

Vidare så tror jag det finns feministisk forskning som visar att kvinnor har ganska goda möjligheter att klara sig undan våldtäkter om de försvarar sig. Samt att de får en lättare rehabilitering ifall de försökt försvara sig. De flesta överfallsvåldtäcktsmän avbryter försöket om de möter motstånd.

Du har säkert rätt i det, men jag menar att kvinnor har en helt annan typ av hotbild som troligen åtminstone känns värre. Hur det sen ser ut i verkligheten är ju svårt att tänka sig när man inte blivit varken våldtagen eller nedslagen, vilket jag inte har. Men visst har jag varit riktigt nära att åka på stryk ganska många gånger.
Jag kan förstå att våldtäkt förekommer i krig, men i vårt samhälle borde det bara vara svårt psykiskt sjuka som begår våldtäkt. Det verkar tyvärr inte vara så.
:-( Inte heller är det bara psykiskt sjuka som slår ner folk.

Det här kan vi tolka hur vi vill, men jag är övertygad om att intryck från media kan vara skadligt på dessa plan i allra högsta grad. Jag har dock inga som helst bevis för det. Det verkar bara så i mina ögon.

Maverick skrev:

/Maverick
Ta det lugnt du, du är för gammal;)
Enligt statistik iaf där 16-24 år ligger risigast till.

Vidare undrar jag vad du syftar på för forskning och varför du tror att kvinnor kan klara sig undan våldtäkt med fysiskt motstånd? Om vi antar att det finns ett stort mått chock inblandat vid såna angrepp kan du väl inte tro att någon tänker på vad den lärt om att göra motstånd ens om den har svartbälte sjunde dagen? Och framförallt så ska det inte ens behöva existera att kvinnor ska behöva försvara sig så iaf!

Är det filen som heter AnmaldMisshandelL.xls från scb du tittar i eller vilken? 7201 män mot 13729 kvinnor inomhus med bekanta offer? Jag får det till 52%.
Hoppsan mina mattekunskaper höll inte så här sent, men dubbla 24% blev det nog iaf. Rätta mig om jag har fel..

lottawe skrev:
Vidare undrar jag vad du syftar på för forskning och varför du tror att kvinnor kan klara sig undan våldtäkt med fysiskt motstånd?

Det är väl just på grund av att det är motstånd. Fysiskt motstånd i någon mån, om det så är att bara skrika högt gör det väl knappast lättare för våldtäktsmannen. Hagamannen var väl mycket våldsam i inledningen av sina attacker just för att de inte skulle sätta sig till motvärn.

Om vi antar att det finns ett stort mått chock inblandat vid såna angrepp kan du väl inte tro att någon tänker på vad den lärt om att göra motstånd ens om den har svartbälte sjunde dagen?

Läste faktiskt om tre kvinnliga brittiska turister i Beirut för en del år sen, som fick sällskap av lika många män på sin kvällspromenad. Männen behärskade visst inte kurtisens normer fullt ut utan försökte våldta brittiskorna. Det gick inte så bra eftersom alla tre kvinnorna hade svart bälte i karate...
Jag tror att hemligheten ligger i att rörelser är inövade och sitter i ryggmärgen.

Och framförallt så ska det inte ens behöva existera att kvinnor ska behöva försvara sig så iaf!

Instämmer.

lottawe skrev:

Nä, jag gjorde en egen fil från BRÅ:s hemsida för året 2005 och siffrorna rör både inomhus och utomhus. Jag gjorde så för att det inte framgår hur stor del av brotten som sker av partner/sambos osv utan bara bekant. Det framgår med andra ord inte vilket kön det är på gärningskvinnan.

/Maverick

Kijana skrev:

Läste faktiskt om tre kvinnliga brittiska turister i Beirut för en del år sen, som fick sällskap av lika många män på sin kvällspromenad. Männen behärskade visst inte kurtisens normer fullt ut utan försökte våldta brittiskorna. Det gick inte så bra eftersom alla tre kvinnorna hade svart bälte i karate...
Jag tror att hemligheten ligger i att rörelser är inövade och sitter i ryggmärgen.
Du har säkert rätt. Jag överdrev eller tog iaf i för mycket när jag skrev svartbälte.. Men antar vi att ett gäng kvinnor bokar några tillfällen för att lära sig försvar tror jag det tyvärr ofta inte sitter tillräckligt. Vi körde såna kurser på engångs samt helgtillfällen i en jujutzuklubb jag var med i förr. Borde ha tagit sånt som exempel i stället. Det ska nog mycket till innan man kan tro att försvaret sitter..

Nä, absolut skulle man inte behöva kunna försvara sig. Men det argumentet gäller ju i högsta grad för män också och är inte genusspecifikt. Samtidigt kan man ju tycka att man inte skulle behöva låsa dörren heller när man går hemmifrån. Men idioter har alltid funnits och kommer antagligen alltid att finnas. Då har man att välja på att försöka anpassa sig till det eller att sura över att världen är för jävlig.

Jag tror jag har hört det av en känd feministisk debattör som jag glömt namnet på. Mörkhårig tjej som hade självförsvarskurser för tjejer, tror hon var boxare oxå. Hur som helst är det dels så att många våldtäkter avbryts på det viset för att våldtäktsmannen blir "förvånad" av motståndet och blir osäker och avbryter. I rehabiliteringen handlar det främst om att de drabbade får en kännsla av att de gjorde vad de kunde för att freda sig. En sak som försvårar för de som inte gjort motstånd då de lätt för en kännsla av att de får skylla sig själva som inte försökte försvara sig.

Sedan kan jag tycka att de kurser jag sett är rätt taffliga. Klart som fan det inte funkar om kör en snabbkurs på en helg. Försvar i det här fallet handlar om attityd och aggresivitet och de är få kurser jag sett som haft det på programmet. Det är som att tro att man kan styra upp en olycksplats efter en LABC-kurs.

Personligen tycker jag att alla som misshandlar eller våldtar är psykfall men jag antar att det är en definitionsfråga egentligen.

/Maverick

bEPH skrev:
Det är ett tecken på att tråden är för lång, man borde bena upp trådar på nåt bra sätt...

Jag vill inte låta klämkäck, men jag tycker att det är bra att ämnet diskuteras.

Förlåt om jag inte riktigt förstår, men som jag ser det så hade du/ni en åsikt och den här tråden är en åsikt om er åsikt. Är inte det lika naturligt?

Hängbröstfeministordet är inget som jag försvarar, men jag ser det bara snäppet mer förringande och grupperande som att kalla någon plastig.

Du låter riktigt beklämd och bedrövad så jag vågar knappt svara dig.

Det är sant Björn, man hade en ÅSIKT---

Det tråkiga är att en person som Maths Husander som verkligen brinner för det här, som har en otrolig omtanke för andra ska tystas :eek:( för att han seriöst tycker det är obehagligt att man utnyttjar kvinnors bekräftelsemani för egen vinning...

När man brinner för något, när man bryr sig väldigt mycket är det lätt att man blir upprörd, man blir förtvivlad för att man tycker det är så tragiskt att se.....då ska man alltså tystas ner?

Skrämmande anser jag....

Men det är ingen som täpper till truten på alla dom som skriver att brudarna har snygga häckar, snygga bröst m.m.m.m. - det ser jag som trakasserier ...rena rama sextrakasserier.

Vi är väldigt olika alla människor...

Om jag ligger på en strand å solar toppless, så tycker jag det är asjobbigt om det börjar springa en massa killar där fram å tillbaks som bara ska glo....eller som ska låna tändare å som helt plötsligt ska ligga nästan bredvid en... jag känner mig trakkad då....en del tjejer kanske tycker om den formen av uppmärksamhet? Vad tusan vet jag?

Och jag tycker det luktar dubbelmoral på denna sidan....

Vilken jäkla tur att folk haft åsikter i historien - för annars hade vi levt i en bra mycket stördare värld.

Ingen fara....:eek:)
Jag blir klart besviken när jag tycker att det är allas rätt att säga vad de känner.

Hur kladdig är jag, nu tar jag bort det här å ser om det försvinner så jag inte förvirrar till det ännu mer :eek:))))

Jag bör nog gå ut å gå en sväng...:eek:)

jotack nog vet jag hur det är att få bita i det sura äpplet för att man reagerar för mycket när man ser nåt är fel. civilkurage ses inte alltid som nåt bra av lagar och dom som bestämmer. tyvärr....

Maverick skrev:
Sedan kan jag tycka att de kurser jag sett är rätt taffliga. Klart som fan det inte funkar om kör en snabbkurs på en helg. Försvar i det här fallet handlar om attityd och aggresivitet och de är få kurser jag sett som haft det på programmet. Det är som att tro att man kan styra upp en olycksplats efter en LABC-kurs.
Jag skulle säga att det skulle kunna funka, inte bra, men iallafall funka, om man utformar de rätt.
Om man gav utövarna en rejäl smäll i ansiktet och sedan skulle de göra saker, som jag ser det så är det chocken som är bland det värsta. 90% är inte vana vid stark smärta, framför allt inte i ansiktet, den chockar. Det är nåt de flesta måste träna på, framförallt personer som har vuxit upp utan att utöva fysiska sporter där man får rejält ont och måste fortsätta(i den gruppen tillhör jag nog själv).
Falskt självförtroende i de här situationenrna är nog sämre än dåligt självförtroende.

lottawe skrev:
Vidare undrar jag vad du syftar på för forskning och varför du tror att kvinnor kan klara sig undan våldtäkt med fysiskt motstånd?
Nu var det inte våldtäkter han skrev, han skrev om överfallsvåldtäkter, nyanserna tror jag är väldigt viktiga när man pratar om åtgärder mot våldtäkt.

Maverick skrev:
Personligen tycker jag att alla som misshandlar eller våldtar är psykfall men jag antar att det är en definitionsfråga egentligen.
Jag hade nog inte riktigt väntat mig ett sådant generaliserande av dig.
Men iofs. så är väl 95% av (svenska?) befolkningen psykfall(psykisk störning) enligt statistik som en psykolog sa när han intervjuades om hagamannens psykiska status.
Här på fotosidans forum skulle jag tippa det närmare 100%, nån orsak har man väl till att hänga här.

Tammy skrev:
När man brinner för något, när man bryr sig väldigt mycket är det lätt att man blir upprörd, man blir förtvivlad för att man tycker det är så tragiskt att se.....då ska man alltså tystas ner?

Skrämmande anser jag....
Det är rätt tycker jag, annars så blir samhället ett ställe där den som tycker mest och skriker mest får rätt.
Visst har man rätt att uttrycka sin åsikt, men man har även en skyldighet att respektera andras, missköter man den skyldigheten så tappar man rätten med, vilket är rätt anser jag.

Men det är ingen som täpper till truten på alla dom som skriver att brudarna har snygga häckar, snygga bröst m.m.m.m. - det ser jag som trakasserier ...rena rama sextrakasserier.
Varför ser du det som trakasserier?
Orden i sig är ju helt ok, om mottagaren vill höra dem.
Säger jag det till min flickvän (om henne så klart:) så upplever jag inte att hon tycker att det är trakasserier.

Om jag ligger på en strand å solar toppless, så tycker jag det är asjobbigt om det börjar springa en massa killar där fram å tillbaks som bara ska glo....eller som ska låna tändare å som helt plötsligt ska ligga nästan bredvid en... jag känner mig trakkad då....en del tjejer kanske tycker om den formen av uppmärksamhet? Vad tusan vet jag?

Om man visar nåt på en offentlig plats som andra vill se så tycker jag att man får skylla sig själv lite om andra tittar.

Makten skrev:
Hellre hängbröst än fotbollar. Det ser ju inte riktigt klokt ut.

Håller helt med.. siliconbröst eller stora feta bröst är helt enkelt motbjudande. Synd att många tjejer tror att samtliga killar tycker om stora /fejkade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar