Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?
- Trådstartare Mattsen
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?
Precis som du säger så påverkas vi av media och det finns forskning som visar att brottsligheten inte alls har ökat i nämvärd omfattning. Det har däremot rapporteringen om våldsbrott, i synnerhet om det är sexrelaterat. Därav är de flesta kvinnor betydligt mer rädda för att bli våldtagna än vad jag är för att bli nedslagen. Trots att statistiken visar att det är betydligt farligare för mig som man runt 30 att gå utanför dörren.
/Maverick
Makten skrev:
...
Vad tror du att ökningen av brutalt våld bland ungdomar beror på? Att man sparkar nån i huvudet och tror att det inte gör så stor skada? En del tror på fullaste allvar att man kan lappa till nån med basebollträ i skallen utan att denne tuppar av. Kan det bero på att det är så det går till på film?
Vi påverkas i allra högsta grad av media och allt som omger oss.
...
Precis som du säger så påverkas vi av media och det finns forskning som visar att brottsligheten inte alls har ökat i nämvärd omfattning. Det har däremot rapporteringen om våldsbrott, i synnerhet om det är sexrelaterat. Därav är de flesta kvinnor betydligt mer rädda för att bli våldtagna än vad jag är för att bli nedslagen. Trots att statistiken visar att det är betydligt farligare för mig som man runt 30 att gå utanför dörren.
/Maverick
Maverick
Aktiv medlem
Tammy skrev:
...
Och resultaten lär inte vänta... Ökad sexism syns bla i ökningen av anmälda våldtäkter.
...
Ökningen är väl snarast ett resultat av ökad jämställdhet i samhället. Det finns inget som tyder på att antalet våldtäkter har ökat utan att de anmäls i större utsträckning, vilket är bra. MEn det kan ju vara nyttigt att hålla isär saker och ting.
/Maverick
bEPH
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det finns inget som tyder på att antalet våldtäkter har ökat utan att de anmäls i större utsträckning, vilket är bra.
Har du nån koll hur det är med falska anmälningar om det ökat?
lottawe
Aktiv medlem
Anmälda våldsbrott mot kvinnor har ökat 10%, mot män 7% sista året.Maverick skrev:
Ökningen är väl snarast ett resultat av ökad jämställdhet i samhället.
Maverick
Aktiv medlem
bEPH skrev:
Har du nån koll hur det är med falska anmälningar om det ökat?
Nupp, ingen koll. Det är nog tämligen konstant procentellt sett till antalet anmälningar.
/Maverick
lottawe
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?
NÅgot intressantare att titta på i sammanhanget objektifiering kanske är antalet sexuella trakasserier? Vet att högskoleverket (eller vad det heter) har någon statistik från landets högskolor men hittar inte nu. Kanske någon anna vet? Hur som helst är det för vanligt att sånt sker..
Det är sant att fler män utsätts för våldsbrott utomhus, men för att förtydliga bör det väl också påpekas att siffrorna för antalet våldsbrott mot kvinnor och män är de samma? Skillnaden är att kvinnor oftare utsätts inomhus (och då oftast i hemmet.)Maverick skrev:
Trots att statistiken visar att det är betydligt farligare för mig som man runt 30 att gå utanför dörren.
/Maverick
NÅgot intressantare att titta på i sammanhanget objektifiering kanske är antalet sexuella trakasserier? Vet att högskoleverket (eller vad det heter) har någon statistik från landets högskolor men hittar inte nu. Kanske någon anna vet? Hur som helst är det för vanligt att sånt sker..
Maverick
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Anmälda våldsbrott mot kvinnor har ökat 10%, mot män 7% sista året.
Jo, precis. Det är anmälningar vi pratar om och inte faktiska övergrepp. Dessutom handlar det om misshandel och inget annat. Om det pga dålig jämställdhet varit så att många kvinnor låtit bli att anmäla så är det helt naturligt att anmälningarna ökar mer än för män när jämställdheten blir bättre. Vidare är det så att en 10 procents ökning är ju relativt till vad man utgår från. Så fortfarande kan det ju vara så att risken att åka på en misshandel är betydligt större för män.
Vidare i samma artikel står det att antalet anmälningar om sexualbrott minskat med två procent vid en jämförelse mellan de sex första månaderna 2006 och 2006. Att antalet anmälningar om våldtäkt ökat men att det pga lagändringar är svårt att avgöra om det har faktiskt ökat antalet brott.
"När det gäller vålds- och sexualbrott kan inte uppgifterna om antalet anmälda brott ensamma ge en säker bild av den faktiska utvecklingen. De registrerade nivåerna påverkas till exempel av samhällets syn på brotten och rättsväsendets hantering av dem, inklusive lagändringar och andra beslutade åtgärde"
Trots det så är BRÅ:s uppfattning att det faktiska våldet har ökat något men inte i samma omfattning som antalet anmälningar.
/Maverick
lottawe
Aktiv medlem
Tror att mörkertalet om misshandlade kvinnor som inte anmäler är typ 25% enligt sista jag läste.. Var det inte betydligt lägre bland män tro?Maverick skrev:
Om det pga dålig jämställdhet varit så att många kvinnor låtit bli att anmäla så är det helt naturligt att anmälningarna ökar mer än för män när jämställdheten blir bättre.
Maverick
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?
Vet inte, hittar inget sådant underlag för att siffrorna skulle vara desamma. Men det är känt sedan länge att de flesta sexualbrott sker i hemmen eller av närstående vilket också getts som förklaring till varför antalet anmälningar varit låga och nu ökar.
Trakasserier är vanligt överallt. I synnerhet så som definitionen av den är skriven. Det räcker med att offret känner sig kränkt, diskreminerad eller trakasserad. Det är på ett sätt naturligt men samtidigt rätt problematiskt ur rättssynpunkt.
/Maverick
lottawe skrev:
Det är sant att fler män utsätts för våldsbrott utomhus, men för att förtydliga bör det väl också påpekas att siffrorna för antalet våldsbrott mot kvinnor och män är de samma? Skillnaden är att kvinnor oftare utsätts inomhus (och då oftast i hemmet.)
Vet inte, hittar inget sådant underlag för att siffrorna skulle vara desamma. Men det är känt sedan länge att de flesta sexualbrott sker i hemmen eller av närstående vilket också getts som förklaring till varför antalet anmälningar varit låga och nu ökar.
Trakasserier är vanligt överallt. I synnerhet så som definitionen av den är skriven. Det räcker med att offret känner sig kränkt, diskreminerad eller trakasserad. Det är på ett sätt naturligt men samtidigt rätt problematiskt ur rättssynpunkt.
/Maverick
lottawe
Aktiv medlem
Hittade inte heller rätt till det på BRÅ, men Här anges detta:
"Statistiken om misshandel av kvinnor har haft stora mörkertal.
En ökning av dessa anmälningar har skett och resulterat i att anmälda fall av misshandel mot män resp kvinnor nu är av samma storleksordning."
(har inte orkat bry mig i excelarken där.)
Vad gäller sexuella trakasserier så tycker jag det är en vettig def, men tyvärr svårbevisad om det skulle anmälas. Men varje fall är ett för mycket och vad gäller sexuella trakasserier är det nog ingen tvekan om att samhället fortfarande är långt från jämställt. Tyvärr går det nog inte ens åt rätt håll där.. (ska rota fram statistiken vid tillfälle.)
"Statistiken om misshandel av kvinnor har haft stora mörkertal.
En ökning av dessa anmälningar har skett och resulterat i att anmälda fall av misshandel mot män resp kvinnor nu är av samma storleksordning."
(har inte orkat bry mig i excelarken där.)
Vad gäller sexuella trakasserier så tycker jag det är en vettig def, men tyvärr svårbevisad om det skulle anmälas. Men varje fall är ett för mycket och vad gäller sexuella trakasserier är det nog ingen tvekan om att samhället fortfarande är långt från jämställt. Tyvärr går det nog inte ens åt rätt håll där.. (ska rota fram statistiken vid tillfälle.)
Maverick
Aktiv medlem
Det är rätt viktigt att hålla isär ifall man talar om anmälningar eller inte. För t ex, om jag läst rätt, så var antalet anmälningar för sexualbrott drygt 12000 år 2005 och endast 1000 lagfördes.
Det kan ju bero på olika saker. Undermåligt rättssystem som inte klarar av alla anmälningar. Pågående utredningar och fall där dom inte avkunnats. Oskyldiga eller där brott inte kan styrkas.
/Maverick
Det kan ju bero på olika saker. Undermåligt rättssystem som inte klarar av alla anmälningar. Pågående utredningar och fall där dom inte avkunnats. Oskyldiga eller där brott inte kan styrkas.
/Maverick
lottawe
Aktiv medlem
Anmälningar enligt BRÅ är: 11711 och därav våldtäkt, grov våldtäk 3 787.Maverick skrev:
Det är rätt viktigt att hålla isär ifall man talar om anmälningar eller inte. För t ex, om jag läst rätt, så var antalet anmälningar för sexualbrott drygt 12000 år 2005 och endast 1000 lagfördes.
Räknas sexuella trakasserier/ofredande som sexualbrott så skulle jag kunna förstå att anmälningarna är såpass många fler. Men jag är inte säker på att ofredande hamnar under det förstås. Kanske inte? Antagligen inte?
Antalet uppklarade sexualbrott och åtalsbeslut 2005 enligt BRÅ är iaf.
Sexualbrott Uppklarade: 6 018, Åtalsbeslut: 2 336
därav våldtäkt, grov våldtäkt: Uppklarade: 1 867, Åtalsbeslut: 835
(Personligen tror jag på att det är i rättsystemet största bristen är..)
Dessutom tror jag för att återvända till ämnet, att den typen av objektifiering "FHM m.fl sysslar med är en (av flera) bovar i dramat om sexuella trakasserier. Kvinnor framställs ju som våp som ber om att bli tagna på (i tid och otid många gånger.) Därför är det också viktigt att få protestera, inte bara för allt annat också som tidigare sagts..
kiwawa
Aktiv medlem
"Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?"
OK
+450 inlägg senare,har vi kommit fram till något?
Vad är hängbröstfeminism(HBF),är det att ha rätten att kritisera slitzbilder eller är det att ha hängbröst och vara sur för att man själv inte har fasta B-kupor.Enligt trådskaparens frågeställning tror jag att han menar det förstnämda och då skall FS vara en kanal för HBF likväl som
för Bingowannabees.Rätten att kritisera en bild
ska vara lika för alla,kränkande kommentarer ska tas bort av administratören om denne får in en anmälan som han/hon anser korrekt.
OK
+450 inlägg senare,har vi kommit fram till något?
Vad är hängbröstfeminism(HBF),är det att ha rätten att kritisera slitzbilder eller är det att ha hängbröst och vara sur för att man själv inte har fasta B-kupor.Enligt trådskaparens frågeställning tror jag att han menar det förstnämda och då skall FS vara en kanal för HBF likväl som
för Bingowannabees.Rätten att kritisera en bild
ska vara lika för alla,kränkande kommentarer ska tas bort av administratören om denne får in en anmälan som han/hon anser korrekt.
bEPH
Aktiv medlem
Vad jag läste i scb-excelarken så var det 25% man(?)trodde som anmälde misshandel, vilket innebär 300% fler som inte anmäler är.lottawe skrev:
Tror att mörkertalet om misshandlade kvinnor som inte anmäler är typ 25% enligt sista jag läste.. Var det inte betydligt lägre bland män tro?
xandx
Aktiv medlem
Skall ni kolla brotts statistik så kolla på BRÅ
Här är en intressant kalkyl.
http://www.bra.se/extra/pod/?action...&id=45&statsType=100&statsCounty=La&Year=2005
Här är en intressant kalkyl.
http://www.bra.se/extra/pod/?action...&id=45&statsType=100&statsCounty=La&Year=2005
Maverick
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Anmälningar enligt BRÅ är: 11711 och därav våldtäkt, grov våldtäk 3 787.
Räknas sexuella trakasserier/ofredande som sexualbrott så skulle jag kunna förstå att anmälningarna är såpass många fler. Men jag är inte säker på att ofredande hamnar under det förstås. Kanske inte? Antagligen inte?
Antalet uppklarade sexualbrott och åtalsbeslut 2005 enligt BRÅ är iaf.
Sexualbrott Uppklarade: 6 018, Åtalsbeslut: 2 336
därav våldtäkt, grov våldtäkt: Uppklarade: 1 867, Åtalsbeslut: 835
(Personligen tror jag på att det är i rättsystemet största bristen är..)
Dessutom tror jag för att återvända till ämnet, att den typen av objektifiering "FHM m.fl sysslar med är en (av flera) bovar i dramat om sexuella trakasserier. Kvinnor framställs ju som våp som ber om att bli tagna på (i tid och otid många gånger.) Därför är det också viktigt att få protestera, inte bara för allt annat också som tidigare sagts..
Vi måste kolla i delvis olika listor för jag har inte alls de siffror. Den jag har säger att 1000st vart lagförda, dvs fick nån form av straff.
Dina siffror är iofs intressant ur den synpunkt att drygt 1000 fall anses uppklarade men att de inte går till åtal. Samt att det är mindre än hälften som döms i domstol.
/Maverick
lottawe
Aktiv medlem
Oj, ännu värre..bEPH skrev:
Vad jag läste i scb-excelarken så var det 25% man(?)trodde som anmälde misshandel, vilket innebär 300% fler som inte anmäler är.
Jag laddade ner och kollade excelarket fann också denna text. "Grova brott anmäls oftare än lindriga, brott mellan obekanta oftare än mellan bekanta och brott som sker på allmän plats oftare än de som sker på privat. Vilka som mycket mycket oftare misshandlas på privat plats samt av gärningsmän de känner är ju kvinnor så uppenbart är kvinnan klart överrepresenterad bland mörkertalet även om inga siffror om könsfördelning där verkar finnas.
lottawe
Aktiv medlem
Vassego, här är den jag hämtade det i:Maverick skrev:
Vi måste kolla i delvis olika listor för jag har inte alls de siffror.
http://www.bra.se/extra/pod/?action...&id=45&statsType=170&statsCounty=La&Year=2005
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.