lottawe
Aktiv medlem
Nä, jag tror inte det är möjligt att träna upp automatisk reaktion på en dag eller helg.bEPH skrev:
Jag skulle säga att det skulle kunna funka, inte bra, men iallafall funka, om man utformar de rätt.
Om man gav utövarna en rejäl smäll i ansiktet och sedan skulle de göra saker, som jag ser det så är det chocken som är bland det värsta. 90% är inte vana vid stark smärta, framför allt inte i ansiktet, den chockar. Det är nåt de flesta måste träna på, framförallt personer som har vuxit upp utan att utöva fysiska sporter där man får rejält ont och måste fortsätta(i den gruppen tillhör jag nog själv).
Falskt självförtroende i de här situationenrna är nog sämre än dåligt självförtroende.
I många sporter får man ju öva in att spänna muskler rätt bl.a för att klara smällar i dem (ex. kamsport och gymnastik,) men detta är för att man ska klara träningen och ev. fall, slag i den. Inte för att folk ev. ska puckla på en på stan.. För det är i andra änden det bör satsas där! Att folk ska lära sig att inte puckla på snarare än att folk ska lära sig bli påpucklade.. Vidare funderar jag ju på hur sjutton det rent praktiskt skulle vara möjligt att träna upp just ansiktet för kraftiga slag. Uthålligheten att klara bli slagen går säkert, men käkben, tänder mm är rätt ytliga och kan ryka rätt fort iaf...
Det krävs nog mer träning för att reaktionen automatiskt ska bli den som behövs om det ska handla om att träna upp (vilket nog är mycket svårt vad gäller ansikte alltså), inte för att fysiskt tåla.
Det var överfallsvåldtäkter jag syftade på. (Ser alla våldtäkter som överfall på ett eller annat sätt iof.)