Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

lottawe skrev:
Forskning/studier visar att den vanligaste kvinnan, nämligen den yrkesarbetande i princip aldrig någonsin förekommer i reklam. Lika sällsynt är hon väl i denna trådens nämnda blaskor..

Vad ser du mer än sexuellt objekt i bild 1 som exempel? Vilka andra egenskaper eller känslor är det du talar om?

Sexuellt objekt är inte i mina ögon något negativt därför att jag tror att denna modellen är lika smart som vem som helst och har rätt att stå modell och bli fotad på det sättet. formar inte mina åsikter på personer av bilder.

Om yrkesarbetande kvinnor är sällsynta i dessa blaskor vet jag inte.. flera år sen jag läste lite i en sådan tidning. Så det skulle vara positivt menar du om någon fotade en likadan bild på en industrianställd 40 åring? shooot someone! skulle bli minst lika sexigt. men hoppas inte hon ska ha overallen på sig eller, om hon nu själv vill se sexig ut.

Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

lottawe skrev:

Vad ser du mer än sexuellt objekt i bild 1 som exempel? Vilka andra egenskaper eller känslor är det du talar om?

Frågan är inte ställd till mej.. men tänkte ändå bara säga vad jag ser i bilden. Mer än att det är en ung snygg tjej i sexig pose.
Jag ser en tjej som tänker på sin hälsa... och inte käkar pizza varje kväll. :eek:)
Utan äter lite mer sund mat.

(sen vet jag inte alls vad hon käkar eller så.. men jag får den känslan)

Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

tbmac skrev:
Så det skulle vara positivt menar du om någon fotade en likadan bild på en industrianställd 40 åring?
Eller ställde en modell i ett typ sånt sammanhang någon gång som omväxling..

(märk att studierna inte rör dessa blaskor eg. utan reklam.)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

lottawe skrev:
Är silikon och operationer hälsosamt?;)

Det var inte det jag pratade om nu..
och jag kan inte svara på den frågan.. jag är ingen läkare.
Det finns väl nästan inget här i världen som inte skulle kunna vara ohälsosamt?

Jo, fast är problemet att verkligen att just dessa bilder inte visar en mångfacetterad kvinna eller är problemet att det saknas variation i mediabilden av kvinnan?

Personligen anser jag att problemet ligger i det senare. Men jag anser inte att det är modellfotografernas ansvar att komma till rätta med det problemet. Det ligger istället mycket högre hos de tidningar som mer eller mindre omfattning utger sig för att vara alldagliga.

Fotografen har i stora drag ingenting att säga till om vad det gäller reklamutseende. Det kommer färdigt med skiss och allt från en AD. Om man skulle vara en stor fotograf, och då menar jag nog i stil med Mikael Jansson, så skulle man kunna få fria händer. Men i regel har beställaren så god koll på vad du är för fotograf att du knappast kan tvinga på dem nått nytt ändå.

Till Martin: Jag skulle nog aldrig ifrågasätta din moral om det inte vore för att du har gjort det med modellfotograferna. Egentligen känner jag inte att jag ifrågasätter din moral nu heller, jag känner inte heller att du ifrågasätter andra utan att du fördömer dem.

/Maverick

Det finns ju ett flertal nakenkalendrar med äldre damer (kändisar) som visar lika mycket hud där oftast pengarna går till välgörenhet.

Skulle dessa bilder råka ut för samma debatt tror ni?

Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

tbmac skrev:
men hoppas inte hon ska ha overallen på sig eller, om hon nu själv vill se sexig ut.
Nej, det är ju helt omöjligt att se sexig ut om man inte är halvnaken?! Jösses.

Maverick skrev:
Till Martin: Jag skulle nog aldrig ifrågasätta din moral om det inte vore för att du har gjort det med modellfotograferna. Egentligen känner jag inte att jag ifrågasätter din moral nu heller, jag känner inte heller att du ifrågasätter andra utan att du fördömer dem.
Känn vad du vill, och säg vad du vill om mig. Det här är ett forum, och i såna diskuterar man;-)
Jag vände mig i det inlägg du svarar på till att du ifrågasätter min moral, samtidigt som du inte verkar tycka att jag får ifrågasätta.
Gränsen mellan fördömande och ifrågasättande är inte knivskarp. Jag fördömer kanske om fotografen verkligen visar sig ha den moral jag svårt ifrågasätter.

Senast ändrad:
Freddie skrev:
Det finns ju ett flertal nakenkalendrar med äldre damer (kändisar) som visar lika mycket hud där oftast pengarna går till välgörenhet.

Linda Skugges utvik (på sin tid) råkade t.o.m ut för värre debatt;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

lottawe skrev:
Är silikon och operationer hälsosamt?;)

Är det med automatik ohälsosamt? Det känns som diskusionen alltid hamnar i ifrågasättandet av andra vuxna kvinnors val. Sedan kan du sätta hur många smilysar du vill bakom. Lider den här kvinnan av silicon? Inte vet jag iaf, kanske kanske inte. Är det hennes sak att ta ansvar för om det är ohälsosamt för andra? Inte mer än mitt ansvar när jag mofflar chips in public iaf. Det är hennes val, respektera det oavsett hennes skäl till dem.

Alla operationer jag har gjort har varit hälsosamma i nån form. Utom en som visades sig vara onödig i efterhand.

/Maverick

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Maverick skrev:
Är det med automatik ohälsosamt?
Att operativa ingrepp alltid är en risk (större eller mindre) är ju ingen tvekan om. Det är solklart. Silikon har också skadat många. Några har läckt (sedan begynnelsen,) andra har fått ryggproblem och annat..

Jag kan inte förstå hur man kan associera plast och onaturlighet till hälsosamt. Att skratta är hälsosamt, att äta sunt, träna, sova lagom mm är också hälsosamt och kan ge lyckliga friska ögon och blickar. Onödiga operationer är faktiskt inte hälsosamt. Det behöver jag inte vara läkare för att säga. Dessutom är det sällan man ser pigga levnadsglada ögon på de som genomgått såna.. Undrar varför?

Freddie Hall (Freddie) skrev:

Linda Skugges utvik (på sin tid) råkade t.o.m ut för värre debatt;)[/B]

Nä, kalendrarna med äldre damer råkar sällan ut för samma debatt. Ibland ifrågasätts de utifrån perspektivet att de måste klä av sig för att synas. Men jag har ALDRIG hört nån kalla dem för bimbos eller onaturliga. Ungdom har blivit synonymt med onaturlighet, plastighet och karaktörslöshet. Medans ålder, rynkor har blivit motsatsen. Det gäller inte vara naket. Inom bildjournalistiken är det högst påtagligt. Det är i stora drag ingen idé att ta ett nära porträtt på någon som är ung och saknar rynkor eftersom det avfärdas som karaktärslöst.

Lindas utvik vart kritiserat utifrån aspekten att hon själv kritiserade utvik och sedan gjorde exakt samma sak. Bara att hon inte fattade det själv. Det var väl första gången jag såg Linda svarslös när psykologen sågade henne i TV och sa att det inte var nån skillnad. Dubbelmoral helt enkelt.

/Maverick

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

lottawe skrev:
Onödiga operationer är faktiskt inte hälsosamt. Det behöver jag inte vara läkare för att säga. Dessutom är det sällan man ser pigga levnadsglada ögon på de som genomgått såna.. Undrar varför?

Lotta...skojar du nu? Har du gjort nåt slag undersökning gällande levnadsglada ögon på skönhetsopererade människor?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

evalisen skrev:
Sexig kan man nog se ut i en sopsäck, tror ialla fall jag. :eek:)
Självklart. Man kan se sexig ut i riddarrustning eller vad som helst. Det handlar om attityd, inte om vad man har eller inte har på sig. Tyvärr tycker jag att "sexiga" bilder ofta bara fokuserar på kroppens former. Det behöver inte vara allt, eller ens i närheten av allt. Ett ansikte kan utstråla sexighet, helt utan att man alls ser kroppen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Freddie skrev:
Lotta...skojar du nu? Har du gjort nåt slag undersökning gällande levnadsglada ögon på skönhetsopererade människor?
Nä, jag har bara träffat en del och sett bilder (ofta fejkade) på andra.. (Undersökningar om det är nog överflödigt.)

Makten skrev:
Självklart. Man kan se sexig ut i riddarrustning eller vad som helst. Det handlar om attityd, inte om vad man har eller inte har på sig. Tyvärr tycker jag att "sexiga" bilder ofta bara fokuserar på kroppens former. Det behöver inte vara allt, eller ens i närheten av allt. Ett ansikte kan utstråla sexighet, helt utan att man alls ser kroppen.

Jag håller med dej här.. men sen är det ju kännt att kvinnans lite rundare former är sexiga. Det går nog inte att komma ifrån.

lottawe skrev:
Att operativa ingrepp alltid är en risk (större eller mindre) är ju ingen tvekan om. Det är solklart. Silikon har också skadat många. Några har läckt (sedan begynnelsen,) andra har fått ryggproblem och annat..

Jag kan inte förstå hur man kan associera plast och onaturlighet till hälsosamt. Att skratta är hälsosamt, att äta sunt, träna, sova lagom mm är också hälsosamt och kan ge lyckliga friska ögon och blickar. Onödiga operationer är faktiskt inte hälsosamt. Det behöver jag inte vara läkare för att säga. Dessutom är det sällan man ser pigga levnadsglada ögon på de som genomgått såna.. Undrar varför?

Klart att det är en liten risk, men är det din sak att göra andra människors val? Och, jo det har skadat många, hur många har det inte skadat? Vet vi att mediabilden av problemen med silicon är sann? Finns det ett intresse av att publicera artiklar utifrån vinkeln "jag är så lycklig över min implantat"?

Hur ser pigga levnadsglada ögon ut? Kan det vara en subjektiv bedömning kanske, eller är det rent av en ljussättningsfråga? I regel uppfattar man ett öga med ett ljusblänk som piggare än ett utan, därför brukar många eftersträva det lilla blänket vid vanlig porträttfotografi.

/Maverick

Makten skrev:

Jag vet inte vilken planet du befinner dig på men jag ser gärna min flickvän i ett par sexiga underkläder i sängkammaren än en riddarutrustning.

Klart kläder spelar roll...tror ni på vad ni skriver själva?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto