Mattsen skrev:
Först vill jag påpeka att det sammansatta ordet i rubriken inte har uppfunnits av mig.. Jag såg det i en ledare i tidningen Jönköping.nu för en tid sedan.
Hå och hej.
Så kan jag inte låta bli att ge mig in i detta trots allt, mot bättre vetande
Det jag aldrig kan begripa är varför så många är så upphetsade över feminism? Allt feminismen syftar till är att få till stånd ett samhälle där kvinnor kan leva under samma förutsättningar som män utan att bli diskriminerade på grund av sitt kön. Det är verkligen inget konstigt eller aggressivt med det. De män som inte vill ha ett jämlikt samhälle måste ju vara ganska elaka typer? Som är beredda att låta andra grupper tryckas ned för sin egen vinnings skull? Ruttet, tycker jag. Så kan vi slippa dessa otrevliga epitet tack.
"Hängbröstfeminism", minsann. Och så kan du inte ens stå för uttrycket själv utan skyller det på nån annan.
Vad gäller själva frågeställningen så är det väl självklart att man får ge negativ kritik ÄVEN på bilder med lättklädda kvinnor, när fotografen ber om det genom att lägga dem i en kritikpool. Vilket ju fotografen till exempelbilderna i första inlägget själv håller med om i ett inlägg här ovan.
Sen tycker jag att det är ganska knasigt att förneka att det skulle kunna finnas nån typ av budskap i dessa bilder. Att säga att det bara är betraktarens tolkning är väl att underskatta fotografens jobb ändå! Det är klart att det finns en tanke bakom som går ut på att visa ett porträtt av en kvinna som är sexuellt tillgänglig, med syftet att vara upphetsande för män. Och när man gör det och sen publicerar bilden så bidrar man till en samhällssyn på kvinnor som sexuella objekt. Det är väl inte fel att säga så?
Jag menar, kom igen, de bilder vi diskuterar här är väl inte likadana som de fotografen skulle ta om de var till för att skicka till modellens mormor i julklapp? Subjektiv betraktelse, my ass.
Notera att jag inte alls tycker att det ska förbjudas eller censureras, men man ska inte heller vara oärlig och förneka att dessa bilder bidrar till en taskig kvinnosyn.
Pia