xavslut
Avslutat medlemskap
Re: Re: Är fotografi konst?
SJÄLVKLART!
Konstnärliga fotohälsningar från
Terje
gunte skrev:
Ja !!
mvh/Gunte..
SJÄLVKLART!
Konstnärliga fotohälsningar från
Terje
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gunte skrev:
Ja !!
mvh/Gunte..
"Konst (beslägtadt med verbet kunna och såledesKanadabalsam skrev:
Hur lyder defenitionen på ordet konst? någon som vet?
Jag syftade på uttrycket ''fine art'' och då får du stryka många av de platserna som du nämner. Om vi tar Danmark som exempel så är Louisiana ett museum för modern konst. Jag minns inte att jag såg några fotografier senast som jag var på deras riksmusem för ''fine art''. Givetvis skrev jag i generella termer och givetvis finns det undantag. Poängen är fortfarande att olika konstarter har olika status; se på punk och opera, balett och discodans. Det är knappast önskvärt men det är så det är. Vi kan bara göra vad vi kan genom att visa den öppenhet mot andra konstarter som vi vill att andra borde visa fotografin. Samma diskussion finns inom fotografin; se till exempel Terjes artikel ''Den tänkande naturfotografen''.KjellF skrev:
Vet inte riktigt var du drar gränsen för "museum för finkonst"
Ok då vet jag hur du menar, men är det intressant för ursprungsfrågan? Att det inte hänger fotografier på alla fine art-museer har väl många gng snarare att göra med val av inriktning än att dom inte anser foto vara konst. Modern konst är ju definitivt etablerat som konst och personligen tycker jag nog också att foto många gånger passar bättre där, men det beror kanske också på att den moderna konsten är en konstart jag tilltalas mer av än fine art.jpersson skrev:
Jag syftade på uttrycket ''fine art'' och då får du stryka många av de platserna som du nämner. Om vi tar Danmark som exempel så är Louisiana ett museum för modern konst.
mipert skrev:
Fotografi kan inte vara konst, däremot kan ett fotografi vara ett konstverk.
Bildkreator skrev:
Ett fotografi är ju en reproduktion av något som redan har inträffat. Själva skapandet är redan förbi så att säga.
Kenneth
mipert skrev:
Fotografi kan inte vara konst, däremot kan ett fotografi vara ett konstverk.
Fotografi är ju bara en av många tekniska metoder att skapa toner på en yta.
mipert skrev:
Ulf Linde är välkänd som motståndare till tanken att fotografi kan vara konst.
Magnus Wahlgren skrev:
Såhär tänker jag:
1. Upphovsmannen bestämmer med ensamrätt vad som är konst. D v s intentionen styr.
För enligt vad jag förstår har man i konstdebatten inte kunnat enas om att utesluta något som gjorts med konst-intention från att innefattas i konstbegreppet.
2. Betraktaren upplever med ensamrätt om det för henne/honom är t ex bra eller dålig konst.
Säg gärna emot!