Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är fotografi konst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är bra som Camilla Åkrans säger i senaste nummeret av FOTO (11/2003):
"- För mig känns det förlegat att dela in konsten i fack och sätta ramar om den, att säga att det här och det här är konst bara för att en kritiker säger det. Allt som inspirerar mig är konst."

mvh
Jonas

Graal skrev:
Undrar förvånat om det lilla häftet KONST/FOTOGRAFI från Hasselblad Center är någon slags lag eller påbud som är allenarådande i sin definition?

Nej varför skulle det vara det. Det är bara ett häfte som presenterar den allför infekterade och emellanåt hätska debatt om fotografins kategorisernig som konst eller inte. Det är ju ingen ny debatt direkt. Den är intressant att läsa och reflektera över tycker jag.

/ Kenneth

Ibland verkar det nästan som om det är bland fotograferna själva som det största motståndet mot att kalla fotografi för konst finns? Undrar varför det är så? Är fotograferna möjligen så pass stolta över sin "egenart" i tekniken att de inte vill att deras alster ska jämföras med det man mera traditionellt brukar kalla konst?

fast jag sätter nog inte likhetstecken mellan foto och konst. foto kan vara konst men det behöver inte vara det. en "ren" fotograf utan några direkta konstnärliga ambitioner kallar inte jag för konstnär utan fotograf. men det beror nog sagt på vad man lägger in i ordet "konst".
om det betyder konsthantverk eller något som
( också) har mer med intellektet att göra.

Bildkreator skrev:
KONST/ FOTOGRAFI

Original/ Kopia
Unikt/ Månfaldigat
Orginalitet/ Objektivitet
Fiktion/ Fakta
Äkta-Falskt/ Vad är ett falskt fotografi?
Gestaltat/ Registrerat
Konstruerar/ Avslöjar
Handgjort/ Mekaniskt producerat
Handens förlängning/ Ögats förlängning
Abstaktion/ Realism
Presentation/ Representation
Koncept/ Motiv
Komplexitet/ Enkelhet
Helhet/ Fragment

Hämtat ur det lilla häftet KONST/FOTOGRAFI som gavs ut av Hasseblad Center 1991

/Kenneth Larsson

Med ovanstående definitioner i bakhuvudet satt jag i dag och betraktade en samling porträtt. Porträtten föreställde "framstående" politiker, det vill säga de hade svingat ordförandeklubban i kommunfullmäktige. Och alla kommuner med självaktning skaffar sig en samling oljemålningar där personerna är avbildade.
I det här fallet var det samma stil på alla porträtten, oavsett när tavlan var målad. Med tanke på hur många år som skilde det första från det senaste så kan det inte ha varit samma upphovsman.
Alla porträtten försökte vara så lika det fotorealistiska som möjligt. Då börjar i alla fall jag undra över påståendet att konst (läs: målat med olja) är fiktion, originalitet, komplexitet och gestaltning.Det må vara tradition och väldigt fint att vara avbildad i olja, men det blir inte automatiskt konst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar