Annons

Är felfokuserande Canon okej för Canon??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Jo jag har läst runt och det finns ett gäng felfokustrådar här på FS, det verkar som att det faktiskt är ett reellt problem och det kanske måste upp till diskussion - Canon kanske borde vara tydliga i att man måste kalibrera sitt system om man vill få ut 100% av det.

Jag själv hade inte ens funderat över att det kunde vara ett problem tidigare, oskärpa i mina bilder berodde såklart på skit bakom spakarna.. Det verkar faktiskt som att det finns andra förklaringar - canons kameror och objektiv passar visst inte ihop hur som helst.

Min väska innehåller en EOS 3, en 20D, 17-40 f/4L, 70-200 f/4L, 300 f/4L IS, EF1.4x II och ett 50mm f/1.4 USM. 70-200:at hade tidigare backfokus så alla grejjerna (utom 300mm + 1.4x) var inne hos Canon för att justeras och kom tillbaka i samma dåliga skick varefter de såklart åkte in igen och kom tillbaka i bra skick. 300:at inköptes sen på väg ut på en lång utlandsvistelse och det visar sig att det inte gillar att samarbeta med kameran och ger en fin frontfokus, med 1.4:an blir det nästan aldrig bra. Har hårdtestat mitt system själv och även 17-40 är ute och snurrar (men det verkar lite mer slumpartat så jag är inte helt säker på var felet ligger).

Man kan alltså inte köpa nya grejjer och förvänta sig att de skall fungera ihop, borde det då inte ingå en obligatorisk justering från Canons sida, borde inte prylarna säljas med tydlig information om detta och ett förbehåll??

Jag köpte som sagt 300:at på väg ut på en längre utlandsvistelse och befinner mig i ett land där det inte är lätt att få service (alla fotografer här skickar sina grejjer till USA för service, och det gör man inte direkt med posten...) så det är lite irriterande kan man väl säga.

Mitt råd till alla som vill ha 100% ut av sitt system är att lämna in det för klaibrering innan ni befinner er för långt från en auktoriserad verkstad.

Jag pratade med en mycket trevlig tekniker på Canon RCC idag och det verkar som att AF-justeringar är vanligt förekommande och att de ofta gör det vid större events med många pressfotografer. Har jag bara missat tydlig info om att detta är reella problem som måste fixas eller är det Canon som brister i sin info mot konsumenter?? Är det kännd information för alla professionella fotografer, man kanske får informationen om man blir "professionell mervärdeskund" (vad det nu kallas) hos Canon??

Vad tänker ni om det här? hur gör ni? Hur funkar det hos andra tillverkare?
/Tomas
 
Välkommen till vår fellfokuserande värld. Om det är någon tröst så kan jag meddela att det är lika illa hos Nikon. Alla mina gluggar med AF-S utom 12-24 har varit inne på justering med mina två hus D100 och D2X. Det går inte att justera fokus på de gamla skruvgluggarna. Behövs inte heller utan här är det husen man fixar

Det som förvånar mig är att det inte alls talas om detta i fackpressens artiklar och tester. Som sagt nästan samtliga mina gluggar har varit inne för justing, 17-55, 18-200, 18-70, 70-200 och bägge mina hus. 18-200 fokuserade så mycket fel vid leverans att det blev rejält oskarpt även på 18mm och bländare 5,6. Vid test så fokuserade det 10-15cm fel på en meters avstånd (50mm brännvidd)

Jag anser detta vara bedrövligt och fullkommligt oacceptabelt men vad kan jag som slutanvändare göra förutom att åka till verkstaden och få det fixat. Jag räknar numera kallt med att behöva åka in vid varje inköp. Nu är jag så lyckligt lottad att Lasses kameraservice ligger runt hörnet och de brukar fixa det hela på nolltid.....
 
Stuga skrev:

Jag pratade med en mycket trevlig tekniker på Canon RCC idag...

Vill börja med att instämma i ditt omdöme om det trevliga bemötandet hos RCC.

Jag har samma funderingar som du efter div. felfokuserande objektiv. Just nu är mitt 17-55 2,8 inne för koll och justering eftersom det blir oskarpt även i vidvinkel.

Jag orkar knappt bli arg längre och eftersom jag vet att jag får ett så bra bemötande hos RCC så är det lättare att lugnt och stilla förklara sina problem och tänka att nu gäller det att få det här så bra som möjligt för mig.

Men egentligen är det åt he...
Är vi för kräsna?
Har det alltid varit så här?
Har vi bara inte haft möjlighet att själva kolla så noga innan vi blev digitala?
 
JO jag märkte dessa problem när jag köpte ett 300/f4 L IS USM och jag jämförde 3 olika exemplar med mitt hus och det var alldeles för stora skillnader för att vara OK.

Nu kunde jag välja det som fokuserade mest rätt, men hur är det när man lämnar in hus och objektiv för justering.... vad kostar det och hur lång tid brukar det ta?
 
OK eller OK.......

Inte vet jag. Men jag sende et brev (snigelpost) till Canon ang. detta. Jag förklarede att jag hadde 6 stk. objektiv varav 4 var justerade till min 20D; och nu ville byta till en ny 30D.
Frågan var om Canon kunne garantera att dessa var spot on på den nya kamran, alternativt justera utan kostnad för mej.
Svar har uteblivit själv om jag har sendt på nytt til teknisk chef Canon Svenska,
Jag har grunn till att tro detta är en öm tå på Canons fot.........eller,

är mitt krav aldeles orimelig?
/Erik J
 
Re: OK eller OK.......

fujicanon skrev:


är mitt krav aldeles orimelig?
/Erik J

Inte alls orimligt!!!

Det här är en intressant fråga. Vad händer nu när jag får min nya D300 och det visar sig att den fokuserar fel? Det hände som sagt mig när jag senast köpte min 18-200. Nikon Svenska hävdade att gluggen var korrekt justerad och justerade min D2X istället med följd att inget av mina andra justerade objektiv fokuserade korrekt längre. Dom sände tom gluggen till Tyskland för koll och den kom senare tillbaks med än större felfokusering. Jag lämnade då hela kamerautrustningen till Lasses kameraservice som fixade det hela på några timmar (gratis). Nu hade garantin på många av gluggarna och husen gått ut sedan länge. Vem betalar?!?!?!?
 
Då ställer vi alla sådanna krav då.....

..antligen vi är Nikotinister, Kanotister, Alckoholister e.l.
För mej startade det hela med en vanvettig felaktig 50/1.4 som dom ville ha huset för att justera. Jag argumenterade med at alla hus (20D) borde vara lika; men dom sa nej; man justerade mot respektiv kamra. (RCC Mölndal).
OK, jag skickade båda; allt ble spot on; men så gjorde jag något ovanlig....jag började tänka: .."tänk om jag byter hus"....
Skarptänkt Normann, va' :))
Kann jag sprida denna skärpan till er, månne.

Stå på dere jenter og gutter; skicka frågor/krav til era tekniska chefer, för ni spenderar 10o1000'ner på nya burkar.

/Erik J
 
Re: Re: Är felfokuserande Canon okej för Canon??

Enicar skrev:
Vill börja med att instämma i ditt omdöme om det trevliga bemötandet hos RCC.
--------
Håller med; men det är småkillarna. RCC gör det bästa innom sina ramar.
--------

Men egentligen är det åt he...
Är vi för kräsna?
Har det alltid varit så här?
Har vi bara inte haft möjlighet att själva kolla så noga innan vi blev digitala?
--------

Klart vi är kräsna, vi kör ju Canon o Nikon...
Det har nog alltid varit såhär, men mkt. svårt att upptäcka.
Jag kör mina objektiv på EOS 3 oxå; men hur i he... skal jag kunna innom all rimelighet kolla????: och inte minst bevisa.
Nej; här tuggar jag, och sväljer mina o.o.f-bilder.
/Erik J
 
Jag menar inget illa, men...

...det var nog sämre förr?

Om ni tar fram era gamla diabilder och negativ/kopior så finner ni förmodligen att kvaliteten är mycket sämre än idag.

Men idag tittar vi på en bildskärm, och vi förstorar gärna ner till minsta pixel, och är det inte skarpt då så anser vi numer det vara dåligt...

Hmmm, jag undrar om vi inte har för höga krav och fokus på fel saker? Jag ska nog inte tala för oss alla, utan för mig själv. Jag har lovat mig själv att sluta med att förstora upp bilderna på skärmen, och istället titta på FOTOGRAFIET och inte på pixlarna hädanefter.

Det gör mig till en bättre fotograf.

Hoppas jag.
 
Ja, inget annat än bedrövligt är det...

Var i Mölndal på RCC i onsdags med 5238 g (eller nåt sånt) kamerautrustning, jo dom väger det för att man ska få lika mycket med sig tillbaka... ;-)

Var inte heller jag medveten om att det kanske inte var skit bakom spakarna när det inte blev skarpt. Så hittade jag in här på FS och fick en aha-upplevelse. Men då hade garantin gått ut på det ena huset och ett par av gluggarna.

Dom är väldigt trevliga men kunde inte riktigt gissa hur länge dom skulle behöva ha grejorna, hotade med tre veckors väntetid men det lät som det skulle kunna gå fortare. Var inte heller så knussliga med gluggarna döär garantin hunnit gå ut mellan mitt första telefonsamtal och inlämningen.

Teknikern där sa att det tar ca en halvtimme per hus/glugg som ska justeras, vilket jag tycker låter lite väl tilltaget, eller?

Hoppas verkligen att jag får tillbaks allt i bättre skick än jag lämnade det annars kommer jag bli rejält sur. Inte så kul att åka 30 mil tor, 2 ggr, för att lämna in det igen.

Dom justerar husen mot en referensglugg dom har och objektiven mot referenshus, enligt vad dom sa. Då blir ju följdfrågan varför dom inte gör det direkt från fabriken, Det är för mig obegripligt!
 
Jo, det var nog sämre förr.

Men visst skall man väl ändå kunna kräva att en bild man tar med en glugg skall vara någorlunda skarp? Särskilt med lite dyrare gluggar. Jag tror inte att det är någon som vill ha bilder med fokus ett par centimeter framför eller bakom motivet när man lagt tusentals kronor på en, enligt tillverkaren, mycket "skarp" optik. Man behöver heller inte förstora till 100% för att se detta om det är tillräckligt illa. Det har jag själv erfarenhet av.

Uselt att tillverkarna inte åtgärdar uppenbart felfokuserande utrustningar utan kostnad.

Faktiskt lägre än Glocalnet.

Men så länge det bara är få som protesterar och flera som betalar för sina justeringar och ser glada ut så...
 
Flahultarn skrev:

Hoppas verkligen att jag får tillbaks allt i bättre skick än jag lämnade det annars kommer jag bli rejält sur. Inte så kul att åka 30 mil tor, 2 ggr, för att lämna in det igen.

Bor man i Sthlm, Ggb eller Malmö har man ju rätt "nära" att lämna in grejorna. Men bort man en bit ifrån så kostar det både tid och pengar att bara åka till rätt ort för lämna in grejorna.

Visst, man kan skicka som paket men jag skulle inte vara överdrivet sugen att skicka alla mina kameragrejor i paket. Dessutom skulle det kosta en rund slant pga vikt och försäkring.

Flahultarn skrev:
Då blir ju följdfrågan varför dom inte gör det direkt från fabriken, Det är för mig obegripligt!

Det är väl för att tjäna en slant på alla justeringarna? :)

Och eftersom alla tillverkare gör likadant så...

Ok, lite ironi men betänk ändå fakta
 
Inte sämre förr

Jag tvivlar pa att det var sämre förr, men troligen färre som bemödade sig med att offra fem rullar dia pa att kontrollera. En dia uppblast pa stor duk avslöjar ocksa en del brister eller? Jag upplevde allt som skarpare med dia, man sag ju direkt hur bra det var, nu maste man lägga pa lite skärpa här och lite där och... Att betrakta ett fint dia under en uppochnervänd 50mmf/1.4 var en röjd och att se dem pa duk var betydligt trevligare än att se pa skärm eller en hela 1200 px (eller hur stora de nu är) bild genom en projektor Kanske gjorde kornen att det faktiskt sag skarpare ut med film, vad vet jag.

Jag antar iaf att proffs i alla tider (sa länge det funnits AF iaf) justerat sina utrustningar, kanske är det detta som skiljt proffs fran amatörer, eller??? Vore intressant att veta hur proffs med höga krav jobbar med sin utrustning.

Att man maste justera om sin utrustning om man byter hus eller lägger till ett hus vertkar ju fullkoligt barrockt. Var hamnar kalibreringen? Blir det natt slags gyllene medelväg som funkar halvokej eller? Man undrar ju. Hur kör de värsta skärpefreaksen ett kalibrerat hus till varje objektiv???

/Tomas
 
Så den goda pupillen....

..ser inte detta som ett problem...eller?

Jag skiter egentlig i för och nu; jag lever i nuet.
Fan så klart att de flesta fotografer startar med att testa kamror och objektiv; men visst är det änklare nå, med digital respons.

Men Pupillen....vad menar du annars om variablerna i dag?
Det var det tråden handlade om; inte din historia.....
/Erik J
 
Re: Rödvin???

fujicanon skrev:
Jag ursäktar mej inte!!! Han var snabb att radera sitt innlägg.....tror jag..... :-(
Jävlas ni med mej?
/Erik J

Du kan ha rätt Erik! Jag jävlas inte, men såg inte hans inlägg. Kan vara som du säger att det raderats.

Men skit i det...nu ska jag ta en klunk rödtjut i alla fall... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.