Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är EF 75-300mm f/4-5.6 III ett bra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Renovation

Medlem
Funderar på att skaffa mig ett teleobjektiv och undrar om EF 75-300mm f/4-5.6 III
är ett prisvärt objektiv i förhållande till EF 75-300mm f/4-5.6 III USM?

Vill också veta om skillnaden mellan de olika objektiven skiljer mycket?

Hej!

Jag skulle aldrig köpa ett EF 70-300 utan USM.

Den enda skillnaden mellan de objektiven du nämner ovan är att den första saknar USM, vilket gör att den fokuserar långsammare än den senare.

Om ekonomin finns så skulle jag i ditt fall satsa på EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM som kostar runt 5500 kr. Jag ägde själv den telezoomen och var mycket nöjd med den.

Mvh

Daniel

Jag använde ett 75-300 III i Vietnam, men sålde det för någon tusenlapp när jag kom hem till svedala.
Objektivet får väl en 4 av 10. Tungt, IQ var inte speciellt bra, autofokus var långsamt.
Köp ett med USM är väl mitt direkta råd. Om du har doleros så skulle jag tipsa om 70-200mm f/4 L.

Ja, gör som Tim säger. 70-200 f/4 L USM är den bästa gluggen runt 5000 kr. Köp den beggangnat och du känar några tusen (i jämförelse till vad det koster nytt). De brukar vara i bra skick. Köpte ett för två veckor sen som var två år och det var som nytt.

Kan rekommendera ef70-300/4-5,6 IS USM. AF är ju inte riktigt lika snabb som lite dyrare optik, men optiskt sett är det mycket bra och IS är helt underbart.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto