ANNONS
Annons

Är detta olagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Martin

Medlem
Hej

Jag undrar om det är olagligt att sälja kamera prylar - FRÅN - USA ?

Jag vet att det är olagligt att importera till Sverige och sedan sälja vidare här borta,

men är det olagligt att sälja produkterna från USA, om man är bosatt där och skickar produkterna via Posten.

Har hört om pararellimport, men det är väl om man som sagt Importerar prylarna och sedan säljer vidare.

Gäller det om man skickar med post?

Tacksam för svar.

// Jan-Martin Falthin

Nej , anledningen är att jag ska göra ett stort köp, och jag vill helst inte genomföra detta om det är olagligt på något sätt, från någon av våra sidor.

Jan-Martin skrev:
Hej

Jag undrar om det är olagligt att sälja kamera prylar - FRÅN - USA ?

Jag vet att det är olagligt att importera till Sverige och sedan sälja vidare här borta,

men är det olagligt att sälja produkterna från USA, om man är bosatt där och skickar produkterna via Posten.

Har hört om pararellimport, men det är väl om man som sagt Importerar prylarna och sedan säljer vidare.

Gäller det om man skickar med post?

Tacksam för svar.

// Jan-Martin Falthin

Fråga Daniel Andersson här på forumet, han har stor erfarenhet av import från USA.

Du kan nog bara ta in prylar utan att betala tull och moms om det är dina egna ägodelar och t.ex. del av ett flyttlass. Om du senare säljer dom vidare är det OK.

Men vad du vill är förstås att hitta ett lagligt hål för att slippa betala skatten. Jag tror inte det finns några sådana.

Hej igen

Jo, jag läste några posten att Priskrig hade blivit stämda av Canon för att de importerade prylar och sålde vidare.

Saken är; jag har inga planer på att sälja vidare.
Men gör dom olagligt som säljer det till mig?

De importerar dock inte, utan skickar hit direkt från USA.

som sagt vill bara vara en laglydig medborgare :)

// Jan

Jan-Martin skrev:
Hej igen

Jo, jag läste några posten att Priskrig hade blivit stämda av Canon för att de importerade prylar och sålde vidare.

Saken är; jag har inga planer på att sälja vidare.
Men gör dom olagligt som säljer det till mig?

De importerar dock inte, utan skickar hit direkt från USA.

som sagt vill bara vara en laglydig medborgare :)

// Jan

Nej de gör inget olagligt men däremot skall DU betala moms och eventuell tull.

Kolla upp vad som gäller angående garantier om du köper på det här sättet, Canons kamerahus t.ex. täcks inte av internationell garanti.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar