Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta kort för mörk för framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyqa

Aktiv medlem
Har tänkt skicka in en massa bilder tilL Fastlab för framkallning men undrar om detta kort kommer bli för mörkt när det är framkallat:

http://w1.910.telia.com/~u91029453/kameran/DSC01911.jpg


När ja er på detta kort på TVn genom datorn så blir det mycket, mycket ljusare och skulle de se ut så på framkallning är det lugnt. På datorn blir dock bilderna lite väl mörka. :/
 
Det kommer inte bli mycket, mycket ljusare, som på din tv.
Vad du ser på skärmen är nog närmare verkligheten.

För att få veta ännu bättre bör du kalibrera din skärm också.

Jag anser nog att bilden är för mörk, jo. Men det går nog att ljusa upp den en del i photoshop.

/Henri
 
År det en maskin som bestämmer belysning av fotopapperet och inte en människa så kommer bilden troligen att bli ljusare eftersom maskinen är inställd för att göra alla bilder medelljusa. Mörka bilder blir ljusare, ljusa bilder blir mörkare och normalljusa bilder blir normalljusa. Men det är bara min teori, så funkade det med vanliga negativ förr i alla fall och när jag för ca 1 år sedan lämnade min senaste negativa film till Fuji snabblabb blev det så. Jag fick alltså ett antal felbelysta bilder som labbet i efterhand fick göra om.
 
Du kan ju fixa till bilden lite innan du skickar in för utskrift... Tar inte mer än någon minut =)
 

Bilagor

  • dsc01911-copy.jpg
    dsc01911-copy.jpg
    47.5 KB · Visningar: 443
ah... fint :)

har testat ljusa upp bilder men då får ja alltid så att de områden som redan ÄR ljusa blir FÖR ljusa.. :/

hur gick du till väga där?
 
  1. Konvertera till 16 bitar per kanal
  2. brusreducera en aning
  3. Använd nivåer för att sätta vitpunkt och evenetuellt mellantoner (rätt ord?).
  4. Använd kurvor för att öka ljushet och korrigera kontrast
    [/list=1]
    Nu var det här visserligen bara ett snabbt test. Du kan göra mycket bättre om du orkar pilla lite med det. Ett viktigt steg är brusreduceringen (i 16bit läge!). Där kan du vinna mycket. Alla fel och allt brus förstärks ju i alla efterföljande steg.

    Ladda ner photoshop-filen här: http://moment22.mine.nu/DSC01911.rar (5.3MiB).
 
okej.. ja va tydligen mycke mindre skillad i Photoshop än va ja trodde... :p

Hur gör man för att utföra steg 3. i det du skrev?
Brusreducera... hmmm... visst kan man göra de på olika sätt..? Hur menar du?
 
Jag brukar använda NeatImage för snabb brusreducering. Det finns många program/plugins för det. Du kan också försöka manuellt, vilket inte alls är lika lätt :)
 
hehe :)
Jao NeatImage är fint. :)


Alltså ja måste fan gå nån kurs i Photoshop känner jag...!
Hur fick du dom där extra lagerna ovanför bilden?
Ser att det är massa olika kurvor man kan ändra på dom lagrerna som då ändrar kurvorna på bilden.
Hur länkar man lagrerna så?
 
ah, tackar. :)


Nu har jag stegat igenom alla olika lager och typ hajjat vad dom gör med bilden.
Börjar vell förstå lite mer nu men din bild blev ändå bättre i slutet. :)

Men en sak ja inte förstår är hur du riktigt vet hur du ska ändra kurvorna.. går du på känn eller vet du verkligen vad som händer när du drar i alla nivåer? :p
 
Senast ändrad:
Det mesta är nog på känn. Du ser ju resultatet medan du drar i spakarna =).

Det underlättar dock om du vet ungefär vad verktygen gör. Tex i nivåer och vad de tre olika spakarna betyder.

Bästa sättet är att pilla runt och se vad som händer. Till sist går det lättare. Det viktigaste är nog inte att veta exakt hur mycket man ska tra eller böja, utan bara ungefär vilka verktyg du behöver använda på vägen för att nå ett resultat.

En fördel med adjustment layers (korrigeringslager?) är att de inte förstör bilden eller kräver så mycket minne som om du hade kopierat upp bilden i ett nytt lager för varje redigering. Som du också märkt kan du ju ändra på alla lager i efterhand. Du kan lägga till eller ta bort. Det hade inte gått om du laggt på effekterna direkt på bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.