ANNONS
Annons

Är detta konstfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, hör väl eg inte hit o jag slutar diskussionen därför. Var väl inte vad Liselotte var ute efter. Det kanske finns några andra trådar med definitions diskussioner.

Ja det finns flera och det här blir bara upprepningar av vad man tidigare skrivit. Men lite hör det ju hit eftersom frågan var definitionen på konstfoto och då måste man ju först definiera vad foto/fotografi är. Och begreppet fotografi kan ingen ändra på precis som det inte går att ändra på begreppet akvarell bara för att man idag kan framställa bilder via dator som utskrivna på akvarellpapper är mycket svårt att skilja från äkta akvarell.

Graal skrev:

Digital konstfotografi eller datorframställd konstfotografi kanske är ett bättre namn?
Måste man ha en särskild etikett på alting? Om man nu tycker detta är konst kan man väl låta det stanna vid det. "Konst" kort och gott.

Jag tackar alla intresserade och håller nog med om att det kanske är dax att avsluta denna diskussion nu. Det har varit både roligt och intressant att väcka ert intresse och läsa era åsikter. En trevlig helg på er alla.

tormig skrev:
Måste man ha en särskild etikett på alting? Om man nu tycker detta är konst kan man väl låta det stanna vid det. "Konst" kort och gott.

Klokt sagt, men jag har nog aldrig besökt en konstutställning utan att man på något sätt, antingen i listan eller i annan beskrivning, uppgett teknik.

tormig skrev:
Hmm, Blandteknik då?

Ja det är ju precis vad det är fast jag tycker nog personligen att datorbehandlat fotografi säger mera. Och för utskrifter bör man uppge att det är just fotografiska utskrifter. Om bilden är "manipulerad" eller ej (efter vissa definitioner) är ointressant som jag ser det. Bort med detta begrepp från fotografin! Fotografi är fotografi kort och gott och har man använt någon annan metod än fotografisk så säger "manipulerad" inte ett dyft. Det visar bara att man inte förstått vad fotografi är.

Ja herre min skapare! Hur bär de sig åt. Vet inte om jag tycker det är vackert direkt men sannerligen originellt och lite tjusigt. Lite surrealistiskt också kanske. Tack för tipset Thomas!

Länken till flickr är inte reklamfoto, men det kanske inte var den länken du syftade på, annars får du nog hänga med lite bättre ;)

Reklam eller inte.

Mja, jag tänkte mest som Liselotte.
Fantastiska insatser med PS eller vad hon nu använt.
JAG blev impad i vart fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar