ANNONS
Annons

Är detta en bra bildskärm för mig??

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärmen har ju 2 hdmi-uttag. Menar du att dessa inte fungerar med skärmens upplösning?

Det fungerar utmärkt med en HDMI-kabel. Jag beställde skärmen och har fått hem den och det var inga som helst problem med skärmen. Första intrycket är att det är en utmärkt skärm. Nu ska jag kalibrera den och sen får vi se om den är god nog.

Interpolera?

Då blir ju frågan om det är verklig upplösning eller om skärmen tar emot 1920 och interpolera upp det till skärmupplösningen. I så fall tappar man ju en del och kan lika väl köpa lillebrorsan som har 1920x1200??? Är kanske bara Dell som kan svara på det, eller?

Då blir ju frågan om det är verklig upplösning eller om skärmen tar emot 1920 och interpolera upp det till skärmupplösningen. I så fall tappar man ju en del och kan lika väl köpa lillebrorsan som har 1920x1200??? Är kanske bara Dell som kan svara på det, eller?

Skärmen i sig ska ju vara för den högre upplösningen. Menar du att den pga sladdval skulle interpolera? Har lite svårt att tänka mig det på en så pass dyr skärm. Skärmbilen är i vilket fall utmärkt och visar mycket mer än en lillebror jag har, som är specad för 1920*1200 (även det en fin och framför allt prisvärd skärm). Så här långt, innan kalibrering, är jag nöjd med den. Färgerna på den nya skärmen skiljer sig för övrigt rätt rejält från den äldre lillbrorsan. Man får med ett utskrivet individuellt testprotokoll. Tyvärr är det inget som säger mig något - ännu.

Frågar

Jag menar inte, jag frågar (med anledning av de inlägg som menar att man inte får mer än 1920x1080 med HDMI). Jag har ingen aning. Skulle det funka bra med HDMI är det ju kanon.

Testat med både PC och Mac

Ska kanske nämna att jag kört skärmen via Displayport på min Macbook Air (ca 3 år gammal) och HDMI-kabel p den nya PC:n. Det fungerar i båda fallen och skärmbilden blir densamma.

Kalibrering......

Det fungerar utmärkt med en HDMI-kabel. Jag beställde skärmen och har fått hem den och det var inga som helst problem med skärmen. Första intrycket är att det är en utmärkt skärm. Nu ska jag kalibrera den och sen får vi se om den är god nog.

Funderar även jag på en ny skärm. Hur valde du att kalibrera denna skärm?
//Urban

Jag menar inte, jag frågar (med anledning av de inlägg som menar att man inte får mer än 1920x1080 med HDMI). Jag har ingen aning. Skulle det funka bra med HDMI är det ju kanon.

Man ska inte tro alla inlägg.
Äldre standarder av HDMI klarade bara av en lägre bandbredd (upplösning x Hz).
Har mycket svårt att tro att en skärm har anslutningar som inte klarar av skärmens native-upplösning.

Man ska inte tro alla inlägg.
Äldre standarder av HDMI klarade bara av en lägre bandbredd (upplösning x Hz).
Har mycket svårt att tro att en skärm har anslutningar som inte klarar av skärmens native-upplösning.

Det hänger inte bara på skärmen. Grafikkortet måste också klara av upplösning etc via vald utgång.

Det hänger inte bara på skärmen. Grafikkortet måste också klara av upplösning etc via vald utgång.

Men det begriper väl alla? Den tekniska diskussionen i tråden är så fel och dum att den bara förvirrar och irriterar. Snälla lägg ner den. Det är en vanlig skärm och det fungerar naturligtvis alldeles utmärkt att koppla in den med en HDMI-kabel för bästa upplösning.

Men det begriper väl alla? Den tekniska diskussionen i tråden är så fel och dum att den bara förvirrar och irriterar. Snälla lägg ner den.

Oj. Jag undrar om det inte var någon med en signatur som var väldigt lik din som bara för några dagar sedan ställde oroliga frågor om just sådant här ...

Fakta är: äldre hdmi (kabel och/eller grafikkort) kan inte driva en 4K-skärm.

Oj. Jag undrar om det inte var någon med en signatur som var väldigt lik din som bara för några dagar sedan ställde oroliga frågor om just sådant här ...

Fakta är: äldre hdmi (kabel och/eller grafikkort) kan inte driva en 4K-skärm.

Vad raljerar du om? Jag hade aldrig ställt några frågor om det inte hade kommit lika tvärsäkra som felaktiga påståenden om kablaget. Starta en separat tråd om kablar och grafikkort om du vill diskutera det.

Under tiden, medan vi väntar på svar, får någon gärna förklara vad hårdvarukalibrering innebär och om de är ett vettigt krav. En allmän diskussion om kraven på bildskärmen när man ska printa vore också ytterst intressant trots att det ligger utanför mitt valda topic. Berätta gärna lite alla ni som är duktiga på området. Hur ska man tänka i en sån här situation för att få en bra skärm och bra utskrifter? Vad ska man tänka på, vad är viktigt?

Jag hittar det här inlägget. Det rimmar rätt illa med ditt senaste..

Jag hade aldrig ställt några frågor om det inte hade kommit lika tvärsäkra som felaktiga påståenden om kablaget.

Påståendena var inte felaktiga. Ingen (mer än du) visste att din dator var helt ny, och då var det rimligt att påpeka att äldre hdmi inte klarar 4K.

Själv verkade du inte ha en aning.

Är benägen att hålla med trådstartaren.
Frågan var inte om kontaktkompabilitet eller HDMI, men ganska plötsligt började det diskuteras om skärmen klarade sin upplösning med HDMI eller ej där någon var ganska säker på att det inte gick.
Jag själv reagerade också över detta.

Men nu kan vi väl återgå till ämnet tråden handlar om? :)

Tänkte höra om du är nöjd med skärmen?

Med reservation för att jag har använt den så lite (kan pga diskbråck bara sitta kortare stunder framför datorn) så är jag så här långt väldigt nöjd med den. Jag har fortfarande inte kalibrerat den och det egentliga testet kommer när jag jämför skärmen med utskrifterna men jag har gott hopp om att det kan bli riktigt bra. Den ska användas med nåt så proffsigt som en HP Z2100 A1-skrivare och mina krav och förväntningar är högt ställda.

Skärmen kommer med ett dussintal profiler inlagda och det är stor skillnad på hur färger presenteras beroende på vald profil. Jag byter upp mig från en riktigt bra skärm, som ej är avsedd för grafiskt arbete men som funkat utmärkt för sitt ändamål. Ändå är hela känslan med den nya skärmen bättre. På något märkligt sätt känns den "lyxig"och det har inte bara med storleken att göra (förra var 22" och 1920*1080). Så här långt känns det som väl spenderade pengar, även om jag begriper att det inte är en skärm en proffsgrafiker hade valt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar