Annons

Är det smidigt med "Batman-bälte" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Skämt o sido, men är det smidigt att ha ett midjebälte för objektiv? har aldrig testat, dock haft kamera samt ett extra objektiv med mig när jag springer på klippor och annat o fotar, då man kanske inte vill ha med hela väskan. Någon som har erfarenhet av dessa? Använder oftast 24-105 IS USM och Canon 4L 70-200 USM när jag är ute på vift.

Jag har en Maxpedition midjeväska med ett eller ett par objektiv i, har själv satt i velcro för att använda vanliga mellanväggar från en hardcase i den. I den får det plats till exempel en stor extern blixt i ytterfacket, ett 70-300 och ett mindre objektiv till eller ett 300/4 i det stora facket och batterier, filter och lite annat smått och gott i sidofacken och småfacken inne i väskan.

http://www.maxpedition.com/store/pc/PROTEUS-VERSIPACK-4p26.htm

På bältet till den, eller i mitt vanliga bälte, har jag en B-grip som kameran och ett objektiv hänger i.

http://bgrip.com/index.php?ln=en&s=pre

Eftersom jag börjar bli lite till åren, har jag testat de flesta varianter för att bära fotoutrustningen. Axelväskan, fotovästen, fotoryggsäcken osv.

Men för ett par år sedan köpte jag ett fotobälte (Think Tank Skin Set). Ett paket som innehåller ett bälte och några olika väskor som lätt och flexibelt fästs på bältet. Och detta är den ultimata lösningen tycker jag.

Man anpasar lätt bältet för olika uppdrag, det är ju bara att byta väskstorlek och position på bältet. Vikten ligger vid höften, och upplevs därför inte som någon större tyngd, ryggen sparas.
Allt är lättåtkomligt.

Enda nackdelen jag stött på är att man blir väldigt "bred". Man stöter emot människor och dörrposter, men bekvämligheten med fotobältet kompenserar lätt för detta!

Mvh
Thorsten

Inte bälte + bältesväskor utan en sele med fasta väskor

Newswear Foul Weather Chestvest funkar mycket bra när man rör sig mycket, vikten vilar väl fördelat på axlarna och de fyra väskorna sitter nära kroppen och belastningmässigt rätt.
I ett snabbt handgrepp tar man smidigt av och på sig västen.

Think Tank Photo har något liknande, tror jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto