Annons

Är det olagligt att radera andras bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Scenario 1. Jag är på ett födelsedagskalas och tar en massa bilder och sedan går jag på muggen då får någon som jag tagit kort på för sig att radera bilderna på denna person och datanörd som den är fattar att han ska lågnivåformatera kortet för att jag inte ska kunna återställa bilderna.

Scenario 2. En skolfotograf är dum nog att inte ta med sig kameran när han ska gå på muggen och då passar Lennart på att lågnivåformatera hans minneskort för att djävlas.

Är det ena värre än det andra och är det olagligt att radera andras bilder?

Svaret är faktiskt ganska enkelt, för en gångs skull... ;-)

4 kap. 9 c § brottsbalken:

Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till upptagning för automatisk databehandling eller olovligen ändrar eller utplånar eller i register för in sådan upptagning döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Med upptagning avses härvid även uppgifter som är under befordran via elektroniskt eller annat liknande hjälpmedel för att användas för automatisk databehandling.

Så det är dataintrån gpm någon kollar bilderna på min kamera utan att jag ger tillåtelse?

Lågnivåformatera? -Jojo, tjena. Ett mycket hypotetiskt fall, då lågnivåformatering är något man slutade med i början av 90-talet (går alltså inte att göra på moderna diskar, än mindre minneskort :)

Läxan för dagen att lära sig är alltså att intrångsrädda fotografer bör undvika att uträtta sina behov...

Fast på min 1DMarkIIN går det.

Jeppe skrev:
Lågnivåformatera? -Jojo, tjena. Ett mycket hypotetiskt fall, då lågnivåformatering är något man slutade med i början av 90-talet (går alltså inte att göra på moderna diskar, än mindre minneskort :)

Vid formatering glömmer minneskortet adresserna till bilderna. Vid lågnivåformatering blir datan = 0
Men kan det norska företaget som återskapar data återskapa en hårddisk som formaterats 20 gånger är nog inte detta något problem för dem.

Rätta mig om jag har fel.

PeterWem skrev:
Vid formatering glömmer minneskortet adresserna till bilderna. Vid lågnivåformatering blir datan = 0
Men kan det norska företaget som återskapar data återskapa en hårddisk som formaterats 20 gånger är nog inte detta något problem för dem.

Rätta mig om jag har fel.

Funkar endast med hårddiskar och inte med minneskort som skrivits över.

Lågnivåformattering kunde man precis som Jeppe säger göra förr i tiden. Det innebar bland annat en möjlighet att manuellt mappa bort diskarnas dåliga sektorer. Det var långt innan IDE/EIDE/ATA fanns. IDE betyder för övrigt Integrated Drive Electronics, d.v.s. kontrollkortet som tidigare satt i datorn har flyttats över till disken och den är därmed smartare. Nu görs bortmappningen av dåliga sektorer automatiskt av diskarna och som användare har man ingen möjlighet att lågnivåformattera (i den gamla betydelsen) längre.

Många disktillverkare erbjuder idag verktyg där man sägs kunna göra lågnivåformattering men även om formatteringen då går djupare än man normalt gör i operativsystemen, så är det inte lika lågt som Gloc...en "gammal" lågnivåformattering.

Det som kallas lågnivåformattering i en kamera är rimligtvis på en ännu högre nivå än ovan nämnda diskverktyg. Det låter sannolikt att den utöver att lägga upp en ny filsystemstabell också skriver över datat, vilket gör data oåtkomligt för alla normala filräddningsverktyg. Att kalla en sådan åtgärd lågnivåformattering är inte tekniskt korrekt och totalformattering eller något liknande hade nog varit ett bättre namn...

Huruvida Ibas och konkurrenter verkligen kan läsa flera generationer gamla data ur minneskort är jag tveksam till, men vet inte säkert. Att de kan göra det ur magnetiska lagringsmedia som diskar och band är däremot välkänt och mot det hjälper inga formatteringar hur låga de än är. Det bästa sättet att skydda sig mot sådant återskapande av data är mekanisk destruktion av mediat i små, små bitar.

Om man kan läsa data som skrivits över flera gånger, varför används inte detta för att lagra mer på hårddisken? Typ istället för att lagra en fil så lagrar man fyra på samma ställe.

Eller görs det?

Det är för att du kanske kan hitta tillräckligt mycket av en fil så att du kanske kan rekonstruera den..

det är lite som att försöka lagra bokföringen i ihoppressade balar från dokumentförstöraren.

David G skrev:
Om man kan läsa data som skrivits över flera gånger, varför används inte detta för att lagra mer på hårddisken? Typ istället för att lagra en fil så lagrar man fyra på samma ställe.
Det är en teoretisk möjlighet att återskapa gamla data och dataräddningsföretagen har en massa andra saker de gör innan de tar till sådana avancerade och extrema metoder, om det ens används kommersiellt än så länge. Det är nog ytterst få som har tillgång till så värdefulla data att de är beredda att betala vad sådan analys kostar.

Att man över huvud taget pratar om möjligheten är mer för att tydliggöra datasäkerhetsriskerna med gamla datamedia. För militär, banker och störföretags känsligaste data är det något man måste ta hänsyn till och hitta motmedel för.

MrJ skrev:
Fast på min 1DMarkIIN går det.

Nej, då hade man inte kunnat återskapa filerna, vilket man kan. Man kan formatera, det kan man i alla kameror. Men det är på sin höjd en återinitiering (vilket jag tvivlar på) av minneskortet.

David G skrev:

Eller görs det?

Med hårddisken är det som att varje information är en 1 och en 0. När de ska återskapa informationenen är inte 1 en 1 utan snarare 0,75. Det betyder att det som stått i den rutan tidigare har varit en 0, och på det viset är det.

Nåja, det kan förvisso eventuellt vara korrekt men i kameran kallas det "low level format" iaf.

Jeppe skrev:
Nej, då hade man inte kunnat återskapa filerna, vilket man kan. Man kan formatera, det kan man i alla kameror. Men det är på sin höjd en återinitiering (vilket jag tvivlar på) av minneskortet.

Jesper, om du provat att köra med SD kort i tex en 1d3:a så ser du väldigt tydligt att iallafall Canon tycker att man kan lågnivåformatera ett minneskort.

/Björn

Bilagor

• dsc00351.jpg
    dsc00351.jpg
    11.9 KB · Visningar: 384
Skillnaden mellan att "lågnivåformatering" och vanlig formatering i det här fallet är väl gissnigsvis att man i det senare fallet bara skriver över FAT (file allocation table, det är "registret" över var informationen finns). Dvs. det är bara lågnivåformatering som är "äkta" formatering som verkligen raderar data "fysiskt"

Fast även då kan man gissningsvis återskapa data även på ett SD kort. När det gäller hårddiskar så är det om jag inte minns fel så att alla bitar fysiskt ska skrivas över minst 3-4 gånger innan informationen är "borta", bland annat försvaret gör detta innan de säljer av sina gamla datorer, (fast det hävdas att det även då går att hitta data på diskarna. ex. svenska Ibas är tydligen riktigt duktiga, HUR duktiga är hemligt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar