Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur raderar man -allt- från ett CF-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:

Jag kan se behov av mer handfasta "Gör-så-här" för ex.vis sådana här situationer;

• numrera/döpa om alla bilder i en mapp

[/OT]

Jag vet inte vilket system du använder, den här metoden för att numrera/döpa om filer i mapp använder jag.

Jag använder mig av ett skript som heter mvb.
Fungerar på Linux och *BSD.

1 Ladda hem http://www.xscd.com/pub/mvb/mvb_2.4.tgz
2 Packa upp
3 Kopiera skriptet till en mapp där operativet letar efter körbara skript, brukar vara '/usr/local/bin'.
Kopiera med kommandot 'cp mvb /usr/local/bin'
4 Gå till mappen dit du kopierade mvb. 'cd /usr/local/bin'
5 Gör skripet körbart med 'chmod a+x mvb'

Punk 3 och 5 kräver root-åtkomst, beroende på vilket system har, skriv 'sudo' innan kommandot eller logga in som superuser med 'su'.

Nu är skripet klart att användas.

1 Gå till mappen med filerna du vill döpa om 'cd /sökväg'
2 'mvb -i filnamn'

Klart! Alla filer i mappen döps om till det du skriver in efter mvb -i, med numrering efter.
-i gör att skripet ignorerar filändelsen.
Skripet skapar en gömd fil i mappen som den döper om filer så att man har möjlig att ångra namnbytet.

Aj - vad startade jag nu? Jag luftade mest mina funderingar och hade egentligen ingen tanka på att det skulle komma handfasta råd i tråden, kanske däremot i en dedikerad tråd, nå'n annanstans.

jag provade ett återställningsprogram efter jag klantat mig och råkat formatera ett minneskort, fick tillbaka alla bilder jag tappat, och även en bild jag inte kände igen, tagen med en Minolta enligt exif... Köpte ortet nytt, och hhar såvitt jag minns inte lånat ut det till någon...

Kul, var bilden bra? :)

Kanske kortet använts för en demo i butiken eller nåt sånt (fast det borde ju synts om förpackningen var bruten).

Tack alla för era snabba och bra svar!

Nu slutade det hela med att jag behöll mitt CF-kort och därmed behövde det aldrig rensas helt.

Hursomhelst blev det en intressant diskussion för mig och jag lärde mig en hel del nytt när det gäller återskapande av bilder... Och det kanske är minst lika nyttig kunskap att ha framöver som att kunna radera! ;-)

- daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar