Annons

Logga/Signatur på bilderna eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej. Det var en bra tankeställare.

Men det som slår kortslutning i mitt huve är då: I mitt egna portfolio, så är det egentligen ingen vits med signaturen; Det är ju mitt portfolio -vems bilder skulle det i såfall annars vara. Men en bild som levereras till någon annan och som inte har någon referens, hur kommer det då fram vems bild det är?

Du har ett bra skrivet inlägg som verkligen får en att fundera... Tack!

Nu får man gå hem och re-designa allt från hemsida till samtliga foton.. Tycker du jag borde skicka över nya bilder till brudparet? De har förvisso inte sagt emot något, eller kommenterat och de har även redan skickat ut tack-kort med bilderna signerade.

Jag förstår att du vill ha med logan ur marknadsföringssynpunkt, så vi återkommer lite till ämnet från "Facebooktråden"...

Först den direkta frågan, ja - jag tycker att du ska skicka ut nya bilder, svälj stoltheten och våga säga att du gjorde en liten tankevurpa. DET kommer göra mer för din marknadsföring är loggan på deras bilder någonsinn kommer göra. För vips så kanske de säger till sina polare "och vet du, han insåg sitt misstag och skickade ut nya bilder! Verkligen reko kille!" - en personlig rekomendation värd guld.

En annan synvinkel, 99% av alla brudpar vill - at some point - göra ett album. Säg att de då väljer ut de 50 favoritkorten du tagit och skickar dem för utskrift (med logga). Albumet kommer ju se helt galet ut. Deras stora dag och de enda de som tittar i albummet kommer komma ihåg är 50 stora loggor... Ingen höjdare.

Sen marknadsföringen... Om dina bilder är bra nog för att någon som ser dem ska vilja anlita dig, då frågar de dem som har bilden. Ingen kommer någonsin att anlita dig (undantag finns så klart, men de kommer vara extremt få) pga loggan. Snarare kommer fler tänka "fina bilder, men jag vill ju inte ha en stor logga över bilden" och hitta någon annan.

Småsaker du dock KAN göra med bilder du skickar digitalt är att använda meta-data. På mina bilder har jag "© Michael Hansson. www.themajk.com" i metadatan's copyright fält. nu vet jag att du ogillar Facebook, men de bilder som mina kunder lägger upp där får den texten som default bildtext eftersom Facebook läser ut fotografens copyright info (om den finns) från bilden och lägger den i bildtexten automatiskt. Visst, personen som laddar upp kan ta bort den, men den stora majoriteten ändrar inte den texten. Dvs att mitt namn och min webadress står under de allra felsta bilder som mina kunder lägger upp, och därigenom har jag fått kunder...

Summa summarum, en nöjd kund är det ABSOLUT viktigaste marknadsföringsredskapet du har, och en logga i en slutlevererad bild är bland de absolut sämsta marknadsföringsredskapen du har... :)
 
OKEJ, OKEJ, OKEJ! Inga fler loggor på bilderna. Skall genast avlägsna dessa och ge kunderna nya bilder.

Tack till allihop!
Förlåt om jag lät hård förresten, men du gör verkligen rätt i att ta bort dem. :) Däremot har ju en del loggor på bilderna i sin portfolio på webben, för att ingen ska kunna "ta dem" så enkelt därifrån. Det är lite mer upp till en själv om man bryr sig om att försöka stävja eller inte!
 
Småsaker du dock KAN göra med bilder du skickar digitalt är att använda meta-data. På mina bilder har jag "© Michael Hansson. www.themajk.com" i metadatan's copyright fält. nu vet jag att du ogillar Facebook, men de bilder som mina kunder lägger upp där får den texten som default bildtext eftersom Facebook läser ut fotografens copyright info (om den finns) från bilden och lägger den i bildtexten automatiskt. Visst, personen som laddar upp kan ta bort den, men den stora majoriteten ändrar inte den texten. Dvs att mitt namn och min webadress står under de allra felsta bilder som mina kunder lägger upp, och därigenom har jag fått kunder...

Summa summarum, en nöjd kund är det ABSOLUT viktigaste marknadsföringsredskapet du har, och en logga i en slutlevererad bild är bland de absolut sämsta marknadsföringsredskapen du har... :)

Metadatan om copyright fyller faktiskt min kamera i automatiskt när jag tar bilden. Så det är inget problem. :p

Jo. Detta med nöjd kund är väl det viktigaste.... Kanske det var som någon sa här tidigare, att mitt ego var lite för stort... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.