Annons

Är det normalt med glapp i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

hstarn

Ny medlem
Jag håller på och testar min nyinköpta Pentax K10 med kitobjektiv (18-55mm). När jag fattar tag i objektivfronten känns det som att den går att vicka på. Är det normalt? Mina gamla Pentaxobjektiv från 70-talet (utan zoom) känns stabila som berget vid jämförelse.

Det är mycket normalt med det glapp du beskriver, oavsett om du handlar Pentax, Nikon eller Canon. Zoomobjektiv i de lägre prisklasserna har nästan uteslutande detta fenomen.
Detta brukar inte påverka bildkvaliteten i någon större utsträckning. MVH Anders

Japp så är det på min kitt glug också.
da 10-17mm där emot glappar den inte alls, känns mycket mer rubust

Mitt DA 16-45 glappar också. Mitt FA 50/1.4 har även det ett litet glapp/spel. För att hitta objektiv mycket lite glapp/spel måste du nog titta på K-, M- och A-objektiv. Ett visst spel måste finnas.

/Mats

Fokusringen bygger på låg friktion, för att få upp hastigheten på autofokusen. Det är därför vanligt med lite "svajig" känsla där.

För zoomtuben så varierar det från objektiv till objektiv. Jag har ingen svajig känsla på den med mitt 18-55 och FA 28-105, men jag minns det var något svajigt med mitt FA 28-70 f/4 (som jag sålde för att kunna köpa 28-105:an).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar