ANNONS
Annons

Är denna lokalen för liten?

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Lydén

Medlem
Hej!

Som flera andra här på forumet så letar man med ljus och lykta efter ett ställe där man kan ha en mindre studio.

Har nu fått en möjlighet att använda ett konferansrum på mer eller mindre heltid.

Men som vanligt kan man inte få allt, längden på rummet är bra ca 7,5m men bredden är ej så bra ca 3m (snetaket snor resten). Det går ej att ha högre dukhöjd än 2,30m med tanke på snetaket. Takhöjden är annars 2,60m.

Ni som fotat lite i studio, är det genomförbart att fota i detta rum, får man in det nödvändigaste i utrustningsväg?

Tacksam för era kommentarer samt förslag på vad man ev. skulle kunna använda sig för utrustning för att få ut ett så bra resultat som möjligt.

Bilagor

• studio_small.jpg
    studio_small.jpg
    57.8 KB · Visningar: 698
Ganska precis den yta jag har när jag fotar här hemma ( förutom att jag inte kan backa mer än 5 meter ( får då fota genom hall och kök =) )).

Men det fungerar för både porträtt och helkropp. Förutsatt att du inte använder teleobjektiv förståss.

Tack vare rummets längd kan du jobba med ett kort porträttele.

Dock kanske lite tajt att få plats på bredden med bouncers mm.

Okej, ja det kanske går som ni säger. Men det lär ju som sagt bli tight ;). Använder mig hittils av Canons 24-70.

Det är 3st takfönster, inte jättestora men de ger lite ljus. Det är en kanonfin miljö, en helt nyreonverad vindsvåning med träbalkar osv. Det hade varit synd att låta detta tillfälle gå förlorat. Men men om lokalen är för liten så är det ju inget att göra. Har tyvärr ingen egen utrustning som man kunde satt upp och testat. Skall inhandla men behöver lokal först, därav mitt inlägg.

Bilagor

• studio_2_small.jpg
    studio_2_small.jpg
    51.6 KB · Visningar: 491
Denna bild visar konf.rummets utsida. Glasväggarna har persienner.

Bilagor

• studio_3_small.jpg
    studio_3_small.jpg
    71.9 KB · Visningar: 486
Det kommer säkert att fungera fint. Du kan ha en stor bouncer till höger och sedan en reflxskärm till vänster. Bäst är om du hänger upp tyg (Jysk Svarta Velour) på vänsterväggen utanpå persiennerna. Det räcker med blixtar på 100-200Ws i den lilla lokalen då det oftast är svårare att få lite ljus än för mycket ljus. Se till att sätta några krokar i taket där du kan hänga upp bakrgunder annars inkräktar bakgrundsstativen på ditt utrymme.

Tack för alla åsikter, känns som att detta skall gå med rätt utrustning. Det går ju alltid att söka vidare under tiden som man använder ovan lokal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar