Annons

Är D90 fortfarande ett bra val, eller duger instegsmodellerna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kan jag Nikon bäst och där är det ett hanteringsteg mellan insteg D3100/D5100 och D90/D7000. Om man ser till Canon insteg 1100D/D550/600D mot D60/D7 så är det inte så markant steg när det gäller hantering (tror jag) mellan dessa. Jag tror du kan bli nöjd vad du än väljer, vad som sedan passar dig bäst tycker jag du ska känna dig fram, någon tycker Canon andra tycker Nikon, andra väljer Pentax etc
 
...
Och, ni får ursäkta mig igen, men när det pratas om "inte så avancerade men bra funktioner" typ high speed synch, så är jag helt borta. Om det finns funktioner som jag missar i instegsmodellerna men får med en lite dyrare kamera så upplys mig gärna, men gärna också med lite information om vad det innebär - var-när-hur? ;-) Jag har nämligen ingen aning om jag behöver det eller om jag ens är intresserad.. ;-)
...
Det är lugnt, det är bara att fråga ifall det finns oklarheter… :)

High speed synch gör det möjligt att använda kortare slutartider än sych speed (vanligen 1/200s). OBS se filmklippet i nedanstående länk som tar upp västentligheterna i hur kameraslutaren samverkar med blixt. Bortse då från att klippet egentligen handlar om PocketWizard ControlTL (detta tas upp i sista halvan av klippet).


PocketWizard ControlTL - Optimized High Speed Sync
http://www.youtube.com/watch?v=l-BD_xD43oA&feature=results_main&playnext=1&list=PL5A8396D27E2118F0
 
Nu är det på det viset att garanterad tillgång på reservdelar endast görs en viss tid efter att en modell slutat tillverkas, och D90 tillverkningen har upphört sen en tid tillbaka, så det är inte bara priset som sjunker efter att en modell funnits på marknaden en tid, utan också det reella värdet på den. Man kan uttrycka det så att en kamera som säljs efter att modellen funnits på marknaden i, låt oss säga tre år kan ha tre år kortare livslängd om den behöver repareras än en som köpts i början av modellens tillkomst. Vill man ha en fabriksny D90 nu så får man inte vänta för länge, den börjar ta slut nu. Jag kollade lite: Scandinavia Photo o Hagehtorns har slut, Cyberphoto uppger att de har kvar, Rajalas uppgifter på webben är nu inte så tillförlitliga vad tillgången gäller.
 
Det är lugnt, det är bara att fråga ifall det finns oklarheter… :)

Jodå, men jag kan säga att jag vet inte ens vad jag ska fråga om... ;-)

Men, tänkte förtydliga kärnan lite - jag lämnar gärna dueller mellan olika märken samt duell mellan D90 och D5100 därhän, och föreslår hellre ett race mellan lågprisgruppen (D3100/1100D) och prisklass 2 (550D/D600/D5100/D90 mfl).

Sammanfattningsvis så har jag kommit fram till följande angående lågprisgruppen:
+ Lågt pris i paket med standard utrustning
+ Lågt pris är inte ekvivalent med dålig bildkvalitet
+ Små och lätta
+ Finns ett okej urval (tillräckligt) av objektiv passande en newbie

- Kanske inte så gediget intryck
- Inte lika mycket att "växa" i som de i nästa klass
- Hanteringsmässigt något krångligare pga avsaknad av snabbknappar

Fyll gärna på med relevanta plus o minus...

Men, med detta ovan ställer jag mig frågan (igen) om det finns någon anledning för mig och mina ambitioner (som de är just nu) att välja en dyrare förstagångskamera än lågprisgruppen?
 
Och, vi pratar alltså om ett typ detta:
Japanfoto 50mm f/1.8 ?

Visst, det är detta slags objektiv som avses. Brännvidden och ljusstyrkan innebär att det passar bra till porträttfoto, också inomhus.

För att få autofokus med det objektiv som du länkar till måste du köpa en D90. Men det finns ett motsvarande modernare objektiv, som passar också till D3100 & D5100, och som bara är några hundra kronor dyrare:

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-50mm-f-1.8g
 
en hel del radera.........- Hanteringsmässigt något krångligare pga avsaknad av snabbknappar QUOTE]

Skulle nog inte utrycka mig så, det beror väldigt mycket på vilket sätt man använder kameran. Egentligen så har Nikon gjort instegskamerorna enklare i menyeren och inte har så många snabbknappar, vad man sedan tycker om detta är ju hur man vill jobba med kameran

Många vardagsfotograferer klara sig väldigt bra med det menysystem som Nikon har, den har också sina fördelar jag gillar att man har hela displayen på baksidan som informationsdisplay och det har man inte på D90 utan enbart det lilla fönstret på ovansidan (om man inte manuellt aktiverar bakdisplayen). På insteg så kan man ändra väldigt många inställningar med att trycka in "i" knappen och sedan välja sig runt i menyerna, det är allså samma knapp för att komma in. På D90 så är det då lite olika knappar utspridda på kameran som gör motsvarande. För nybörjaren så kan det kännas tryckt att gå samma väg alltid, men för den erfarne så kanske man hellre väljer snabbknappar.

Jag tror du blir nöjd med en D3100 och om du köper ett 35/1.8 eller 50/1.8 (tänk på att det ska vara AF-S objektiv), så klar du dig långt
 
En anledning att välja ett ”bättre” hus från början är att det blir billigare i längden ifall du skulle sakna någon funktionalitet...

Kommer du endast kommer använda ett fåtal objektiv (med fokusmotor) saknas egentligen anledning att skaffa ett hus med fokusmotor. Men som redan framkommit i tråden har de mer avancerade husen bättre funktionalitet och ergonomi varför mer utrymme då ges åt själva fotograferandet - och inte mycket åt att förbarmas över eventuella brister som t ex mörk sökare, sämre lcd, något långsam och osäker AF ((AF= Auto Focus) inte för att jag tror att AF skulle vara så mkt bättre i en d90, man behöver antagligen gå upp till en d300 eller kanske d7000 innan AF blir bättre).

Begränsas du inte av föregående eventualiteter och inte kommer fördjupa dig i fotograferingens ädla konst blir du säker jättenöjd med en instegskamera. Det är ju inte heller helt omöjligt att sälja sitt gamla hus ifall man skulle vilja uppgradera i framtiden. Ett billigare hus ger också ett större ekonomiskt utrymme för bättre objektiv, vilket egentligen är den faktor som till störst del bestämmer bildkvaliteten.
 
Tror nog att den första prisgruppen kommer funka fint för dig om du är nybörjare.
D90 blir ju lite för dyr kanske. Eller en beg kanske?

Du känner själv när du måste byta för att utvecklas. Men det är inte säkert att du kommer dit.
Använder du alltid grön Auto så duger instegsmodellerna fint.
 
Om man alltid använder grön ruta så är det tveksamt om man alls borde köpa en systemkamera.

Måste faktiskt vara tvungen att hålla med, visst att man kan köpa långa telen eller macroobjektiv osv men jag ser inte heller någon anledning att köpa en systemkamera om man bara kör på auto.
 
Tänkte bara passa på att kommentera farhågan i ursprungsfrågan om att D90 är gammal. Visst, den är inte ny men det påverkar ju inte dess prestanda. Precis som en D700 inte blir sämre bara för att det kommer en efterföljare, den fortsätter att vara precis lika bra. Så tänk inte så mycket på årsmodellen, jämför hellre prestanda och handhavande.
 
Bara för att vidga diskussionen lite; Fotografi handlar om så mycket mer än prylarna. Bara en sak som att hitta motiven. Hur många gånger har man inte gått ut med kameran på axeln, taggad till tusen för att ta några bra bilder. Och hur många gånger har man inte kommit hem utan att ha hittat ett enda bra motiv :( ?? Så är det iaf för mig.

Vill bara tipsa om en kamrat till mig i vår fotoklubb, Fotar med Pentax K-x (..alltså INTE Canon eller Nikon)..och som hela tiden gör mig avundsjuk på bra bilder och, framförallt, att hitta de där "vardagsmotiven". Som sagt...det är inte prylarna det hänger på. Kolla själva och bedöm...

http://sasfoto.blogspot.com/ .....(hoppas du tycker det är ok S-A.....)
 
Om man alltid använder grön ruta så är det tveksamt om man alls borde köpa en systemkamera.

Jag tolkar det som att det det behövs en fotograf bakom systemet för att det ska vara lönt. Av olika anledningar blir det ofta grön ruta på en kompakt, oftast för att de inställningar som finns åtminstone på mina, inte är mycket att hurra för - man kan lätt åstadkomma samma effekter i efterbearbetning. Därmed har jag ingen aning om hur mycket jag kommer att utnyttja en systemkameras fulla potential, jag vet dock att jag inte är nöjd med det jag har idag och en ny kompakt är inte att tänka på - för det ger inte ett dugg.

Vad jag vet är att jag kommer att jobba på att få bra bilder, vilket jag gör redan nu frustrerad och lätt gråtande med min hopplösa kompaktis...

Leaflet; underbara, inspirerande bilder i den bloggen! Jag håller med dig om utrustning och motiv, man kan ju ta fantastiska bilder med vilken kamera som helst egentligen. Sannolikheten att man både lyckas fånga ett motiv (som ibland rör på sig) och få till bra skärpa känns dock större med bättre utrustning (som man givetvis måste kunna för att utnyttja).

Jag är oerhört glad för alla svar! Jag börjar känna mig mer säker på att faktiskt kunna välja en billigare kamera, och vara nöjd ett tag. Det känns som att det är mitt eventuella intresse som kommer få mig att ev. vilja byta senare.

En praktisk fråga till - extern blixt till en instegsmodell, vad pratar vi om för "nyckelord"?
 
En praktisk fråga till - extern blixt till en instegsmodell, vad pratar vi om för "nyckelord"?

För det första brukar blixten ha ett "ledtal" det är hur kraftig blixten är. T ex min Canon 430 har ledtalet 43 (som jämförelse tror jag att den inbyggda blixten ligger någonstans mellen 10 och 15 men jag kan ha fel). Ju mer kraft desto bättre.

En annan viktig egenskap är hur du kan vinkla den. Genom att vrida och vinkla blixten kan du studsa ljuset i väggar och tak och få ett mjukare ljus. Ju mer vinklingsmöjligheter blixten har, desto bättre. De billigaste variantern kan vara problematiskt att vinkla som man vill, speciellt vid foto i stående format

Nikon och Canon har blixtar som passar sina system. Du behöver inte köpa den dyraste men kanske inte heller det biligaste, mellanmodellerna tycker jag verkar vara en bra kompromiss.

Sedan finns det "tredje parts" blixtar från Nissin, Metz, Dörr mfl. De funkar också men personligen tycker jag "original" funkar bättre.
 
För det första brukar blixten ha ett "ledtal" det är hur kraftig blixten är. T ex min Canon 430 har ledtalet 43 (som jämförelse tror jag att den inbyggda blixten ligger någonstans mellen 10 och 15 men jag kan ha fel). Ju mer kraft desto bättre.

En annan viktig egenskap är hur du kan vinkla den. Genom att vrida och vinkla blixten kan du studsa ljuset i väggar och tak och få ett mjukare ljus. Ju mer vinklingsmöjligheter blixten har, desto bättre. De billigaste variantern kan vara problematiskt att vinkla som man vill, speciellt vid foto i stående format

Nikon och Canon har blixtar som passar sina system. Du behöver inte köpa den dyraste men kanske inte heller det biligaste, mellanmodellerna tycker jag verkar vara en bra kompromiss.

Sedan finns det "tredje parts" blixtar från Nissin, Metz, Dörr mfl. De funkar också men personligen tycker jag "original" funkar bättre.

Personligen vill jag att blixten har en egen display och sina egna knappar, det uppskattar JAG.
 
En praktisk fråga till - extern blixt till en instegsmodell, vad pratar vi om för "nyckelord"?

Mina blixtråd:
köp original. Pentax till Pentax & Canon till Canon.
Köp ingen billig blixt men inte heller den dyraste. Det är dina bilder priset påverkar.
Display och knappar på blixten blir enklare och tydligare. Du slipper frustration.
 
D-90

Har arbetat som fotograf inom medicinen i mer än 40 år. Har kört Nikon från F serier till D serier. När jag lämnade mitt arbete ville jag ha en kamera jag litade på, det blev en D90 med verikalgrepp (batterigrepp). Har kört, D1, D2, D3, D50, D60, D70, D300, D7000. Alla objektiv som tänkas kan när jag själv slipper utgiften! Har även kört en D5000 privat. Blev dock inte nöjd.
Kanhända att D90 är en gammal modell, men uppföljaren heter D7000. Skillnaden är väl ett högre ISO utan brus. Men återigen. Min kamrat, D90, har aldrig svikit mig. Inställningsmöjligheter med bländare och tid på två rattar är utmärkt. Saknas på "instegsmodellerna". Kurserna som hålls för dessa kameror är mottot "våga vägra auto". Har du då en D90, har du två rattar på huset kan du lära dig vägra auto. Detta är något som alla som börjar med systemkamera, skall lära sig. Jobba med tid eller bländare eller att köra helt manuellt. Då kommer kreativiten fram.
Optikfrågan får du lösa själv. Men ett fast 50 mm eller ett 35 är inte helt fel.
Lycka till.
Vet som sagt inte mycket om Canon, men instämmer med en annan att de två största idag är Canon och Nikon. Så valet är upp till dig!
 
Om man alltid använder grön ruta så är det tveksamt om man alls borde köpa en systemkamera.

Visst håller jag med.

Bland mina bekanta så vid en snabb fundering är det 6familjer som har systemkamera.

5av dem kör alltid på grönruta. 1st har lite planer på att lära sig.....

Kul minne från i sommras. Sen kväll i sommarstuga med tända ljus utomhus. 3familjer runt bordet.
Pappa M försöker ta en fin bild med grönruta o blixten fälls upp som vanligt o fläskar på med blixt. Ger upp!
Pappa K försöker inte, han räknar med att få en bild av mig som väljer A, största bländare, höjer iso, lång slutartid o får en mysig kvällsbild med stämningsfullt ljus från sterinljusen. Nöjd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.