D-90
Har arbetat som fotograf inom medicinen i mer än 40 år. Har kört Nikon från F serier till D serier. När jag lämnade mitt arbete ville jag ha en kamera jag litade på, det blev en D90 med verikalgrepp (batterigrepp). Har kört, D1, D2, D3, D50, D60, D70, D300, D7000. Alla objektiv som tänkas kan när jag själv slipper utgiften! Har även kört en D5000 privat. Blev dock inte nöjd.
Kanhända att D90 är en gammal modell, men uppföljaren heter D7000. Skillnaden är väl ett högre ISO utan brus. Men återigen. Min kamrat, D90, har aldrig svikit mig. Inställningsmöjligheter med bländare och tid på två rattar är utmärkt. Saknas på "instegsmodellerna". Kurserna som hålls för dessa kameror är mottot "våga vägra auto". Har du då en D90, har du två rattar på huset kan du lära dig vägra auto. Detta är något som alla som börjar med systemkamera, skall lära sig. Jobba med tid eller bländare eller att köra helt manuellt. Då kommer kreativiten fram.
Optikfrågan får du lösa själv. Men ett fast 50 mm eller ett 35 är inte helt fel.
Lycka till.
Vet som sagt inte mycket om Canon, men instämmer med en annan att de två största idag är Canon och Nikon. Så valet är upp till dig!