** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är D200 värd 3K mer än D80

Produkter
(logga in för att koppla)

micke78gbg

Ny medlem
Hejsan!

Jag sitter och funderar på min första systemkamera.

Jag tittar lite på priserna och ser att en D200 kostar 3.000 mer än D80, båda två med 18-70 objektivet.

Är D200 värd denna merkostnad? Är det kanske onödigt som förstagångs-köp?

Jag har inte fotat förut men har en vilja att lära mig och utforska.

Vad säger ni andra?

Vad jag har förstått är det ingen större skillnad rent bildmässigt men tittar man på hanterbarhet och funktioner så väger d200 tyngre (även bokstavligt) i den sitsen jag är i nu skulle jag välja d200, verkar vara en mer mångfacetterad kamera.

D200 har snabbare sekvenstagning, säkrare autofokus(?) och är vädertätad, resten av skillnaderna kan man klara sig utan som nybörjare, imho. De viktiga sakerna som sensor, sökare etc. är i princip identiska.

För 4000 kan du få SB-800 blixten eller en macroglugg, beggade 300 eller 80-200 objektiv, bra stativ etc. Jag hade helt klart valt något av dessa alternativ istället för ett bättre hus.

Jag stod inför samma val i somras då prisskillnaden var ännu större och det slutade med att jag valde D200. Det är många små detaljer som är bättre. Till exempel är huset gjort av metall istället för plast och det är tätat vilket jag tyckte var en stor fördel då jag ofta springer runt med kameran ute. Har även haft nytta av möjligheten att använda ljusmätningen med gamla objektiv då jag köpte ett Series-e MF 28/2,8 väldigt billigt. Sen tyckte jag att greppet var något skönare också. Sen fotar jag mycket långa slutartider och fyrverkerier och då kändes det bättre att ha en kamera med riktig fjärrutlösare och inte en liten IR grej som man är tvungen att stå framför kameran för att använda. Men det är som med allt annat en smaksak.

Bra läge att köpa begagnad D200 nu, när alla ska paniksälja sina sprillans nya kameror som blev värdelösa i samma sekund som D300 annonserades..

micke78gbg skrev:
Vad säger ni andra?

Tror iofs att prisskillnaden var lite större när jag gjorde mitt val, men jag valde D80:n.

Är i princip nöjd med det valet. D80 är ju i princip en D200 i plastskal, med några små skillnader.

För mig så hade befintliga SD-kort och en befintlig fjärrkontroll som passade till D80 men inte D200, så bidrog det en del till valet.

Det enda egentligen som jag saknar är att jag nog hade kännt mig lite "tryggare" när jag är ute och fotar i regnväder. Nu har ju iofs D80:n fått bekänna färg även i dåligt väder (och även en del saltstänk när vi var ute och fiskade på mexikanska gulfen), och tål helt klart mer än man tror, men det känns lite nervöst varje gång. Å andra sidan har jag inga vädertätade objektiv, så då hade jag ju varit lika nervös i alla fall fast för objektiven....

Som nämnts tidigare; du får nog mer nytta av de pengarna om du lägger dem på objektiv, stativ eller andra kringtillbehör än på huset om du inte ska fota väldigt mycket i busväder eller behöver den lite snabbare seriebildstagningen. Funktions och bildkvalitetsmässigt är de väldigt lika.

jag valde 200:an

Köp en begagnad D200, den har blivit billig då D300 kom ut.. ( kanske finns några hus kvar hos handlarna ännu )Jag stod i höstas inför valet mellan D80 + D200 .. Att den är snabbare kontroller, enklare att manövrera, bättre tätad o mer rejält bygdd var viktigt men det som avgjorde helt var att när jag fick veta att jag kan använda mina gamla Nikon objektiv på D200 på ett mycket smidigt sätt än de nandra så var valet givet så jag fick tag i en begagnad 1.5 år gammal kamera med 35-70 zoom för 9000:- .. Jag är jätte nöjd med mitt val, har fått en rejäl nytändning + kunnat prova & utveckla mig på ett sätt som jag inte väntat mig.

/G

Vansinne att betala så mycket mer för en D200 förutsatt att du absolut inte måste ha snabbare seribeildtagning och vädertätning. Lägg pengarna du får över på ett bra objektiv eller blixt eller stativ eller....

-big kahuna- skrev:
Vansinne att betala så mycket mer för en D200 förutsatt att du absolut inte måste ha snabbare seribeildtagning och vädertätning. Lägg pengarna du får över på ett bra objektiv eller blixt eller stativ eller....
Fast man får ju mer än bara snabbare seriebildtagning och vädertätning. Till exempel sync kontakt, riktig fjärrutlösare, "riktig" spegeluppfällning, tillgång till fler inställningar utan att behöva rota i menyer och annat smått och gått.

I princip håller jag med Daniel, Fredrik m fl. Svaret på Mikaels fråga är "nej". Om man inte t ex ska plåta mycket sport -- då vill man ha den snabba seriebildtagningen i D200.

Många har påpekat att det finns en hel del beg D200 på marknaden just nu, till hyfsade priser. Då vill jag påpeka att det finns ungefär lika många beg D80 till salu -- till ännu bättre priser. Ett sådant hus kan man nog hitta för neråt 5000 kr. Det är ett riktigt fynd, imho.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar