Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Jag har lagt ut ett par objektiv till Fuji X och märker att intresset är svalt. Det är väldigt få visningar på annonserna där det förr brukade rassla till ganska fort, även om det är länge sedan jag sålde något. Priserna tycker jag är rimliga som utgångspriser.

Är det någon annan som har märkt att det är trögt att sälja, eller kanske att det är lätt att köpa till lägre pris, eller med ett större utbud?
 
Jag har lagt ut ett par objektiv till Fuji X och märker att intresset är svalt. Det är väldigt få visningar på annonserna där det förr brukade rassla till ganska fort, även om det är länge sedan jag sålde något. Priserna tycker jag är rimliga som utgångspriser.

Är det någon annan som har märkt att det är trögt att sälja, eller kanske att det är lätt att köpa till lägre pris, eller med ett större utbud?
Jag har nyligen sålt två objektiv Fuji X. Ja det verkar trögt. Det tar tid och verkar klart vara köparens marknad.
 
Det har nyss varit semester och folk är lite fattiga. Men priserna har gått ner senaste året. Utom kanske Leica. Jag har det jag behöver. Kanske har andra det också.
 
Det är betydligt högre priser på begagnat i Sverige än vad det är här i Schweiz. Så det verkar inte vara några penningaproblem hos folk i Sverige.
 
Ja det är trögt, det blir inte bättre av att jag vägrar skicka kameror och objektiv med blocketpaket och det tar ju ner underlaget endel.
Nu är det för all del endel som fortfarande kan tänka sig att betala swish i förskott men jag har både sänkt priser och åkt upp till 10-mil för att möta upp köpare.
Bättre mobiltelefoner och att folk hellre köper nytt känns som bidragande faktor.
 
Ja det är trögt, det blir inte bättre av att jag vägrar skicka kameror och objektiv med blocketpaket och det tar ju ner underlaget endel.
Nu är det för all del endel som fortfarande kan tänka sig att betala swish i förskott men jag har både sänkt priser och åkt upp till 10-mil för att möta upp köpare.
Bättre mobiltelefoner och att folk hellre köper nytt känns som bidragande faktor.
Varför inte Blocket paket? Har du dålig erfarenhet?
 
Varför inte Blocket paket? Har du dålig erfarenhet?
Blocketpaket skyddar köparen men inte säljaren. Om säljaren skickat ett objektiv och säljaren hävdar att det låg en sten och inte ett objektiv i paketet har säljaren mycket svårt att få ut sina pengar. Köparen har däremot ett objektiv och får kanske dessutom tillbaka pengarna om inte tvisten kan lösas.

Åtminstone är det så jag fattat det hela....
 
Blocket-paketets försäkring för borttappade paket är endast 5000:-. Detta är något som Blocket själva är väldigt tysta om, när jag har skrivit detta i mina annonser så har Blocket ibland vägrat att publicera annonsen.
Ja det viste jag inte, men det är väl så när man inte läser det finstilta. Tack för informationen.
 
Jag köper bara "dyrare" prylar öga mot öga. Tyvärr missar jag bra köp i andra delar av landet men det får man ta. Postnord har också begränsningar för vad de ersätter. Läs villkoren noga om något ska skickas. Olika villkor beroende på vikt (porto).
 
Tycker begagnatpriserna på blocket avseende kompakter såsom Canon G1X, G7x och Fuji X100 classic har nått absurdum. Innan pandemin kunde man köpa G1X för tusenlappen och X100 classic för 2-3000kr begagnat men nåt har hänt, förmodligen alla influencers som pratar om analog känsla etc. T.o.m en 16 år gammal Lumix LX3 med liten sensor går för par tusen ibland. Förhoppningsvis svänger pendeln om nåt år då folk inser att man inte kan ta överpriser för 10-15 år gamla digitalkameror.
 
Tycker begagnatpriserna på blocket avseende kompakter såsom Canon G1X, G7x och Fuji X100 classic har nått absurdum. Innan pandemin kunde man köpa G1X för tusenlappen och X100 classic för 2-3000kr begagnat men nåt har hänt, förmodligen alla influencers som pratar om analog känsla etc. T.o.m en 16 år gammal Lumix LX3 med liten sensor går för par tusen ibland. Förhoppningsvis svänger pendeln om nåt år då folk inser att man inte kan ta överpriser för 10-15 år gamla digitalkameror.
Detsamma gäller analoga kameror. Modeller som innan pandemin kostade runt 2000kr går nu för uppemot 12000…
 
Har köpt och sålt en hel del. Märker att många säljare inte minst på fotosidan.se prissätter för högt (i relation till vad jag kan hitta på annat håll), och jag ser hur det blir osålt. Om priset är för högt köper jag och säkert många andra hellre nytt eller kanske en senare version av objektivet/kameran. Som proffs vill jag ju dessutom kunna få momsen åter. Vill man sälja måste man nog vara lite mer realistisk till hur efterfrågan ser ut. :)
 
Tror det har en hel del att göra med att det är just Fuji du säljer. Fuji är ju en lite mindre aktör än de stora(Canon, Nikon, Sony). Har själv sålt Fuji-grejor och i synnerhet objektiven tog ett tag att få sålda.
 
Allt beror på priserna. Vill man få sålt något så är ju Tradera att föredra enligt mig. Man lägger ut med 1kr i utgångspris och är man orolig kan man sätta reservationspris. Alternativt att man kikar på vad tidigare objektiv osv gått för i auktionerna.

Men man får ju aldrig mer än vad folk är villiga att betala?

Säger inte att TS är en av dom, men tittar man på blocket t ex så har folk en mycket god fantasi när dom tror att dom ska få t ex 11,500kr som jag såg en för ett tag sen ville ha för sin Fuji XT-3. Bara ett exempel på helt galna priser folk sätter på blocket.

Tyvärr är begagnatmarknaden nog inte alls lika het av olika anledningar. Bakfyllan av coronan-> Lågkonjuktur vilket gör att många säljer och priserna givetvis går ner.

Sen har säkert e-infinity m fl en del i det med. Varför köpa ett begagnat objektiv för lika mycket och ibland mer när man kan få ett helt nytt via e-infinity?

Vilka objektiv är det du försöker sälja TS och för hur mycket? Vågar påstå att jag har hyfsad koll på priserna då jag kollar Tradera m fl i princip varje dag efter Fuji X objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.