Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är 110Ws för lite?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa detta studioset http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Det är 2 x 110Ws och undrar hur svagt det är? Hur ska man tänka? Hur långt ifrån modellen ska blixtarna stå då? Ska jag köpa detta set eller är det bara skit? Om det är skit - varför är det skit? Hur vet man vad som är bra? Jag är nybörjare inom studiobelysning och syftet är att fota porträtt inomhus.

Blixtarna du kollar på kommer att fungera utmærkt till portrættbilder och halvfigur i en mindre studio. Det kan æven ræcka till før helfigur om du har ljusstarka objektiv att tillgå. Ett 50mm/1,8 ær perfekt før studiobilder. Skarpt, ljusstarkt och billigt. 110Ws ær næstan som den blixten du har inbyggd i kameran. Du kommer att få ett bra mycket bættre ljus med dessa blixtar æn bara kamerans inbyggda blixt. Skaffa till en radiosændare før att løsa ut blixtarna på snabbast møjliga synktid på din kamera. Du skall stælla kameran i M-Læget och jag skulle tro att 1/200 sekund passar bra som slutartid. Sen stæller du in på blændare så att du får din bild rætt exponerad. Mærkværdigare æn så ær det faktiskt inte att fota med studioblixtar. Smakprov, tips och ide\er hittar du hær.

Såg nu att radiosændare ingår! det ær bra det. Køp, fota och ha roligt.

Jag fick hem exakt det paketet från kaffebrus i söndags och har bara hunnit ställa upp blixtarna och ta några provbilder, men hittills är jag nöjd!

Tror nog du kommer bli nöjd. Köpte Photax Visico 2x300Ws (3995.-) istället. Men de är sällan uppskruvade över 110ws i alla fall. :) I en hemmastudio typ tv-rum eller garage kommer det nog räcka till det mesta. Å andra sidan kan det ju bli irriterande om du en gång står där och verkligen behöver den där extra krämen. :)

Men handlar det om dessa eller inga, så är det bara att tuta på säger jag.

Jag har just det paketet från kaffebrus och är nöjd. De är inte lika snabba och exakta som dyrare alternativ men som nybörjarpaket är det alldeles utmärkt.
Blixtarna fungerar bra i mindre studio (typ vardagsrum) och har man inte så mycket plats så kan kraftigare blixtar snarare vara ett problem (om det inte går att ställa ner styrkan tillräckligt mycket). Själv har jag bara vid ett fåtal tillfällen önskat mer kraft

/Fredrik

Vi kör med Elinchrome D-lite 2 och dom är på 200 watt. Ett sådant sätt kostar dock ungefär det dubbla av kaffe-sättet. Dom går att inställa över 5 bländarsteg, altså en faktor 32 från lägsta till högsta effekt. Oftast användar vi dom på nära lägsta effekt då vi vill använda stora bländare på kameran, f1.4-2.8 ungefär. Jag har till och med införskaffat ett gråfilter till kameran för att minska ljuset lite till. 110 watt är altså oftast inte för lite för min del i alla fall.

T

Tack för alla svar!

Ja, men jag tror jag kör på detta set då. Eftersom jag inte vet vad jag vill ha då jag aldrig fotat med såna blixtar så är det väl bättre att börja med dessa och inse att det är fel, istället för att jag köper svindyra jättebra och inser att det var totalfel.

Är det nåt annat man ska köpa till till detta set? Sändare och mottagare kommer ju med.

=)

Tack för alla svar!

Ja, men jag tror jag kör på detta set då. Eftersom jag inte vet vad jag vill ha då jag aldrig fotat med såna blixtar så är det väl bättre att börja med dessa och inse att det är fel, istället för att jag köper svindyra jättebra och inser att det var totalfel.

Är det nåt annat man ska köpa till till detta set? Sändare och mottagare kommer ju med.

=)

Det finns ju massor annat du kan köpa till, men jag föreslår att du börjar bara med setet, så kan du ju utöka sedan med saker du behöver eftersom.

Jag skulle själv vilja ha ett bomstativ, för hårljus. Ett större silverparaply och nån snoot och barn-dörrar, men som sagt... det behöver man inte genast tycker jag. Min filosofi är att lära mig använda de saker jag fått hem nu först, innan jag köper mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar