Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svänglyse skrev:
Det finns för få män på dagis. Det är synd.
...
Jag skulle aldrig ta ett jobb på ett dagis i dagens klimat, finns ingen anledning att utsätta sig för de insinuationer och misstankar som verkar vara ofrånkomliga mot män i det yrket. Mycket tråkigt, men det är dit det har kommit.

Det är tillräckligt illa med dom idiotiska kommentarer man kan få om man fotograferar en tävling med barn som deltagare, eller om man råkar gå förbi en badstrand med en kamera i handen på väg till fågelskogen.

Tyvärr är det bara från tjejer/kvinnor jag fått elaka kommentarer om "perversa fotografer", om man nu ska fortsätta på genus-spåret, vad nu det kan bero på. Yngre tjejer är kanske rädda för äldre män (ett år kvar till 50, så jag är väl gammal), och det är ju sorgligt i sådana fall.

Svänglyse skrev:
Kan jag av ditt svar uttolka, att äldre sannolikt fått en annan uppfostran och att det är orsaken till beteendet Lotta mött?

Så kan man också se på saken.

Tyvärr, lider Europa av ett stort underskott på barn för att nuvarande generationer ska kunna få leva pensionärsliv.
Uppfostran skiljer sig från årtionde till årtionde, men det kan skilja sig mer mellan hur olika föräldrar gör. Om du menar besserwissar på forum?, så kan det vara så att en del äldre har blivit bittra typer.

2. Nej, det stämmer inte. För 100år sen arbetade nästan 100% av den vuxna befolkningen för att vi skulle kunna överleva. Idag kanske siffran(beroende på hur man räknar) är 10%, alltså 10% som gör något nyttigt arbete och siffran sjunker hela tiden(själv har jag ett onödigt arbete).

Bofoto2 skrev:

Men visst kan jag använda ett skämt eller en tankegång som är fin på annat håll. Ett ord jag snappat upp i år är "pionjärkonsument" och "Aftonhoran" säger jag ibland istället för Aftonbladet, för jämställdhetens? skull hittade jag på namnet "Porrpressen" (Expressen).

Men jag har snappat upp mycket på Fotosidan som jag ska använda på min kommande hemsida.
Ett snabbt inflikande bara innan datorn slås av till förmån för fisket en stund.

Jag menade hela teman i frågan, 100% hela innehåll och inte bara ett och annat uppsnappat ord vilket kanske gör lite skillnad i svaren?

Senast ändrad:
Svänglyse skrev:
För att återgå till frågans kärna, hur ska beteendet tolkas? Det är nog så att ni män får fortsätta rada upp teser, för vi (kvinnor) klarar inte att lösa det här. Vi är på andra sidan häcken.

Jag är rädd att de män som agerar så kvinno-fientligt inte själva vet om sitt beteende och än mindre läser detta och kan beskriva sina intentioner här. Tyvärr.

Ni alla ska förresten ha en eloge för att debatten inte spårat ur det minsta. Frågor av den här typen kan i många sällskap få fullständigt förödande resultat. Tack!

Per.

Lite cynism

Svänglyse skrev:
Det finns för få män på dagis. Det är synd.

Vet inte om jag förstår dig riktigt med kopplingen till karriär. Du får gärna förtydliga.
Dom få som fanns åkte nog ut(mer eller mindre) från dagis när dom rörde om i kvinno-sfären: Dagiset. Idag är det nog svårt för pedofiler(män) att få jobb där.

Jo, jag skev om leken "herre på täppan", och det är bildligt vad karriäristen gör på arbetsplatsen(hierarkin).

"Herre på täppan" = lek där det gäller att med armbågar och annat stå på toppen av tex en grushög, "Lek" är att ha roligt och lära sig vuxenlivet.

Om pojkar leken den leken nu vet jag inte, men visst har det blivit striktare igen, flickor har dockor och pojkar bilar?

Det många kallar utveckling, är nog egentligen en cyklisk utveckling. fram å tillbaka...

Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
Jag skulle aldrig ta ett jobb på ett dagis i dagens klimat, finns ingen anledning att utsätta sig för de insinuationer och misstankar som verkar vara ofrånkomliga mot män i det yrket. Mycket tråkigt, men det är dit det har kommit.

Det är tillräckligt illa med dom idiotiska kommentarer man kan få om man fotograferar en tävling med barn som deltagare, eller om man råkar gå förbi en badstrand med en kamera i handen på väg till fågelskogen.

Tyvärr är det bara från tjejer/kvinnor jag fått elaka kommentarer om "perversa fotografer", om man nu ska fortsätta på genus-spåret, vad nu det kan bero på. Yngre tjejer är kanske rädda för äldre män (ett år kvar till 50, så jag är väl gammal), och det är ju sorgligt i sådana fall.
Jag skulle inte heller ta ett jobb under sådana omständigheter.

De flesta kvinnor jag varit i kontakt med, har en "radar" gående för situationer som du beskrev, badplatser, mörka gångvägar, ensliga ställen osv osv... Inte att alla är rädda, bara observanta på eventualiteter. Och den har uppkommit pga förklarliga orsaker. Tyvärr, drabbas schyssta män också. För det syns ju inte utanpå, vem som är vad.

Yngre tjejer är tuffare/står upp för sig mer än äldre. Guarden är mer påtaglig, kanske man kan uttrycka det. Det är sannolikt orsaken till att just de levererar mer frispråkiga kommentarer av den sort du fått.

Det är tråkigt att det är så här i samhället.

Bofoto2 skrev:
Uppfostran skiljer sig från årtionde till årtionde, men det kan skilja sig mer mellan hur olika föräldrar gör. Om du menar besserwissar på forum?, så kan det vara så att en del äldre har blivit bittra typer.
Jag vill nog inte generalisera och påstå att bitterhet kommer med åldern. Den finns spridd lite här och var.

2. Nej, det stämmer inte. För 100år sen arbetade nästan 100% av den vuxna befolkningen för att vi skulle kunna överleva. Idag kanske siffran(beroende på hur man räknar) är 10%, alltså 10% som gör något nyttigt arbete och siffran sjunker hela tiden(själv har jag ett onödigt arbete).
Ja, det är dystert att människan gjort människan överflödig.

perstromgren skrev:
Jag är rädd att de män som agerar så kvinno-fientligt inte själva vet om sitt beteende och än mindre läser detta och kan beskriva sina intentioner här. Tyvärr.
Jag tror inte Lotta förväntade sig svar från målgruppen ifråga. Hon var nog mer intresserad av att kolla om andra män visste orsaken till beteendet.

Jag är inte så säker på att det handlar om kvinnofientlighet.

För att ge en egen tes på Lottas fråga, tror jag att hon råkat ut för några enskilda individer som betett sig så här länge och det oberoende av kön. Men FS är en tämligen ung samlingsplats för att medlemmarna här ska känna till det.

Ni alla ska förresten ha en eloge för att debatten inte spårat ur det minsta. Frågor av den här typen kan i många sällskap få fullständigt förödande resultat. Tack!

Per.
Jag instämmer, det har varit både seriösa inlägg och de med glimten i ögat. :)

Svänglyse skrev:
Jag är inte så säker på att det handlar om kvinnofientlighet.

I det generella fallet drabbar härskarteknikerna oftast kvinnor. Hur det är här på FS vet jag inte.

Jag har varit litet extra uppmärksam på mig själv i de senaste inläggen jag gjort som svar på någon fråga från (vad jag tror varit) unga människor. Det är lätt att behandla könen olika om man inte ser upp! Åtminstone jag har en tendens att vara mer tolerant och tålmodig mot kvinnorna, trots att jag sitter där bredvid och tittar vad jag skriver! Mycket märkligt. Jag måste skärpa mig så att jag behandlar killarna med lika stort tålamod.

Per.

Re: Lite cynism

Bofoto2 skrev:
Dom få som fanns åkte nog ut(mer eller mindre) från dagis när dom rörde om i kvinno-sfären: Dagiset. Idag är det nog svårt för pedofiler(män) att få jobb där.
Jag har nog tolkat det som att det var pedofiler som skapade problemet. De blev ertappade och förlorade jobbet. De andra få killar som fanns kvar hamnade i en atmosfär av rädsla och misstänksamhet för att fler pedofiler fanns på dagisen. Jättetrist, men samtidigt förståeligt då barn är så försvarslösa.

Jo, jag skev om leken "herre på täppan", och det är bildligt vad karriäristen gör på arbetsplatsen(hierarkin).

"Herre på täppan" = lek där det gäller att med armbågar och annat stå på toppen av tex en grushög, "Lek" är att ha roligt och lära sig vuxenlivet.

Om pojkar leken den leken nu vet jag inte, men visst har det blivit striktare igen, flickor har dockor och pojkar bilar?

Det många kallar utveckling, är nog egentligen en cyklisk utveckling. fram å tillbaka...
Jag vet inte om det blivit striktare, som du uttrycker det. Väldigt många fler tjejer idrottar idag. Lotta kanske har en åsikt där?

perstromgren skrev:
.... Det är lätt att behandla könen olika om man inte ser upp! Åtminstone jag har en tendens att vara mer tolerant och tålmodig mot kvinnorna, trots att jag sitter där bredvid och tittar vad jag skriver! Mycket märkligt. Jag måste skärpa mig så att jag behandlar killarna med lika stort tålamod....

Per.
Det har jag också märkt, att tjejer kan ställa frågor av en sort som inte killar kan, men ändå få trevliga (och många) svar.

Jag har inte märkt det själv dock. Kanske för att jag inte har något snyggt porträtt på min sida. ;-)

Svänglyse skrev:
Det har jag också märkt, att tjejer kan ställa frågor av en sort som inte killar kan, men ändå få trevliga (och många) svar.

Jag har inte märkt det själv dock. Kanske för att jag inte har något snyggt porträtt på min sida. ;-)

Nej, jag tror det beror på den här listan:

"Min kameraväska innehåller
Canon EOS 350D
Nikon 35mm f/1.4 Nikkor Pre-Ai
Nikon Nikkor O Auto 35mm/1:2
Nikon Nikkor-H 85mm f/1.8
Nikon Nikkor 105/2,5 Ai
Nikon Nikkor-Q 135/2.8 Ai
Nikon Nikkor 75-150 3,5 ais E-series (2 st)
Nikon Nikkor 180mm f2.8
Canon EF 50mm f/1.8 I
Canon FD 24mm/2,8
Canon FD 50mm f/1.8 (2 st)
Canon FD 200mm 2,8
Canon FD 300mm f/4.0"

Någon med en sådan lista förväntas inte ställa dumma frågor... :)

Per.

Svänglyse skrev:
...
Yngre tjejer är tuffare/står upp för sig mer än äldre. Guarden är mer påtaglig, kanske man kan uttrycka det. Det är sannolikt orsaken till att just de levererar mer frispråkiga kommentarer av den sort du fått.
...
Det som är så tråkigt är att en del människor verkar ha så starka förutfattade meningar. Jag föredrar att ge alla människor en chans innan jag dömer dom. Att en kvinna kallar en man som hon inte alls känner för "pedofil" för att han har en kamera i handen är för mig lika förolämpande och oförsvarbart som att en man kallar en okänd kvinna på stan för "hora" t.ex. för att hon har en kort kjol och höga klackar. Otroligt dumt.

Jag vet inte varför det blivit så här men det är som sagt ett sorgligt tillstånd. Fram för lite mer öppet sinne och sluta generalisera och döma innan man känner individen.

Anyway, det var väl en avstickare från huvudämnet, så tillbaka till bufflarna i diskussionsgrupper och mötesrum. :)

Då ska jag nog plocka bort den fortare än kvickt. Vem vill inte bli trevligt och tolerant bemött? :-D

Anders Östberg skrev:
Det som är så tråkigt är att en del människor verkar ha så starka förutfattade meningar. Jag föredrar att ge alla människor en chans innan jag dömer dom. Att en kvinna kallar en man som hon inte alls känner för "pedofil" för att han har en kamera i handen är för mig lika förolämpande och oförsvarbart som att en man kallar en okänd kvinna på stan för "hora" t.ex. för att hon har en kort kjol och höga klackar. Otroligt dumt.

Jag vet inte varför det blivit så här men det är som sagt ett sorgligt tillstånd. Fram för lite mer öppet sinne och sluta generalisera och döma innan man känner individen.

Anyway, det var väl en avstickare från huvudämnet, så tillbaka till bufflarna i diskussionsgrupper och mötesrum. :)
Det halkar ur såna tillmälen alldeles för lätt, åt alla håll. Jag tror det delvis har med tidseran att göra. På 50- och 60-talet uppförde man sig inte på det sättet bara.

Svänglyse skrev:
.......
Ja, det är dystert att människan gjort människan överflödig.
Egentligen har vi nästan blivit befriade från arbete för att överleva. Men fortsätter ändå att envisas med att sitta på en arbetsplats 8t om dagen. Politiker, beslutsfattare och enskilda funderar mer och mer på vad dom kan hitta på för arbeten(affärsidéer).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar