ANNONS
Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt. Det tycks snarare handla om att snappa upp för att senare presentera andras yttrade tankar/ideér som sina egna. Detta kan ibland även sträcka sig utanför just forumdelen.

Är det inte det som kallas inspiration? :)

Vi frågar andra könet, om det är så ni ser på saken?

Om man tänker på att vi faktiskt är djur och att "den högre stående ytan" så att säga är mycket tunn ovanpå biologin så är det ibland enklare att förstå varför folk gör som dom gör. Man kan känna sig hotad, ha en drift att stå högst som alfa-hanne, eller vad det nu kan vara. Det kan vara rätt roande att beskåda tuppfäktningen om man kan hålla sig utanför kampen i ett möte. Jag tror inte alla är speciellt medvetna om hur man faktiskt fungerar på det här "djuriska" planet.

Tro inte att ni kvinnor är oskyldiga i detta dock, ofta uppmuntrar och belönar ni mer eller mindre medvetet typiska "manliga" beteenden eftersom ni är lika genetiskt programmerade i det här spelet för överlevnad av den starkare. Att det sedan får oönskade effekter när vi inte längre lever i grottor är ju lite jobbigt bara. :)

Svänglyse skrev:
Och då måste jag (som kvinna) fråga, varför män gör så?
Vadå männen? Det är ju kvinnorna... :)

Jag vet en kille som sitter på ett möte med ca 8 tjejer. När de kommer ut så är han tvungen att fråga sin kompanjon om vad som egentligen beslutades på mötet. Medans kvinnorna är helt införstådda med vad som beslutats.

Spännande!

lottawe skrev:
Om du t.ex. läser en artikel du sympatiserar med på en plats där det går att kommentera, låt säga Metros webb, aftonbladet, fotosidan eller vilken plats som helst med en kommentarsruta. Skriver du då i kommentarsrutan eller sätter du dig i stället och skriver ner samma sak själv med lite andra ord för egen publicering?
Håller jag med så skriver jag inget alls. Det är ju redan skrivet.

Anders Östberg skrev:
Om man tänker på att vi faktiskt är djur och att "den högre stående ytan" så att säga är mycket tunn ovanpå biologin så är det ibland enklare att förstå varför folk gör som dom gör. Man kan känna sig hotad, ha en drift att stå högst som alfa-hanne, eller vad det nu kan vara. Det kan vara rätt roande att beskåda tuppfäktningen om man kan hålla sig utanför kampen i ett möte. Jag tror inte alla är speciellt medvetna om hur man faktiskt fungerar på det här "djuriska" planet.

Tro inte att ni kvinnor är oskyldiga i detta dock, ofta uppmuntrar och belönar ni mer eller mindre medvetet typiska "manliga" beteenden eftersom ni är lika genetiskt programmerade i det här spelet för överlevnad av den starkare. Att det sedan får oönskade effekter när vi inte längre lever i grottor är ju lite jobbigt bara. :)
Kvinnor rangordnar sig också i hierarkier, om det inte finns män med. Forskning på slutna kvinnliga fängelser visar på det.

Problemet är inte att det försiggår, utan att vi kommunicerar på olika sätt inom könsgrupperna. Därför behövs upplysning. :)

Erik Schalin skrev:
Vadå männen? Det är ju kvinnorna... :)

Jag vet en kille som sitter på ett möte med ca 8 tjejer. När de kommer ut så är han tvungen att fråga sin kompanjon om vad som egentligen beslutades på mötet. Medans kvinnorna är helt införstådda med vad som beslutats.

Spännande!
Nu förstår jag inte alls. ;-)

Det tysta samförståndet de olika könen pysslar med, ställer till med oreda skulle man kunna säga. Här försöker vi nu att städa lite. :)

För att återgå till frågans kärna, hur ska beteendet tolkas? Det är nog så att ni män får fortsätta rada upp teser, för vi (kvinnor) klarar inte att lösa det här. Vi är på andra sidan häcken.

Svänglyse skrev:
Det känns som att jag snott tråden från dig Lotta. :-D
Det ä bara bra det:) Tack!

Och du får gärna hålla ställningarna medan jag ger mig ut för att dra upp några abborrar en stund. Kan ju dröja lite innan jag blir klar..

Svänglyse skrev:
För att återgå till frågans kärna, hur ska beteendet tolkas? Det är nog så att ni män får fortsätta rada upp teser, för vi (kvinnor) klarar inte att lösa det här. Vi är på andra sidan häcken.
Har vi ett exempel på missförstånd här? Du frågar om manliga beteenden och några män försöker ge tänkbara förklaringar. Kanske det är någon annan fråga du egentligen ställer och vi förstår inte? :)

Anders Östberg skrev:
Jag tror det första vi måste göra är att inse och acceptera att kvinnor och män faktiskt är olika och att det sitter djupt biologiskt. Trenden som var tidigare att vi ska vara lika till självutplåning har bara gjort att vi tappat en del av identiteten och blivit mer osäkra på oss själva och varandra.

Det finns forskning nu som t.ex. visar att vi har fysiska skillnader i hjärnan som innebär att vi ser, hör, känner olika och att vi använder olika mycket kraft på olika typer av känslor. Vi reagerar alltså olika på olika situationer och hanterar känslor och intryck på fysyiskt olika sätt.

Kan vi acceptera olikheterna så har vi kanske en möjlighet att lära oss leva bättre med varandra och ha större tolerans och förståelse istället för att reta sig på varandra eller genast ta det som en krigsförklaring när det uppstår små missförstånd på grund av att vi faktiskt inte är lika.
Visst finns det skillnader, annars vore vi inte gummor och gubbar utan hermafroditer.

Men jag tror uppfostran spelar en större roll än biologin.

Blir skillnaden i uppfostran större så blir köns-segregationen ännu större. Men det är ju bra mot befolkningsexplosionen.

Anders Östberg skrev:
Har vi ett exempel på missförstånd här? Du frågar om manliga beteenden och några män försöker ge tänkbara förklaringar. Kanske det är någon annan fråga du egentligen ställer och vi förstår inte? :)
Såsom? ..... :)

Bofoto2 skrev:
...
...
Håller med om det till viss del, uppfostran spelar stor roll när allt fungerar bra, men när vi blir trängda, stressade, hotade etc. tar generna över mer. Det tror jag kan förklara mycket av betenden som vi tycker borde vara för "primitiva" idag.

Sedan tycker jag i och för sig att det är farligt att generalisera. Att dra slutsatser om alla män utifrån några bufflar i diskussionsforum, eller utifrån dom som slår sina fruar, känns ibland lite väl förenklat och också på gränsen till förolämpande mot majoriteten som väl ändå beter sig rätt civiliserat.

lottawe skrev:
..... Och till alla män och gubbs, ni ska få en fråga:)
Om du t.ex. läser en artikel du sympatiserar med på en plats där det går att kommentera, låt säga Metros webb, aftonbladet, fotosidan eller vilken plats som helst med en kommentarsruta. Skriver du då i kommentarsrutan eller sätter du dig i stället och skriver ner samma sak själv med lite andra ord för egen publicering? .......
Antagligen är jag nöjd och behöver inte kommentera.

Men visst kan jag använda ett skämt eller en tankegång som är fin på annat håll. Ett ord jag snappat upp i år är "pionjärkonsument" och "Aftonhoran" säger jag ibland istället för Aftonbladet, för jämställdhetens? skull hittade jag på namnet "Porrpressen" (Expressen).

Men jag har snappat upp mycket på Fotosidan som jag ska använda på min kommande hemsida.

Bofoto2 skrev:
Visst finns det skillnader, annars vore vi inte gummor och gubbar utan hermafroditer.

Kan jag av ditt svar uttolka, att äldre sannolikt fått en annan uppfostran och att det är orsaken till beteendet Lotta mött?

Blir skillnaden i uppfostran större så blir köns-segregationen ännu större. Men det är ju bra mot befolkningsexplosionen.
Så kan man också se på saken.

Tyvärr, lider Europa av ett stort underskott på barn för att nuvarande generationer ska kunna få leva pensionärsliv.

Anders Östberg skrev:
Sedan tycker jag i och för sig att det är farligt att generalisera. Att dra slutsatser om alla män utifrån några bufflar i diskussionsforum, eller utifrån dom som slår sina fruar, känns ibland lite väl förenklat och också på gränsen till förolämpande mot majoriteten som väl ändå beter sig rätt civiliserat
Håller med. Igen!

Men vet du vad många kvinnor saknar på det området? Att fler män ur majoriteten som beter sig bättre och tycker på ett annat sätt, ställer sig upp och gör sina motsatta åsikter hörda i högre grad. Utan att kvinnor efterfrågar den först.

Det kan gälla allt från bufflar i forum till att en man känner till hustrumisshandel.

"Problemet" för kvinnor är att veta vilka män som är vad. Vi tror inte alla är likadana. Därför dammsuger vi (Lotta o jag) er män på tänkbara förklaringar till bemötandet Lotta råkat ut för. :)

Svänglyse skrev:
Ha ha ha .... Just det. Vi har ju aldrig varit förälskade och slitit oss i håret.....

Helt rätt om forskningens upptäckter.
(Titta, jag höll med igen. ... ha ha)

Jo visst, men jag tror det finns ett behov av kunskap om vilka områden och på vilka uttryckssätt det visar sig. Förstår man inte språken är det svårt, för att inte säga omöjligt, att luta sig mot en höjd tolerans bara.

Vet du inte vad gracie eller dumkopf innebär ...

Det finns ytterligare en sak som kan orsaka problem, och det är den hierarkiska rangordning män i grupp inordnar sig i. Jag har jobbat med enbart kvinnor och enbart män. Förutom att könen talar om helt olika saker och på olika vis, sker det saker i det tysta.

Många kvinnor känner inte till detta och ser inte heller hur rangordningen ser ut. Det finns fler än en kvinnlig chef som rört om i grytan, ovetandes om effekten av sitt agerande.

Om män införskaffar detta beteende redan från början, att inordna alla människor omkring sig i en hierarkisk rangordning med tysta regler för hur man ska/kan/bör uppföra sig, då kan det vara befogat att fråga om detta kan vara en orsak till det beteende Lotta stött på, men inte insett den outtalade rangordning som råder.
Är det igen rangordning bland kvinnor?
Dom kanske lekte med dockor istället för att leka herre på täppan?
Men ett snyggare ord är ju karriär.

Sen gissar jag att det har "rörts om i grytan" av några manliga anställda på dagis.

Det finns för få män på dagis. Det är synd.

Vet inte om jag förstår dig riktigt med kopplingen till karriär. Du får gärna förtydliga.

Tvärt om

Anders Östberg skrev:
Håller med om det till viss del, uppfostran spelar stor roll när allt fungerar bra, men när vi blir trängda, stressade, hotade etc. tar generna över mer. Det tror jag kan förklara mycket av betenden som vi tycker borde vara för "primitiva" idag. ......
Jag tror att inte uppfostran spelar nån roll när "allt fungerar bra", då funkar det ändå. tupiskt citat: "Han var så gullig på krogen men hemma när jag sa nej...". Våldtäkter och annat våld tror jag tillämpas av folk som barn har fått en dålig uppfostran hemma, i skolan och på fritiden. Ett barn som får stryk hemma och därmed diskuterar med nävarna mot kompisar, tar till våld i speciella/trängda lägen som vuxna.

Men nu har du ju själv snott lite text Lotta. Det är ju redan konstaterat att hela samhället vårt styrs av gubbvälde!!! Att en kvinna som ska nå samma position som en man måste jobba dubbelt så hårt och vara dubbelt så inteligent. Men det är nog inte bara ni tjejer som råkar ut för dessa "gubbar" som försöker bemästra, det gör t.o.m. andra gubbar!!!Trampar man tillräckligt hårt och på rätt ställe kan man få tyst på de flesta. Tror nog du är inne på vad slags mäniska man är men kanske är det så att somliga tror att ålder är samma som vishet? Kanske är det så att när man blir lite äldre (som här är just 50 år) så har man mer rätt att utrycka vad man tycker och tänker om man sen råkar trampa ner någon på vägen kan väl vara det samma och kanske än mer om det bara är en ung kvinna på 36 år. Dessa gubbar som du tar upp (hoppas innerligt att jag inte är en av dem och aldrig blir det)har nog instiftat en slogan som använts här i Malmö där jag stammar från: HAR DU SITT MALMÖ HAR DU SITT VÄRDEN!!!!! Underbart med fullkomliga mäniskor.
Tycker Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar