De tänker förmodligen saker som "undrar om hon fotograferar också eller bara är här för att argumentera?" eller "vad har hon skrivit i övrigt, skall man ta henne på allvar?" eller kanske "hur gammal kan hon vara som tycker så i den frågan?". Inte så märkligt, jag lovar att man får herrbesök även om man är gubbe själv om man gör väsen av sigSvänglyse skrev:
Jag skulle så gärna vilja kunna läsa, vad de tänker när de gör detta.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är äldre gubbar här rädda för tjejer?
- Trådstartare lottawe
- Start datum
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Kul att just du kom och svarade.
Jag har faktiskt funderat på att ta ett nytt alias "NollBilder"
Jag måste vara den enda på hela FS som är här för att argumentera, inte tar några bilder och är kvinna. Jag svär!
Mhm, ... och hur tolkar en man mina tidigare inlägg?
(Du försatte dig själv i skottlinjen här)
Så det är det jag gör, väsen av mig. haha
Bra, då vet jag att alla får besök. Jag bara undrade, eftersom det är så få kvinnor i trådarna.
Jag har faktiskt funderat på att ta ett nytt alias "NollBilder"
Jag måste vara den enda på hela FS som är här för att argumentera, inte tar några bilder och är kvinna. Jag svär!
Mhm, ... och hur tolkar en man mina tidigare inlägg?
(Du försatte dig själv i skottlinjen här)
Så det är det jag gör, väsen av mig. haha
Bra, då vet jag att alla får besök. Jag bara undrade, eftersom det är så få kvinnor i trådarna.
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Men nu tror jag att alla försvunnit härifrån, kanske har jag gjort för mycket väsen av mig. Då får det vara så.
Jag tycker det är kul och intressant att diskutera saker och höra andras åsikter. Det vidgar vyerna.
Det är alldeles fantastiskt att kunna sitta hemma och prata med folk över hela landet. Ibland om allmänna saker, ibland om FS eller fotografering.
Jag tycker det är kul och intressant att diskutera saker och höra andras åsikter. Det vidgar vyerna.
Det är alldeles fantastiskt att kunna sitta hemma och prata med folk över hela landet. Ibland om allmänna saker, ibland om FS eller fotografering.
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Jo, självklart. Föreläsningar för små barn är opedagogiskt. Men det finns så många andra sätt att hantera det på.lottawe skrev:
Social kompetens fanns på schemat i en utbildning jag gick Men undrar jag om inte det är något man antingen har gott eller dåligt om utan att kunna plugga sig till så? Men intressant var det!
Och något redan från grundskolan bör finnas, men undrar om det inte är andra metoder än föreläsningar i ett klassrum som främst ska till egentligen?
Jag menar inte riktigt social kompetens. Det är knappast brist på det, som göra att män o kvinnor vankar på var sin sida när det är förälskade, och inte förstår vad och varför den andra gör som den gör.
elbe
Avslutat medlemskap
Svänglyse skrev:
Det är klart, du och jag gör oss lite mer synliga genom att figurera i trådarna här, som enda kvinnor i princip. Vi är dessutom väldigt raka i vår kommunikation. Alla kanske inte gillar det. Jag vet inte.
Så fort jag sätter igång och skriver inlägg, kommer det "herrar på besök" till min sida. Jag tänkte ta tillfället i akt och fråga er här, om det ser likadant ut hos er? Lotta och ni killar.
Jag skulle så gärna vilja kunna läsa, vad de tänker när de gör detta.
Jag har ännu inte varit in och tittat på dej men jag ska göra det nu. Varför? Du är kvinna - jag är man, singel dessutom ;-) Helt naturligt alltså...
Rak kommunikation i forum är nog ett måste eftersom text avslöjar minimalt om en persons mimik och innersta vid skrivtillfället! Sånt man kan se i verkliga livets möten och samtal.
Forum är ett väldigt "fattigt" utryckssätt och som dessutom lätt missuppfattas och leder till problem för man har ju inte den blekaste aning om läsarens förmåga att sätta sej in i frågans mening på tänkt sätt.
Missuppfattningarnas förlovade värld tror jag och knappast en ersättning till "gamla goda tiders syjuntor".- utan att för den skull just det här inlägget skall ses som riktat till enbart kvinnor...
Och som Lotta skriver: "Och diskussioner förvrids och förvrängs och så blir de skit.."
lottawe
Aktiv medlem
Fast jag tror inte riktigt på den teorin, för jag tror att det snarare ofta är andra än du själv som placerar dig på en nivå i en grupp. Ibland känner folk för höga krav på sig av den orsaken om detta blir tydligt, ibland känner folk sig odugliga av samma orsak men som väl är bryr sig nog inte alla just så sånt händer.. Men placerar andra in dig enligt sin syn/tro, då spelar det nog ändå mindre roll vad du själv tycker om positioner eller hur obrydd du är själv just för hur du bemöts?elbe skrev:
För mej tror jag det beror på att jag aldrig bekymrat mej vilken nivå i en grupp jag råkat befinna mej på. Inget hot alltså och inte utsatt för påhopp heller
Bara en tanke..
Senast ändrad:
Anders Östberg
Guest
Att ställa sig utanför eller inte bry sig om sin "position" kan nog vara väl så hotfullt och ses som att man inte gillar gruppen och dess åsikter.
elbe
Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
Fast jag tror inte riktigt på den teorin, för jag tror att det snarare ofta är andra än du själv som placerar dig på en nivå i en grupp. Ibland känner folk för höga krav på sig av den orsaken om detta blir tydligt, ibland känner folk sig odugliga av samma orsak men som väl är bryr sig nog inte alla just så sånt händer.. Men placerar andra in dig enligt sin syn/tro, då spelar det nog ändå mindre roll vad du själv tycker om positioner eller hur obrydd du är själv just för hur du bemöts?
Bara en tanke..
Ja, de kanske är så!? Någon sorts tyst överenskommelse i gruppen... Kanske det blir så i kända kretsar? Något som skulle spegla ens allmänna position i hemsamhället...
Men hur fungerar det då i nya miljöer?.. Där man som okänd kommer in. Vet inte om jag märkt någon större skillnad där heller även om man ser att det finns en hierarki och att människor är rädda om sina positioner.
Svårt det här...
lottawe
Aktiv medlem
Visserligen.Anders Östberg skrev:
Att ställa sig utanför eller inte bry sig om sin "position" kan nog vara väl så hotfullt och ses som att man inte gillar gruppen och dess åsikter.
Fast sen finns ju olika positioner och olika sammanhang där positioner ska fylla funktioner (ex. du är ordförande, chef eller praoelev e.t.c.) Och i forumet här finns admin och forumvärdar och så alla vi övriga. Alla vi övriga har ju faktiskt samma position som medlemmar när vi diskuterar här så alltså har hela gruppen medlemmar som hotkänslan skulle kunna uppstå hos i just forumet samma position och då blir det ju plötsligt underligt att en sån känsla ens skulle kunna uppstå p.g.a. dessa positioner....
Anders Östberg
Guest
Jag tänkte kanske mer på fysiska möten när jag skrev det.
Jag tror inte alla gruppmedlemmar är på samma nivå speciellt länge ens på nätet. Det bildas ganska snabbt grupperingar och kompisgäng även i diskussionsgrupper, och folk sorterar snabt in varandra utrifrån hur mycket pondus man kan skaffa sig genom dom åsikter och bilder man visar. Jag tycker det är intressant hur människor skaffar sig ett rätt omfattande "liv" på nätet numer, via diskussionsgrupper och bloggar, och får en stor del av sin identitet via hur mycket man blir uppskattad av okända människor online. Rätt spännande fenomen tycker jag.
Jag tror inte alla gruppmedlemmar är på samma nivå speciellt länge ens på nätet. Det bildas ganska snabbt grupperingar och kompisgäng även i diskussionsgrupper, och folk sorterar snabt in varandra utrifrån hur mycket pondus man kan skaffa sig genom dom åsikter och bilder man visar. Jag tycker det är intressant hur människor skaffar sig ett rätt omfattande "liv" på nätet numer, via diskussionsgrupper och bloggar, och får en stor del av sin identitet via hur mycket man blir uppskattad av okända människor online. Rätt spännande fenomen tycker jag.
elbe
Avslutat medlemskap
Anders Östberg skrev:
Då ska man nog inte va med i den gruppen eller så ska man resonera om gruppens "linje".
Klart att ta upp ett resonemang kan uppfattas som ett hot men det går att resonera om man själv visar prestigelöshet i dessa situationer och inte bryr sej om sin position.
Att ha fel i en diskussion är inget nederlag, snarare en lärdom. Att ha rätt innebär ju heller ingen personlig vinst utan möjligtvis en vinst för gruppen. Sätter man sej själv före gruppen uppfattar man nog allt, inte bara själva diskussionen, som ett hot och gruppen fungerar troligtvis väldigt dåligt.
lottawe
Aktiv medlem
Ja, det är fascinerande
Och visst har du rätt i kompisgäng och kanske även vad gäller sortering på nätet också, men då blir ju frågan.. Är det den med kassa bilder och fåniga åsikter eller den med bra bilder och vettiga åsikter som löper störst risk att bli påhoppad?
Eller är det kanske den som inte ser någon nytta i att vara gängmedlem utan hellre rör sig själv där det intressantaste händer för stunden?
Och visst har du rätt i kompisgäng och kanske även vad gäller sortering på nätet också, men då blir ju frågan.. Är det den med kassa bilder och fåniga åsikter eller den med bra bilder och vettiga åsikter som löper störst risk att bli påhoppad?
Eller är det kanske den som inte ser någon nytta i att vara gängmedlem utan hellre rör sig själv där det intressantaste händer för stunden?
afe
Aktiv medlem
Jag tror inte könet har så stor betydelse som man kanske kan tro. Surgubbarna som har varit yrkesfotografer sedan hedenhös kommer alltid att tycka de har rätt, oavsett hur gamla de är eller vilka bilder de gör. De tycker också alltid att alla som inte jobbat som fotograf lika länge som de har fel.
Jag tror också att Lotta, och många andra överskattar sin egen betydelse i såna här trådar. Det har inte att göra med vem som skriver, utan att en del alltid måste säga emot. När Lotta skriver något är det alltid ett antal som reagerar för att det är just hon som skriver - det är dock nästan alltid samma människor, och kan således inte anses vara representativt för fotosidans medlemmar i allmänhet.
Som det skrivits flera gånger tidigare i tråden, tror jag det helt enkelt är en generationsfråga. Ignorera surgubbarna och -tanterna: de finns i alla kön och åldrar, och går inte att komma ifrån!
Jag tror också att Lotta, och många andra överskattar sin egen betydelse i såna här trådar. Det har inte att göra med vem som skriver, utan att en del alltid måste säga emot. När Lotta skriver något är det alltid ett antal som reagerar för att det är just hon som skriver - det är dock nästan alltid samma människor, och kan således inte anses vara representativt för fotosidans medlemmar i allmänhet.
Som det skrivits flera gånger tidigare i tråden, tror jag det helt enkelt är en generationsfråga. Ignorera surgubbarna och -tanterna: de finns i alla kön och åldrar, och går inte att komma ifrån!
lottawe
Aktiv medlem
(På väg att slå ner datorn så flikar jag bara in på första stycket och spar de andra för att läsa bättre imorgon..)afe skrev:
Jag tror inte könet har så stor betydelse som man kanske kan tro. Surgubbarna som har varit yrkesfotografer sedan hedenhös kommer alltid att tycka de har rätt, oavsett hur gamla de är eller vilka bilder de gör. De tycker också alltid att alla som inte jobbat som fotograf lika länge som de har fel.
Yrkesfotografer har jag personligen inga dåliga erfarenheter av alls. Någon enstaka som varit det sedan hedenhös med tvivelaktiga ideér som har försökt läxa upp folk i forumet någon gång har jag visserligen sett men inte råkat ut för själv. De flesta i yrket jag pratar med uppfattar jag respektfulla. Men surgubbar finns ändå och säkert i alla kategorier liksom trevliga också. Bättre sorten är dock rejält många fler
Senast ändrad:
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Senaste surgubbe som kommenterade mig här på FS var bara 17 år! Tror inte han var yrkesfotograf eller plåtat sedan hedenhös...he he!
lottawe
Aktiv medlem
Aj sjutton, detta blev svårt även efter en natts sömn. Kanske det där med manlig och kvinnlig kommunikation? För i ena meningen uppfattar jag att det inte spelar roll vem som skriver medan jag i nästa läser att när jag skriver så är det alltid ett antal (om än litet) som reagerar för att jag skriver..afe skrev:
Om det första så visst är det så.. Att det finns folk som alltid ska säga emot de flesta och alltid veta bäst själv. De gör sig ganska lätt opopulära bland alla och alla blir medvetna ganska fort.
Sedan finns den lilla skara som du benämner som samma personer som gjort till sin sak att reagera där jag skriver, men just denna lilla skara reagerar ytterst sällan mot andra (och allra minst mot män tror jag) på det sätt jag skrev i förra stycket. Personerna har varierat något med åren, några har lämnat fotosidan medan några tillkommit. Förutom åldern gemensamt så är andra gemensamma faktorer att de oftast har fotograferat länge utan att vara yrkesverksamma, har populära och ofta även i mitt tycke bra bilder samt en förmåga att bilda gäng där försvaret av dem blir starkt och där fler förmågor som kan ta efter tillämpning av metoderna finns. Generaliserande alltså. Den stora massan tillhör dock inte denna kategori, så visst har du rätt i att det är en liten skara och att de inte är representativa för den stora massan. Men dock finns de och det gör de i tillräcklig omfattning för att det ändå ska vara ett problem.
Det är möjligt att det inte handlar om kvinnobild, men eftersom de trots allt inte är en majoritet så tycker jag det låter ännu underligare om det skulle vara en ren generationsfråga i stället. De allra flesta i deras generation är ju inte såna.
Senast ändrad:
Bofoto2
Aktiv medlem
Mamma är lik sin mamma!Svänglyse skrev:
...... Men man lär ju ut det man själv lärt sig. Har man inte lärt sig något annat, kan man inte lära ut det. Det gäller självklart också hur man beter sig mot respektive kön.
Det borde finnas ett ämne i skolans läroplan som heter "Människokunskap". Det vore något alla skulle ha nytta av, då vi umgås såpass tätt i dagens samhälle oavsett kön och åldrar.
Kan du inte tänka själv?
Har du igen egen åsikt?