Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ärekränkningsdomstol

Anders Östberg skrev:
Det som är så tråkigt är att en del människor verkar ha så starka förutfattade meningar. Jag föredrar att ge alla människor en chans innan jag dömer dom. Att en kvinna kallar en man som hon inte alls känner för "pedofil" för att han har en kamera i handen är för mig lika förolämpande och oförsvarbart som att en man kallar en okänd kvinna på stan för "hora" t.ex. för att hon har en kort kjol och höga klackar. Otroligt dumt.........
Stäm dom för ärekränkning, när en del människor säger så utan konsekvenser följer fler efter.
Om ärekränkningsdomstolar inrättas så ger det fler jobb, ett intressant oxå...

Ps både pedofil, hora och annat Ds.

Svänglyse skrev:
Jag tror inte Lotta förväntade sig svar från målgruppen ifråga. Hon var nog mer intresserad av att kolla om andra män visste orsaken till beteendet.

Jag är inte så säker på att det handlar om kvinnofientlighet.
Helt korrekt:)

Och jag är inte heller säker på att det handlar om kvinnofientlighet i sig, men däremot misstänker jag (vilket inte är detsamma som att jag är säker) att dessa gubbs törs använda dessa metoder mot just kvinnor i större utsträckning än vad de törs mot pojkar/män/gubbar.

lottawe skrev:
Helt korrekt:)

Och jag är inte heller säker på att det handlar om kvinnofientlighet i sig, men däremot misstänker jag (vilket inte är detsamma som att jag är säker) att dessa gubbs törs använda dessa metoder mot just kvinnor i större utsträckning än vad de törs mot pojkar/män/gubbar.
De kanske fungerar bättre mot kvinnor, om de inte förstår mannens beteende och besvarar därefter. :)

Yngre män/män/...män responderar eventuellt på annat sätt, vad vet jag. Skickar frågan vidare till andra könet. Hur hanterar ni sånt här beteende?

Fick du nå'n fisk?

PS. Av ren nyfikenhet bara, vad blir kvinnliga motsvarigheten till gubbs? DS.

Senast ändrad:
Re: Re: Lite cynism

Svänglyse skrev:
Jag vet inte om det blivit striktare, som du uttrycker det. Väldigt många fler tjejer idrottar idag. Lotta kanske har en åsikt där?
Absolut. Det skulle kunna bli en bok;)

Men kortfattat så tycker jag inte alls att det verkar ha gått tillbaks till dockor för flickor, bilar för pojkar eller så. Tvärtom upplever jag att allt fler föräldrar låter barnen välja leksaker utan könstänk i större utsträckning. Så har jag gjort och det fanns en tid då pojken här tyckte nagellack var det mest fascinerande i världen typ. Då fick han ha det tills han själv kom på att han inte ville längre..

Sedan -96 har jag väl hängt på fotbollsplaner med både flickor och pojkar och bara på de 12 åren till nu ser jag en skillnad från att flickor spelade för sig själva redan som knattar -96 till att båda könen började tillsammans bara för ett par år sedan. Och i de blandade lagen är det i princip fiftyfifty.

När jag som kvinna arbetade inom idrott tidigare (största delen av 90-talet) mötte jag fö sällan den gruppen gubbs som tråden handlar om här. De allra flesta hade inte några problem med att få gyminstruktioner av en tjej och de hade inte heller behov av att slänga på dubbla vikterna i bänkpressen för att visa vad de kunde. Trots att de nog kunde lyfta mer kg än mig;) Lustigt det där...

Tillägg: Sonen fixade fisken på löpande band så jag hann bara rensa:)

Gumms?;)

Senast ändrad:
Jag höll på med en massa lagidrott tidigare och jag känner inte igen bildande av hierarkier i de tjej/kvinnogrupperna heller. Snarare tvärtom, det fanns/finns en starkt uttalad gruppidentifiering som motarbetar triangelformationer.

Inte heller känner jag igen den sorts utspel, manipulation och elakheter som påstås figurera i kvinnogrupper. Underförstått, kvinnor kan inte vara i grupp, de bara bråkar.

Antingen har jag haft tur att slippa den omogna elaka gruppen eller så har idrottande en bättre förmåga att enas och arbeta mot gemensamt mål. Där vill jag dock bestämt påstå, att könen skiljer sig åt i individualiteten. Kvinnor är mer beroende av den sociala biten och när den, medan män fungerar mer som "egenföretagare i samlad tropp". Märklig formulering, men kom inte på något bättre.

Jag tror det figurerar en hel del myter om båda könen, som av någon anledning tycks vara svåra att ha ihjäl. Att kvinnor i grupp inte kan samsas, är en av dom.

Gubbs och gumms? Är det värmländskt? Tala så jag förstår kvinna. hahaha

Och här vill jag givetvis att männen ska storma in och säga .....

Senast ändrad:
De händer mycke här och har inte hängt med till 100...

Men lite hårddraget så tror jag det handlar om positioner och där skiljer nog inte beteendet åt mellen kvinna och man, möjligtvis medlen...

En kvinna försvarar sin position mot andra kvinnor och män på kvinnans sätt. En man lika så men på mannens sätt! Däremot tror jag att det kan gå både hätskare och mjukare till mellan en kvinna och en man och det tror jag beror på de "biologiska wibbarna" som alltid finns mellan könen.

Sen finns det alltid nyanser...

Gubb- och tantvarning har det oxå nämnts lite om men för mej innebär det stavgång och melodikrysset..

Några tankar från en stubbe... Nä, gubbe naturligtvis!... Nåväl, ett självportträtt från nattens äventyr.

Bilagor

• elobe_04031.jpg
    elobe_04031.jpg
    93.1 KB · Visningar: 175
Asch, nu gjorde jag det igen.. Skrev ett jättelångt inlägg som svar på ditt Anne-Lie om lagidrott, sammanhållning, myter och allt. Sen förhandsgranskade jag och tryckte backspace... Och gör man så försvinner allt, men jag kanske skriver om sen. Innehållet var mest bara medhållande iaf:) (Ska sluta med tagenbordsförflyttningar.)

Svänglyse skrev:
Gubbs och gumms? Är det värmländskt? Tala så jag förstår kvinna. hahaha
Säger man inte så överallt?;)

elbe skrev:
De händer mycke här och har inte hängt med till 100...

Men lite hårddraget så tror jag det handlar om positioner och där skiljer nog inte beteendet åt mellen kvinna och man, möjligtvis medlen...

En kvinna försvarar sin position mot andra kvinnor och män på kvinnans sätt. En man lika så men på mannens sätt! Däremot tror jag att det kan gå både hätskare och mjukare till mellan en kvinna och en man och det tror jag beror på de "biologiska wibbarna" som alltid finns mellan könen.

Sen finns det alltid nyanser...

Gubb- och tantvarning har det oxå nämnts lite om men för mej innebär det stavgång och melodikrysset..

Några tankar från en stubbe... Nä, gubbe naturligtvis!... Nåväl, ett självportträtt från nattens äventyr.
Fast det är just uttalad positionering jag inte känner igen inom kvinnogrupper, trots att jag befunnit mig i så många sådana. Jag har aldrig uppfattat att jag haft en position inom gruppen som jag försvarar. Någonsin. Jag kanske inte är mottaglig för sådant. Kanske ligger hos mig .... *?*

Men ändå inte. Jag såg ett program av och med skådespelarskan Rosanna Arquette, som tog upp just denna fråga om att kvinnor inte kan samsas i grupp. De kände inte igen det heller, utan påstod att det var "andra" som höll denna myt vid liv av någon orsak.

Jag lär ju inte få någon kör av kvinnoröster i tråden som uttrycker sin syn, (Vad gör alla kvinnor på FS?) så jag fortsätter väl att fundera.

Lotta, jag tror inte den typ av personer du åsyftar valde såna aktiviteter som gym. Kan jag ha rätt?

Jag måste haft en enorm tur med folk jag umgåtts med och träffat genom åren. Tycker det varit otroligt få killar/män som uppträtt nedlåtande. .... men det kanske beror på .... att jag inte är mottaglig. :-D

lottawe skrev:
Asch, nu gjorde jag det igen.. Skrev ett jättelångt inlägg som svar på ditt Anne-Lie om lagidrott, sammanhållning, myter och allt. Sen förhandsgranskade jag och tryckte backspace... Och gör man så försvinner allt, men jag kanske skriver om sen. Innehållet var mest bara medhållande iaf:) (Ska sluta med tagenbordsförflyttningar.)
Been there, done that. Inte skoj. Nu har jag börjat skriva i en textredigerare på macen först, sen kopierar jag över.

Säger man inte så överallt?;)
Jag förstår vad du säger, men just de orden brukar jag nog inte höra här. :)
En person på 50 år, tycker inte jag är gubbe eller gumma. ..... Fast jag är äldre än du. :-D

Re: Lite cynism

Bofoto2 skrev:
Dom få som fanns åkte nog ut(mer eller mindre) från dagis när dom rörde om i kvinno-sfären: Dagiset. Idag är det nog svårt för pedofiler(män) att få jobb där.

Jo, jag skev om leken "herre på täppan", och det är bildligt vad karriäristen gör på arbetsplatsen(hierarkin).

"Herre på täppan" = lek där det gäller att med armbågar och annat stå på toppen av tex en grushög, "Lek" är att ha roligt och lära sig vuxenlivet.

Om pojkar leken den leken nu vet jag inte, men visst har det blivit striktare igen, flickor har dockor och pojkar bilar?

Det många kallar utveckling, är nog egentligen en cyklisk utveckling. fram å tillbaka...

Magnus Betnér ger här en är en rolig reflektion hur "vi" gör en skillnad på flickor och pojkar.

Michael

Och det ligger en hel del i det Magnus tar upp, anser jag.

Men man lär ju ut det man själv lärt sig. Har man inte lärt sig något annat, kan man inte lära ut det. Det gäller självklart också hur man beter sig mot respektive kön.

Det borde finnas ett ämne i skolans läroplan som heter "Människokunskap". Det vore något alla skulle ha nytta av, då vi umgås såpass tätt i dagens samhälle oavsett kön och åldrar.

Mmm, jag gör detsamma med textdokument men trots det händer det en gång på 1000, med de längsta inläggen där citaten är brutna att jag förhandsgranskar och då är det kört. Men iaf.... Kortfattat så skrev jag att jag håller med i stycke ett. Att jag upplever detsamma och tror att idrotten är bra och uppbyggande även emotionellt. Och så skrev jag att jag så långt tillbaks jag minnas och fortfarande är aktiv inom den och att upplevelsen om det kvarstår än idag.

Att tjejer inte kan enas tror jag med är en myt för det vet jag går alldeles utmärkt, men å andra sidan så har jag även sett skillnader i grupper där kvinnor är ensamma mot i blandade grupper. I de sistnämnda har det ibland hänt konstigare saker tjejerna emellan samtidigt som problemlösande runt sånt ofta skett väldigt effektivt. Men just inom foto, -det är något konstigt inom fotovärlden... Då funkar det utmärkt i sammanslutningar/nätverk med kvinnor men däremot har jag inte fullt lika bra erfarenheter på nätet som irl eller som i dessa speciella sammanslutningar. Tyvärr. Jag kommer alltså överens allt som oftast, men nog har jag mött tjejer här på nätet som gör att jag förstår varför myten kommit till också och när jag mött dem kanske jag rent av har bidragit till myten själv med. (Sicket erkännande)

Jag har fö aldrig på någon annan plats själv råkat ut för det jag tycker mig känna av med vissa gubbars sätt inom fotovärlden, men däremot tycker jag mig som åskådare ha sett detsamma beteendet som på andra platser ibland. Särskilt i konstnärliga sammanhang och speciellt i ett annat forum som är mer för målad konst. Nätet är säkert en tacksam plats att utöva metoderna på.

Jag är förresten medveten om vilka som kör metoderna sedan flera år bakåt, men jag ser tyvärr inget annat sätt att skydda mig än att hålla tyst. Och det tycker jag är tråkigt..

Och ska jag vara allvarlig så tycker egentligen inte jag heller att alla är gubbs och gumms över 50. Det är inte åldern som avgör när och vem som är det.. Jag borde kanske ha använt extremare smileys när åldern påtalats. De i den lilla kategorin som tråden avser, de är dock gubbs;)

Senast ändrad:
Svänglyse skrev:
Det borde finnas ett ämne i skolans läroplan som heter "Människokunskap".
Social kompetens fanns på schemat i en utbildning jag gick:) Men undrar jag om inte det är något man antingen har gott eller dåligt om utan att kunna plugga sig till så? Men intressant var det!

Och något redan från grundskolan bör finnas, men undrar om det inte är andra metoder än föreläsningar i ett klassrum som främst ska till egentligen?

Svänglyse skrev:
....

Jag måste haft en enorm tur med folk jag umgåtts med och träffat genom åren. Tycker det varit otroligt få killar/män som uppträtt nedlåtande. .... men det kanske beror på .... att jag inte är mottaglig. :-D

Samma här! Det kanske beror på att man inte uppfattas som ett hot heller?..

För mej tror jag det beror på att jag aldrig bekymrat mej vilken nivå i en grupp jag råkat befinna mej på. Inget hot alltså och inte utsatt för påhopp heller :)

Kvinnor fungerar väl ofta jättebra tilsammans! Tänker på alla syjuntor som fanns förr i tiden även om det fanns positioner i dom oxå. Finns det något motsvarande idag?

Men som sagt. Positioner finns i alla grupper. Vissa kan slåss för livet, med alla medel, för att behålla eller nå en position medans andra helt kan strunta i sin position utan att vara menlösa, lättledda eller osynliga.

Vad skulle ske om du inte förblev tyst?
Och vilka andra sätt kan du agera på (trots att du inte väljer att göra det nu)?

elbe skrev:
Samma här! Det kanske beror på att man inte uppfattas som ett hot heller?..

För mej tror jag det beror på att jag aldrig bekymrat mej vilken nivå i en grupp jag råkat befinna mej på. Inget hot alltså och inte utsatt för påhopp heller :)
Det kan stämma, för jag bryr mig inte heller.

Kvinnor fungerar väl ofta jättebra tilsammans! Tänker på alla syjuntor som fanns förr i tiden även om det fanns positioner i dom oxå. Finns det något motsvarande idag?

Men som sagt. Positioner finns i alla grupper. Vissa kan slåss för livet, med alla medel, för att behålla eller nå en position medans andra helt kan strunta i sin position utan att vara menlösa, lättledda eller osynliga.
Vet inte vad det skulle vara för något. De sitter väl så här, de också. :-D

Svänglyse skrev:
Vad skulle ske om du inte förblev tyst?
Det har redan hänt ett flertal gånger. Jag var den andra i exemplet med konstfotopoolen t.ex. och är man inte tyst så tycks skaran av de typerna växa. En till upptäcker att "så ska man göra" och så fortsätter det.. När första i princip är avslöjad av majoriteten och lämnar fotosidan har den minst en anhängare kvar som tillämpar samma metoder. Typ så..

Och diskussioner förvrids och förvrängs och så blir de skit..

Och vilka andra sätt kan du agera på (trots att du inte väljer att göra det nu)?
Jag har varit tyst i just forumet ibland och det är det enda jag testat som tycks funka skapligt för att inte diskussionerna ska bli drabbade. Andra metoder genom bemötande tycks inte finnas eftersom denna typen lockas av alla ord oavsett vad de står för, hur de formuleras eller uttrycks.

Det är klart, du och jag gör oss lite mer synliga genom att figurera i trådarna här, som enda kvinnor i princip. Vi är dessutom väldigt raka i vår kommunikation. Alla kanske inte gillar det. Jag vet inte.

Så fort jag sätter igång och skriver inlägg, kommer det "herrar på besök" till min sida. Jag tänkte ta tillfället i akt och fråga er här, om det ser likadant ut hos er? Lotta och ni killar.

Jag skulle så gärna vilja kunna läsa, vad de tänker när de gör detta. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar