Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är äldre gubbar här rädda för tjejer?
- Trådstartare lottawe
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Kul att se dig igen Anne-Lie
David och Anne-Lie. Gubbsen jag syftar på är den typen som har större behov än andra av att hävda sig själva i alla situationer. Säger t.ex. jag (som tjej?) att gräset är grönt, då kan denna typen sällan vara tyst, men om den är.. Då påtalar den ibland exakt samma sak själv lite senare. Hålla med går inte utan typen söker hellre upp något att racka på om den inte är tyst. Alltid!
Den yngre generationen samt andra gubbs tycks t.o.m. kunna säga tack för hjälpen om man svarar på deras frågor medan typen jag syftar på snarare blir stött för att man (som tjej?) svarar. Andra människor i forumet kan man även fråga om innehållet i inlägg de skrivit, men frågar man typen jag syftar på.. Då bör man förvånas om svaren är relevanta för frågan eftersom typen är mer intresserad av att leta fram fel hos frågeställaren (som tjej?)
När konstfotopoolen var ny som jag exemplifierade med så var dessa typer vanligare än nu. Både första och andra poolvärden (båda kvinnor) utsattes för denna sortens gubbs både i mejl, i forumet och i bildkommentarer. Det fick dem att tröttna och hoppa av uppdraget. Det var en tid sedan, men typen lever kvar i forumet här än om än inte i lika stor skala. De som gjort till sin sak att tillämpa någon av de första metoderna som beskrivs här.
Mattsen, jag ska bara kolla om krämföretaget betalar rejält för lite produktplacering om jag nämner dem här först David, byt ut den stackars grisen du tuggar på mot bönor så minskar du riskerna markant! Sallad och lök är gott
David och Anne-Lie. Gubbsen jag syftar på är den typen som har större behov än andra av att hävda sig själva i alla situationer. Säger t.ex. jag (som tjej?) att gräset är grönt, då kan denna typen sällan vara tyst, men om den är.. Då påtalar den ibland exakt samma sak själv lite senare. Hålla med går inte utan typen söker hellre upp något att racka på om den inte är tyst. Alltid!
Den yngre generationen samt andra gubbs tycks t.o.m. kunna säga tack för hjälpen om man svarar på deras frågor medan typen jag syftar på snarare blir stött för att man (som tjej?) svarar. Andra människor i forumet kan man även fråga om innehållet i inlägg de skrivit, men frågar man typen jag syftar på.. Då bör man förvånas om svaren är relevanta för frågan eftersom typen är mer intresserad av att leta fram fel hos frågeställaren (som tjej?)
När konstfotopoolen var ny som jag exemplifierade med så var dessa typer vanligare än nu. Både första och andra poolvärden (båda kvinnor) utsattes för denna sortens gubbs både i mejl, i forumet och i bildkommentarer. Det fick dem att tröttna och hoppa av uppdraget. Det var en tid sedan, men typen lever kvar i forumet här än om än inte i lika stor skala. De som gjort till sin sak att tillämpa någon av de första metoderna som beskrivs här.
Mattsen, jag ska bara kolla om krämföretaget betalar rejält för lite produktplacering om jag nämner dem här först David, byt ut den stackars grisen du tuggar på mot bönor så minskar du riskerna markant! Sallad och lök är gott
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Det där är typiskt senilitetsbeteende!lottawe skrev:
David och Anne-Lie. Gubbsen jag syftar på är den typen som har större behov än andra av att hävda sig själva i alla situationer. Säger t.ex. jag (som tjej?) att gräset är grönt, då kan denna typen sällan vara tyst, men om den är.. Då påtalar den ibland exakt samma sak själv lite senare.
lottawe
Aktiv medlem
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt. Det tycks snarare handla om att snappa upp för att senare presentera andras yttrade tankar/ideér som sina egna. Detta kan ibland även sträcka sig utanför just forumdelen.PMD skrev:
Det där är typiskt senilitetsbeteende!
Lena W
Aktiv medlem
Re: Tant eller gubbe..
Du, jag fyller 23 varje år och har gjort det rätt länge. Jag har heller inga rynkor och inte heller några streck på magen trots två graviditeter. Inga åderbrock heller, för den delen.
Tur att du inte känner dig som sjutton, hehe...
Carpe Noctum skrev:
Själv är jag BARA 42 men känner mig som 24 utan en endaste liten rynka.Inte susning till gubbvarning inte.
Du, jag fyller 23 varje år och har gjort det rätt länge. Jag har heller inga rynkor och inte heller några streck på magen trots två graviditeter. Inga åderbrock heller, för den delen.
Tur att du inte känner dig som sjutton, hehe...
Erik Schalin
Aktiv medlem
A6 är det gamla regementet utanför Jösnköping vid E4an som numera är ett köpcenter, ett av landets största.Svänglyse skrev:
Kanske en genusfråga här.
A6 är ett pappersformat för mig. Vad pratar du om?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det där är klara genusfrågor...
Att flera män ofta skall säga samma sak under ett möte istället för att bara säga: -jag håller med x.
Å andra sidan så beslutar kvinnor ofta utan att tydligt uttala vad man har beslutat.
Som uppgjort för kulturkrockar. Nej just det, genuskrockar.
Att flera män ofta skall säga samma sak under ett möte istället för att bara säga: -jag håller med x.
Å andra sidan så beslutar kvinnor ofta utan att tydligt uttala vad man har beslutat.
Som uppgjort för kulturkrockar. Nej just det, genuskrockar.
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Och då måste jag (som kvinna) fråga, varför män gör så?
Sen håller jag med om (observera! ), att de olika sätten män och kvinnor kommununicerar på ofta är orsak till missförstånd. Och man kan ju fråga sig varför vi inte kommit längre år 2008, med att lära oss varandras sätt och vad det är vi säger egentligen. Sett ur ett samhällsperspektiv borde det ligga rätt högt på listan som forskningsområde och sen föra det vidare på ett pedagogiskt sätt till människor. Kan jag tycka.
Sen håller jag med om (observera! ), att de olika sätten män och kvinnor kommununicerar på ofta är orsak till missförstånd. Och man kan ju fråga sig varför vi inte kommit längre år 2008, med att lära oss varandras sätt och vad det är vi säger egentligen. Sett ur ett samhällsperspektiv borde det ligga rätt högt på listan som forskningsområde och sen föra det vidare på ett pedagogiskt sätt till människor. Kan jag tycka.
Senast ändrad:
Anders Östberg
Guest
Det finns nog fler än en orsak, några vill säkert hävda sig i mötet, för andra är upprepningen bara ett sätt att med egna ord uttrycka att man förstått frågan och att man håller med, att man är med i gruppen.
Allt män gör är inte ämnat att trycka ner kvinnor. ;-)
Anders Östberg
Guest
Jag tror det första vi måste göra är att inse och acceptera att kvinnor och män faktiskt är olika och att det sitter djupt biologiskt. Trenden som var tidigare att vi ska vara lika till självutplåning har bara gjort att vi tappat en del av identiteten och blivit mer osäkra på oss själva och varandra.
Det finns forskning nu som t.ex. visar att vi har fysiska skillnader i hjärnan som innebär att vi ser, hör, känner olika och att vi använder olika mycket kraft på olika typer av känslor. Vi reagerar alltså olika på olika situationer och hanterar känslor och intryck på fysyiskt olika sätt.
Kan vi acceptera olikheterna så har vi kanske en möjlighet att lära oss leva bättre med varandra och ha större tolerans och förståelse istället för att reta sig på varandra eller genast ta det som en krigsförklaring när det uppstår små missförstånd på grund av att vi faktiskt inte är lika.
Det finns forskning nu som t.ex. visar att vi har fysiska skillnader i hjärnan som innebär att vi ser, hör, känner olika och att vi använder olika mycket kraft på olika typer av känslor. Vi reagerar alltså olika på olika situationer och hanterar känslor och intryck på fysyiskt olika sätt.
Kan vi acceptera olikheterna så har vi kanske en möjlighet att lära oss leva bättre med varandra och ha större tolerans och förståelse istället för att reta sig på varandra eller genast ta det som en krigsförklaring när det uppstår små missförstånd på grund av att vi faktiskt inte är lika.
lottawe
Aktiv medlem
Mmm, jag tror på din teori men jag har då oftare haft olustkänslan av den första framför den andra typen. Den andra typen uppfattar jag också ibland, men jag får alltså ingen olustkänsla av den. Då är det lättare att uppfattta viss välmening iaf och även senilitet som PMD var inne på tidigare är lättare att acceptera med ett nackryck än vad det förstnämnda är.Anders Östberg skrev:
Det finns nog fler än en orsak, några vill säkert hävda sig i mötet, för andra är upprepningen bara ett sätt att med egna ord uttrycka att man förstått frågan och att man håller med, att man är med i gruppen.
Och till alla män och gubbs, ni ska få en fråga
Om du t.ex. läser en artikel du sympatiserar med på en plats där det går att kommentera, låt säga Metros webb, aftonbladet, fotosidan eller vilken plats som helst med en kommentarsruta. Skriver du då i kommentarsrutan eller sätter du dig i stället och skriver ner samma sak själv med lite andra ord för egen publicering?
Personligen gör jag det förstnämnda (oavsett författerens kön, namn, hemvist eller annat) och även om jag inte tror att en och annan gubbs gör just det sistnämnda i exemplet för att trycka ner kvinnor om de författat (utan snarare för något självhävdelsebehov) så tycker jag inte att det är ett bra sätt. Då tolkar jag typen är en solklar 1:a enligt wikilänken Per postade tidigare.
Senast ändrad:
lottawe
Aktiv medlem
ExaktSvänglyse skrev:
Men det är intressant att få veta hur det andra könet tänker. Det är nog därför Lotta ställt frågan. Och det är kul att män svarar också. Vi kvinnor förstår oss inte på er män jämt.
Anders Östberg
Guest
Det måste vara något med er kvinnor bara då, för vi män har ju inga problem med att förstå er kvinnor. Inget ni gör eller säger verkar konstigt för oss. ;-)
PMD
Aktiv medlem
Ja, precis så gör senila människor.lottawe skrev:
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt. Det tycks snarare handla om att snappa upp för att senare presentera andras yttrade tankar/ideér som sina egna. Detta kan ibland även sträcka sig utanför just forumdelen.
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Ha ha ha .... Just det. Vi har ju aldrig varit förälskade och slitit oss i håret.....
Helt rätt om forskningens upptäckter.
(Titta, jag höll med igen. ... ha ha)
Jo visst, men jag tror det finns ett behov av kunskap om vilka områden och på vilka uttryckssätt det visar sig. Förstår man inte språken är det svårt, för att inte säga omöjligt, att luta sig mot en höjd tolerans bara.
Vet du inte vad gracie eller dumkopf innebär ...
Det finns ytterligare en sak som kan orsaka problem, och det är den hierarkiska rangordning män i grupp inordnar sig i. Jag har jobbat med enbart kvinnor och enbart män. Förutom att könen talar om helt olika saker och på olika vis, sker det saker i det tysta.
Många kvinnor känner inte till detta och ser inte heller hur rangordningen ser ut. Det finns fler än en kvinnlig chef som rört om i grytan, ovetandes om effekten av sitt agerande.
Om män införskaffar detta beteende redan från början, att inordna alla människor omkring sig i en hierarkisk rangordning med tysta regler för hur man ska/kan/bör uppföra sig, då kan det vara befogat att fråga om detta kan vara en orsak till det beteende Lotta stött på, men inte insett den outtalade rangordning som råder.
Helt rätt om forskningens upptäckter.
(Titta, jag höll med igen. ... ha ha)
Jo visst, men jag tror det finns ett behov av kunskap om vilka områden och på vilka uttryckssätt det visar sig. Förstår man inte språken är det svårt, för att inte säga omöjligt, att luta sig mot en höjd tolerans bara.
Vet du inte vad gracie eller dumkopf innebär ...
Det finns ytterligare en sak som kan orsaka problem, och det är den hierarkiska rangordning män i grupp inordnar sig i. Jag har jobbat med enbart kvinnor och enbart män. Förutom att könen talar om helt olika saker och på olika vis, sker det saker i det tysta.
Många kvinnor känner inte till detta och ser inte heller hur rangordningen ser ut. Det finns fler än en kvinnlig chef som rört om i grytan, ovetandes om effekten av sitt agerande.
Om män införskaffar detta beteende redan från början, att inordna alla människor omkring sig i en hierarkisk rangordning med tysta regler för hur man ska/kan/bör uppföra sig, då kan det vara befogat att fråga om detta kan vara en orsak till det beteende Lotta stött på, men inte insett den outtalade rangordning som råder.