Annons

Äntligen Nikon D800

Det är lite av detta som jag hela tiden opponerat mig mot. Eller i alla fall argumenterat. Jag ser ingen praktiskt nytta för så speciellt många fler pixlar än JAG har idag. Dvs när jag använder de utenheter jag har. Skriver redan idag ut bilder i jätteformat med min "fjuttiga" D700. Kan beskära riktigt hårt för en webbild.

Utifrån dessa utdata så har jag absolut inga större behov av några 36-100MP. Kan man istället använda överflödet till något annat så är det givetvis en helt annan sak. Pixelbinning för att öka s/n eller DR kanske. Slippa AA är en annan väg. Har i princip inte något emot fler pixlar när det gäller processorkraft eller lagringsutrymme heller då det är så pass billigt idag men ändå känns det som att elda för kråkorna om jag bara skulle spara på en massa mb i onödan. LR/PS etc känns klart rappare när jag lattjar med en gammal jpg bild på 4MP från min första digitalkamera än när jag leker med en interpolerad eller stitschad 200 MP jpg.

Det var en gammal artikel det där, mycket har hänt inom teknologin under några år nu. Dessutom har flera i tråden redan förklarat att en bra optik inte begränsar en sensors upplösning.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1776621&postcount=733

Tyvärr var den tråden inte en förklaring om vad som vad fel med artikeln som jag refererade till ;-) Har du någon artikel som visar vilka faktafel som finns. Jag gjorde en snabb googling och hittade inga artiklar som motsäger det som står där.

Om jag förstår tabellerna rätt så behöver jag använda en 200/2, 400/2.8 eller liknande optik så kan jag utnyttja en större sensor på rätt sätt. Går jag upp till bländare 8 eller 11 vid exempelvis landskapsfotografering där jag behöver skärpedjup så behöver jag inte så många pixlar på en småbildssensor :-(

Tyvärr var den tråden inte en förklaring om vad som vad fel med artikeln som jag refererade till ;-) Har du någon artikel som visar vilka faktafel som finns. Jag gjorde en snabb googling och hittade inga artiklar som motsäger det som står där.

Jag har lika stort förtroende för dom kunniga här på FS som alla andra som skriver artiklar på olika sidor. Användare som Grevture, The_SuedeII, Mikael Risedal, Teodorian mm som skrivit i denna tråd har väldigt stort kunskap inom området också. Kan vara värt att försöka lära sig lite av dom.

Det stora felet med artikeln är att de plockar in (iofs korrekt information) från ett antal olika håll, och kombinerar ihop dem på ett totalt misstolkande och felaktigt sätt. Artikeln är skriven av en teoretiker som inte arbetar med signalbehandlingsteori eller grafisk teknik. Han är filosofie doktor i ekonomi... :)

...............................
Det finns hur många verkliga exempel som helst på att de tabellerna inte stämmer med verkligheten. Diffraktionsbegränsningen ligger på ungefär det dubbla av det man kan läsa ut ur en diffraktionstabell, pga de begränsningar som en Bayer-baserad sensor ger.

Vill du ha en vetenskaplig förklaring får du helt enkelt ta den långa vägen, och faktiskt läsa lite optik och signalteori. Jag kan inte förklara det om du inte har rätt bakgrundskunskap. Men jag kan visa, i verkligheten.

Men, vill du ha exempel på exakt hur fel många delar av artikeln hänvisar till behöver du inte gå längre än till att faktiskt läsa HELA artikeln. I tabellen angående fysisk diffraktion finns kompletta listor på lp/mm för olika bländare.

Det minsta avståndet på en sensor mellan två gröna pixlar är sqrt(2)*pixelstorleken. Det minsta avståndet mellan två röda eller två blå pixlar är 2*pixelstorleken.

Den begränsande faktorn av dessa tre är alltså grönt. Så, skriv om ekvationerna för Rayleigh på F8.0 - vilket ger 186lp/mm * sqrt(2) = 263 lp/mm = 526 linjer per mm.

F8.0 >>> 36mm * 263 * 24mm * 263 = 60MP.
......................
Det finns alltså en fysisk begränsning på F8.0 vid ca 60MP om du använder en 36x24mm stor sensor. Vill du se en rent fysisk bevisföring, så kan du se ett 100% utsnitt av en "38MP" FX sensor på F5.6,8,11,16 här:
http://s1101.photobucket.com/albums/g429/theSuedeII/?action=view&current=diffraction_sharp.jpg
Och här utan skärpning:
http://s1101.photobucket.com/albums/g429/theSuedeII/?action=view&current=diffraction_nosharp.jpg

Man kan se en klar begränsning av verklig upplösning på F16, det blir ännu värre på F22 (som jag inte tog med, orkade inte byta objektiv och göra om...).
Men enligt "internetvisdom" ska ju bara F8 nästan vara katastrof på en 16MP APS-kamera... Hm.
......................

Är fler pixlar alltid bättre apropå ryktena om 36M på en kommande D800?

Det finns en intressant artikel på Luminous Landscape om antal pixlar i förhållande till sensorstorlek och fysikaliska begränsningar, http://www.luminous-landscape.com/tutorials/resolution.shtml

Hissversionen av artikeln är att mer än 24M för fulformat och 16M för 1.6 crop sensorer är att kasta pengarna i sjön eftersom optiken begränsar upplösningen.

Mer pixlar kräver snabbare processorer och mer minneskort i kameran och insamband med efterbehandling. Dessutom blir ljuskänsligheten sämre med fler pixlar och samma sensorteknik.

Så min gissning är att om ryktena om 36M pixel stämmer så kan de inte jämföras med 3 x 12M pixel på D700.

Egentligen borde väl D700 få vara kvar. D800 är ju en helt annan kamera som vänder sig till en helt annan användare. Megapixlar är en sak och utan AA en annan. 36MP utan AA bör kunna vara ge bilder rätt lika 645D
Överst D700 och underst 645D
Jämför den vita strukturen och strukturer över huvud taget...rätt stor skillnad

Bilagor

• D700hSLI00200cropped.jpg
    D700hSLI00200cropped.jpg
    31.5 KB · Visningar: 573
  • 645DhSLI0100_NR_OFF.jpg
    645DhSLI0100_NR_OFF.jpg
    31.9 KB · Visningar: 564
Men allt detta, eller åtminstone det mesta är ju bara rykten utan någon som helst relevans i. Det finns inte en Nikonförsäljare i landet som vet något om denna kamera, eller om den komme i februari eller i juni, eller någon annan månad.
När jag läser igenom så verkar det som att det finns information om allt, när det gäller kameran. Det finns ingen information alls. Skulle en försäljare eller representant för Nikon läcka om han/hon skulle veta något, så är det avsked på stående fot, så säger deras anställningsavtal.

Vi får i alla fall utgå från, att det är vad var och en tror, eller önskar att det ska bli när kameran nu kommer någon gång.

Men allt detta, eller åtminstone det mesta är ju bara rykten utan någon som helst relevans i. Det finns inte en Nikonförsäljare i landet som vet något om denna kamera, eller om den komme i februari eller i juni, eller någon annan månad.
När jag läser igenom så verkar det som att det finns information om allt, när det gäller kameran. Det finns ingen information alls. Skulle en försäljare eller representant för Nikon läcka om han/hon skulle veta något, så är det avsked på stående fot, så säger deras anställningsavtal.

Vi får i alla fall utgå från, att det är vad var och en tror, eller önskar att det ska bli när kameran nu kommer någon gång.

Fast det förekommer ju medvetna läckor också. Finns väl ingen branch där det dyker upp så mycket "av misstag" utlagda bilder på ej släppta produkter?

Senast är väl de bilderna på D800 som låg på Tyska Nikons hemsida.

Nikonrumors hade D4:an i det närmaste 100% spikad, drygt en månad innan den presenterades officiellt. Delar av det som visade sig vara korrekta specar fanns sedan än längre tillbaka.

Tror du att man bara hittade på dessa, och "råkade få 13 rätt på Tipset"???
Och att man dessutom lyckas med detta upprepade gånger???

Sedan är det en oändlig massa fler än Nikons anställda som, på ett eller annat vis, blir inblandade ju närmare release man kommer. Tryckerier, oavsiktliga(?) läckor, reklaminspelningar, förhandsvisningar, förhandsinfo till stora återförsäljare, lager, transporter, etc, etc

Fast det förekommer ju medvetna läckor också. Finns väl ingen branch där det dyker upp så mycket "av misstag" utlagda bilder på ej släppta produkter?

Senast är väl de bilderna på D800 som låg på Tyska Nikons hemsida.

Jo, helt rätt inget system är så säkert att det inte finns någon läcka. Men det jag vänder mig mot är alla självsäkra uttalande att så här blir det in i minsta detalj. Man bör kanske nämna ibland att det är så här jag tror att det blir, eller att jag hoppas att utvecklingen går åt det här hållet.

Men den Nikonrepresentant som blir påkommen med att smussla med grejerna till någon utanför firmans väggar är körd. Jag känner faktiskt en och så är reglerna, säger han.

Nikonrumors hade D4:an i det närmaste 100% spikad, drygt en månad innan den presenterades officiellt. Delar av det som visade sig vara korrekta specar fanns sedan än längre tillbaka.

Tror du att man bara hittade på dessa, och "råkade få 13 rätt på Tipset"???
Och att man dessutom lyckas med detta upprepade gånger???

Sedan är det en oändlig massa fler än Nikons anställda som, på ett eller annat vis, blir inblandade ju närmare release man kommer. Tryckerier, oavsiktliga(?) läckor, reklaminspelningar, förhandsvisningar, förhandsinfo till stora återförsäljare, lager, transporter, etc, etc

Ärligt talatr vet du hur allt är organiserat i samband med att en ny modell är i antågande, eller gissar du? Jag vet inte, men han jag känner som jobbar på Nikon har sagt lite om omständigheterna kring en lansering. Det är inte precis tryckeriet kring hörnet som får ordern och det kontraktet som är skrivet med firman är ganska tydligt.

Det läcker säkert men då kostar det också.

En av kamerahistoriens grövsta läckor stod ju Nikon själva för - lanseringen av D3x blev ju rätt punkterad av att de skickade ut Nikon Pro Magazine med full beskrivning av kameran tre dagar före kamerans officiella lansering :)

Jo, helt rätt inget system är så säkert att det inte finns någon läcka. Men det jag vänder mig mot är alla självsäkra uttalande att så här blir det in i minsta detalj. Man bör kanske nämna ibland att det är så här jag tror att det blir, eller att jag hoppas att utvecklingen går åt det här hållet.

Men den Nikonrepresentant som blir påkommen med att smussla med grejerna till någon utanför firmans väggar är körd. Jag känner faktiskt en och så är reglerna, säger han.

Visst är det så, du lär få foten på de flesta firmor om du släpper ut företagshemlig information medvetet.

En av kamerahistoriens grövsta läckor stod ju Nikon själva för - lanseringen av D3x blev ju rätt punkterad av att de skickade ut Nikon Pro Magazine med full beskrivning av kameran tre dagar före kamerans officiella lansering :)

Jo, det har du rätt i, jag hörde det också, även om jag aldrig läste magasinet. Men det var inte så smart. ;)

Det är ju en hel del skillnad på att enskilda Nikon-medarbetare inte får prata om nya produkter och att PR-avdelningen läcker lite väl vald info och kanske någon oskarp och halv-photoshoppad bild för att hålla intresset uppe hos fansen. Det första är ju helt okontrollerbart medan det andra är kontrollerat in i minsta detalj.

Även om jag tror på det så vet jag ju inte att det är så det går till, de läcker tyvärr inte direkt till mig ;-)

Ärligt talatr vet du hur allt är organiserat i samband med att en ny modell är i antågande, eller gissar du? Jag vet inte, men han jag känner som jobbar på Nikon har sagt lite om omständigheterna kring en lansering. Det är inte precis tryckeriet kring hörnet som får ordern och det kontraktet som är skrivet med firman är ganska tydligt.

Det läcker säkert men då kostar det också.
Faktum kvarstår:
D4 var definierad i minsta detalj, drygt en månad innan release.

Chansen att få till det på tur, utan läckor, är i stort sett noll.

Det är ju en hel del skillnad på att enskilda Nikon-medarbetare inte får prata om nya produkter och att PR-avdelningen läcker lite väl vald info och kanske någon oskarp och halv-photoshoppad bild för att hålla intresset uppe hos fansen. Det första är ju helt okontrollerbart medan det andra är kontrollerat in i minsta detalj.

Även om jag tror på det så vet jag ju inte att det är så det går till, de läcker tyvärr inte direkt till mig ;-)

Det är ju så klart skillnad på sådant som ska läckas och sådan som inte ska läckas.
Det ena säger chefen åt dig att göra och det andra ger han dig sparken för.

Nikon läcker tyvärr inte till mig heller, Canon däremot är det ingen hejd på.
Fast jag är ju inte så intresserad av det. ;-)

Det är ju så klart skillnad på sådant som ska läckas och sådan som inte ska läckas.
Det ena säger chefen åt dig att göra och det andra ger han dig sparken för.

Nikon läcker tyvärr inte till mig heller, Canon däremot är det ingen hejd på.
Fast jag är ju inte så intresserad av det. ;-)

Jag tror du har en stor poäng i det du skrev nu. Vad som får läcka och vad som inte får läcka. Tror också att det planeras på hög nivå vad som är vad. Det handlar så otroligt mycket om pengar, så det är inte mycket som får gå snett.

Faktum kvarstår:
D4 var definierad i minsta detalj, drygt en månad innan release.

Chansen att få till det på tur, utan läckor, är i stort sett noll.

Jag vet ingen Nikon DSLR sedan 2004 som blivit lanserad utan att rykten och läckor funnits: "No leak - no announcement".

Det enda aktuella ryktet som finns om D800 är med dessa specifikationer:

http://nikonrumors.com/2011/12/16/updated-nikon-d800-specs.aspx/

Mig veterligen har aldrig Nikon Rumors haft fel när de påstår med 99% säkerhet att en kamera kommer med en viss specifkation. Specifikationerna är klara för D800 och förväntningarna är att kameran lanseras den 7/2 i samband med mässan i Japan. Som en medlem på dpreview som är lite insider och har tillgång till information om försäljningskampanjer osv uttryckt sig: "Jag har inte tänkt att åka till Yokohama bara för att titta på nya Coolpix-kameror!"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar