Annons

Äntligen Nikon D800

Paint moon

Min D800E fick måla med månen ikväll.
Detta blir nog den sista månbilden från mig.
Åh tack för det ropade folket !

Bilagor

• LEE Paint Moon FSmall 2012.jpg
    LEE Paint Moon FSmall 2012.jpg
    98.5 KB · Visningar: 931
En grym RAW konverterare för era D800 bilder

Hej,

Jag försökte tipsa i en annan tråd om en ny RAW konverterare, Photo Ninja som görs av företaget bakom produkten Noise Ninja. Jag tycker att den är det bästa jag testat när det kommer till bildkvalité. Jag tycker att den gör underverk med mina D800 RAW filer så jag tänkte att kanske någon i denna tråd kan vara intresserad.

Finns att ladda ner på Picturecode.com.

Har skrivit lite om den på min blogg fotobloggarn.se

Vad gör den som är bättre än någon annan konverterare? jag är tex jättenöjd med Cs5`s raw behandlare.

Bättre bildkvalité tycker jag. Det är väl lite subjektivt men det är mycket enklare att få till bra färger (tonalitet, hudtoner etc). Bilden har en mer "realistisk" look på något sätt. Sedan har de utvecklat vidare på sin redan erkända brusreducering (Noise Ninja inbyggd i produkten) som är bra för bilder med höga ISO.

Arbetsflödesmässigt har den mycket att önska fortfarande. Jag gillar Lightrooms arbetsflöde och katalogfunktion.

Har du jämfört Photo Ninja med Nikon Capture NX2?

Hej,

Jag försökte tipsa i en annan tråd om en ny RAW konverterare, Photo Ninja som görs av företaget bakom produkten Noise Ninja. Jag tycker att den är det bästa jag testat när det kommer till bildkvalité. Jag tycker att den gör underverk med mina D800 RAW filer så jag tänkte att kanske någon i denna tråd kan vara intresserad.

Finns att ladda ner på Picturecode.com.

Har skrivit lite om den på min blogg fotobloggarn.se

Hej, har du gjort någon side-to-side test med Capture NX2?
/P

Hej, har du gjort någon side-to-side test med Capture NX2?
/P

Nä inte ännu men jag upplever dock att färgerna är bättre i Photo Ninja än Adobes ACR/Lightroom.

Jag funderar på att göra en mer side-by-side jämförelse senare mellan ACR/Lightroom, C NX2 och Photoninja. Ibland är det svårt att sätta fingret på varför man gillar det bättre. Tycker definitivt det är värt att ladda ner en testversion och prova själv.

Någon här som har testat D800 med 70-200 VRII och teleconverter TC-17E II eller TC-20E III? Hur bra/dåligt blir det?
Har hört att 2x faktiskt blir bättre eftersom det är en mycket nyare och mer avancerad konstruktion är 1.7x (som släpptes redan 2004).

Hej

Hur tänker du göra denna jämförelse med tanke på alla parametrar, och har du en länk till programmet?

Bra fråga :)

Tänkte att jag "framkallar" några olika typer av bilder i olika program och jämföra på:

- Hur enkelt och snabbt kommer jag fram till ett resultat som jag gillar
- Hur bra blir färger och detaljer, framför allt vid höga ISO, Hudtoner kan vara särskilt svåra där jag tycker ACR ibland faller till korta. Har egna färgprofiler så det funkar bättre dock.
- Hur bra blir övergångar mellan nyanser t.ex. solnedgång där många nyanser av orange/rött kan vara klurigt. Där såg jag tidigare när jag hade Canon kamera att Canons egen programvara var mycket bättre än t.ex. ACR.
- Sedan blir det väl någon slags subjektiv bedömning. Det handlar ju till slut om tycke och smak.

http://www.picturecode.com/download.php

Bokad!

Bokade ett X idag! NetOnet hade en drive på 21.549:- vilket jag tycker är ett mycket bra pris. Var inne på en D600 men gillar inte att den modellen saknar inre metallhus, annars är det en fin fin kamera det oxå. Dessutom kan jag nu sälja en av mina D300:eek:r eftersom mina fina DX objektiv även funkar med D800 (16mp).

Bokade ett X idag! NetOnet hade en drive på 21.549:- vilket jag tycker är ett mycket bra pris. Var inne på en D600 men gillar inte att den modellen saknar inre metallhus, annars är det en fin fin kamera det oxå. Dessutom kan jag nu sälja en av mina D300:eek:r eftersom mina fina DX objektiv även funkar med D800 (16mp).

Med tanke på den starka kronan tror jag vi kan räkna med att priset sätter sig ni närheten av detta pris. På tyska Amazon kostar D800 motsvarande cirka 22 100 kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar