l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har mailat till representanten nu i kväll och fått svar. Jag har handlat av ett Svenskt AB.
Va bra och vad snabba de var med svar också, är ju inte så vanligt med öppettider en söndag kväll
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har mailat till representanten nu i kväll och fått svar. Jag har handlat av ett Svenskt AB.
För att plötsligt så kräver bildbyråerna 36 Mpixel och "skärpa" på pixelnivå?...eller tänker leverera till bildbyrå.
För att få väldigt bra 12Mpixel-bilder....eller bara vill få ut max ur kameran, varför köper man en D800?
'
Det finns ju dock kryphål i det där med svenska manualer.
Först så behöver den inte levereras i tryckt form. Elektronisk går lika bra.
För att plötsligt så kräver bildbyråerna 36 Mpixel och "skärpa" på pixelnivå?
För att få väldigt bra 12Mpixel-bilder.
Elektronisk är bättre.
Hej,
Efter att ha läst massvis med negativa erfarenheter angående D800s fokusproblem så är jag nu lite småskraj att jag kanske har något liknande med min kamera. Jag testade att fokusera på hundens ögon men jag får inte bilderna helt skarpa när jag zoomar in bilden i lightroom 4. Eller inbillar jag mig bara? Är inget som helst proffs, haft en D80 innan och ser mig som en nybörjare. Fotade med en Nikkor 50 1.8D glugg.
Som tidigare diskutterats: Bilder man leverar till bildbyrå (de stora i alla fall) måste ha samma kvalitet oavsett storlek. Kunden struntar i vad du har för kamera utan vill bara ha bra jämn kvalitet. Dvs en bild i 100% crop måste se lika bra ut från D700 som från en D800 vilket förstås blir lite svårt av flera anledningar. T ex rörelseoskärpan, som dock kan fixas med stöd eller kortare tider. Eller så går man ner till 12MP och kan då förstås inte längre sälja bilderna för lika mycket (gäller de som tar betalt för storlek, dvs de flesta).
Elektronisk är sämre.
Nej, det är fel. Det går t.ex. mycket bättre att söka rätt på information i en elektronisk manual.
Är det bara idioter som är kunder hos bildbyråer?
(jag antar att du inte är kund?)
Några är säkert idioter (din definition) men de flesta tänker nog mer på ekonomin och vill veta vad de får varje gång. Betalar man ordentligt extra för att få 36MP istället för 12MP blir man nog lite besviken om det visar sig att fotografen inte lyckats få bilden skarp.
Scrolla upp (kolla även D4-tråden) och läs den tidigare diskussionen, känns lite onödigt att behöva ta den igen.
Som tidigare diskutterats: Bilder man leverar till bildbyrå (de stora i alla fall) måste ha samma kvalitet oavsett storlek. Kunden struntar i vad du har för kamera utan vill bara ha bra jämn kvalitet. Dvs en bild i 100% crop måste se lika bra ut från D700 som från en D800 vilket förstås blir lite svårt av flera anledningar. T ex rörelseoskärpan, som dock kan fixas med stöd eller kortare tider. Eller så går man ner till 12MP och kan då förstås inte längre sälja bilderna för lika mycket (gäller de som tar betalt för storlek, dvs de flesta).
Fel tärm du menar skakningsoskärpa, dvs kameran rör sig till skillnad från rörelseroskärpa då motivet eller något annat i bild rör sig.
Det är mer portabelt att ha manualen i sin dator, eller i sin surfplatta, eller t.o.m. i sin telefon, än att ha den på pappersformat. Jag har i stort sett alltid min dator med mig till vardags (eftersom den är ett arbetsredskap) och övriga dagar är den snabbt tillgänglig om jag är hemma,
Elektronisk är bättre.
Tack nu kom en motivering till ditt korta påstående.
Jag vill ha bägge, sökbarhet och portabiliteten är bra. Men ska man läsa många sidor på raken vinner papper varje gång. Lite anteckningar och bokmärken kan det bli också.