Annons

Äntligen - FE 16-35 på gång

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du med den billigare av dem menar LA-EA3 så ger den ingen AF alls med Sigma 12-24mm HSM. Det är bara LA-EA4 som ger AF. Detta gäller förstås för fullformat. För APS-C så ger LA-EA2 också AF. Hur det är med LA-EA1 vet jag dock inte.

LA-EA1 ger kontrastsökande AF med SSM/SAM-objektiv. Hade den en tid till NEX-7, men sålde. Vad jag fattat ska LA-EA3 också ge AF med SSM/SAM-gluggar (dock endast kontrastsökande). D v s stödja gluggar med inbyggd fokusmotor, men inte de med skruvdrift.
Ska även stödja tredjepartstillverkares objektiv med A-fattning och inbyggd fokusmotor.

Se denna länk

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA3

//Lennart

Precis. AF ska fungera även med LA-EA1 och LA-EA3 i CDAF-läge.

Om det är A7r vi pratar om så finns ju inget annat än kontrastfokus på den.

För kamerorna med on-sensor PDAF så funkar idag "Fast hybrid AF" inte med A-objektiv med dessa adaptrar och en del E-mount objektiv måste uppgraderas i firmware för att stödjas. Det tyder lite på att det inte är "äkta" PDAF i dessa kameror tycker jag. Borde finnas möjlighetr dock att det ska funka fullt ut även med A-objektiv efter lite nyare FW.

Även om det finns stöd för CDAF med dessa adaptrar och objektiv med inbyggd fokusmotor, så är dessa objektiv inte konstruerade för CDAF och fungerar därför inte lika bra för det som de objektiv som är specifikt konstruerade för det, men fungerar gör det som sagt visst.

/Mats
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222

Sony SSM och SAM fungerar säkert med LA-EA3, det är ju för dessa den är byggd medan LA-EA4 också klarar skruvdrivna objektiv eftersom denna adapter har en egen fokusmotor.

Tyvärr gäller inte detta med AF på Sigmas HSM, åtminstonne inte Sigma 12-24 HSM. Jag har båda adaptrarna LA-EA3 och LA-EA4 och Sigma HSM 12-24 (version II). AF fungerar på LA-EA4 men inte på den billigare (och mindre) LA-EA3. Så är det viljket jag också skrev lite längre upp i tråden.

För att hälpa tvivlarna på traven bifogar jag en kopia med svaret på min fråga till Tura Scandinavia som jag ställde till dem om just detta. De har sänt frågan vidare till Sigma i Japan och vidarebefordrade sedan Sigmas svar som återges här:

Hej, Svar från Sigma: Dear Mr. Bosse Delborg, Good day to you. First of all, our SO mount models are designed for Sony alpha SLR series.Therefore, the lens AF doesn't work properly with that combination. This symptom is occur not only Sigma but also Sony lenses.Please see the attachment for detail.However, it seems AF works with LAEA2 or LAEA4. Med vänlig hälsning/Best regards
Bo Delborg
Service
+46-733515253 ”För våra återförsäljare skall vi vara den mest lönsamma och inspirerande partnern”
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tura Scandinavia AB Energigatan 15B, 434 37 Kungsbacka, Sweden
Tel: +46 300 56 89 00, Fax: +46 300 56 89 29, www.turascandinavia.com

Jag litar på dig, men ställer mig frågande i alla fall varför det inte ska fungera med LA-EA3. Jag hade även LA-EA2 och körde ett Sigma 150-500 DG HSM (lånat av Mats Lillnor) på en NEX-7.
En bekant har LA-EA3 och får CDAF med denna adapter på Sigma 35/1.4 DG HSM Art enligt vad han skriver.

Men det kan vara som du skriver att vissa modeller inte fungerar. Icke desto mindre finner jag det konstigt då Sigma verkligen borde ha som egenintresse att få sina objektiv att fungera i så många kombinationer som möjligt.

I svaret till dig står det "This symptom is occur not only Sigma but also Sony lenses". Stort frågetecken såvida de inte menar skruvdrivna utan egen fokusmotor vad gäller Sonyobjektiv

Jag ska undersöka det här vidare. Men tack för upplysningen

Med vänlig hälsning//Lennart

Gör det. Ingen skulle bli gladare än jag om du finner ett sätt att få kombinationen a7R + LA-EA3 + Sigma HSM 12-24 ver. II att fungera.

När jag ställde frågan till Tura så ombads jag att skicka ett mail med modellbeteckningar och serienummer vilket de fick. Svaret kom redan efter en dryg dag.

Sign me up...

Såvida nya FE 16-35 håller måttet så kommer jag att beställa en sådan, men jag har ingen större brådska. Tyvärr så har första batch:arna av tidigare objektiv (FE 24-70, E 16-70) haft minst sagt skiftande kvalitet vilket gör att jag inte beställer direkt.

Idag så använder jag en Voigtländer Heliar 15mm, en Canon EF 24mm med Metabones III adapter och en FE 35mm, den nya uwa-zoomen skulle kunna ersätta dessa tre objektiv + adapter vilket gör den klart billigare än det jag använder idag om priset hamnar på ca: 11k. Men troligtvis så kommer jag att behålla 35:an som har blivit något av ett favoritobjektiv på Sony A7.

Nä, nu börjar jag faktiskt bli lite putt på Sony :-(

Dom släpper nya kameror i strid ström. Tror det är minst 3 st bara de senaste månaderna.

Ingen information alls om när FE 16-35/4 är på gång ! Var övertygad om att de åtminstone skulle presentera ett lanseringsdatum, och kanske ett pris, vid de senaste lanseringarna av kameror.

Men icke sa Nicke ! Jag vill ha en vidvinkel NU :)

Nä, nu börjar jag faktiskt bli lite putt på Sony :-(

Dom släpper nya kameror i strid ström. Tror det är minst 3 st bara de senaste månaderna.

Ingen information alls om när FE 16-35/4 är på gång ! Var övertygad om att de åtminstone skulle presentera ett lanseringsdatum, och kanske ett pris, vid de senaste lanseringarna av kameror.

Men icke sa Nicke ! Jag vill ha en vidvinkel NU :)

pratade med en säljare från sony på fotomässan länge sedan nu, o han sa då att en 21mm vidvinkel var på gång men hade ingen övrig info om storlek vikt osv. I dags läget finns det överhuvud taget någon vidvinkel till a7 i (normal storlek) som funkar bra?
att dra för stora växlar på att få en superzoom som ska prestera fantastiskt tror jag inte man ska ha finns ingen idag till vilket märke som helst som är klockren. Min 14-24 är bra på mycket men kass i motljus, canons 16-35 2,8L II var aldrig skarp längst ut i hörnen däremot skarp för övrigt o bra i motljus nerbländad men inte på full öppning o min zeiss 21mm är skarpare än dessa båda men har ingen af visserligen inte första prio på en vidvinkel.

pratade med en säljare från sony på fotomässan länge sedan nu, o han sa då att en 21mm vidvinkel var på gång men hade ingen övrig info om storlek vikt osv. I dags läget finns det överhuvud taget någon vidvinkel till a7 i (normal storlek) som funkar bra?
att dra för stora växlar på att få en superzoom som ska prestera fantastiskt tror jag inte man ska ha finns ingen idag till vilket märke som helst som är klockren. Min 14-24 är bra på mycket men kass i motljus, canons 16-35 2,8L II var aldrig skarp längst ut i hörnen däremot skarp för övrigt o bra i motljus nerbländad men inte på full öppning o min zeiss 21mm är skarpare än dessa båda men har ingen af visserligen inte första prio på en vidvinkel.

Nä, tror inte heller på att zoomen kommer vara fantastisk, inte som FE55 eller FE35:n i alla fall.
Men presterar den som tex Nikons 16-35, ja då är jag nöjd.

Kan absolut även tänka mig en fast vidvinkel, men då ska den vara skarp. Är faktiskt lite inne på att ev. skaffa en adapter, men har ingen susning vilken fattning ( FE- ? ) Tycker det är en djungel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar