Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Batis 85 och 25 mm för FE

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också båda, men jag är nog mer inne på sälja min Batis. Hur kommer de sig att du hellre säljer ditt 16-35 om man får fråga?

Ja, jag har egentligen inte bestämt mig helt. Tittade på mina bilder fr Batis igår och på F2 tycker jag det är ganska mkt vignettering. Skall jag behöva skjuta F4 för att slippa detta så vinner ju Sony (som då dessutom är stabiliserad) iaf. Tål att tänkas på lite. Däremot är den väldigt skarp osv, men det är ju Sonyn också.

Ja, jag har egentligen inte bestämt mig helt. Tittade på mina bilder fr Batis igår och på F2 tycker jag det är ganska mkt vignettering. Skall jag behöva skjuta F4 för att slippa detta så vinner ju Sony (som då dessutom är stabiliserad) iaf. Tål att tänkas på lite. Däremot är den väldigt skarp osv, men det är ju Sonyn också.

Nu har jag själv inte testat någon av dessa, men har stabilisering på mitt motsvarande vidvinkel hos Nikon (16-35/4 VR), och det tycker jag är värt massor med steg då jag oftast fotar stillastående motiv med vidvinkel.

Så är de optiskt relativt lika i övrigt på samma bländare så tycker jag att man skall räkna in OSS som en stark praktisk fördel här.

Nu finns ju stabilisering inbyggt i kamerorna, så då är det väl ingen stor fördel?
(Visst, alla kameramodeller har det inte, men de nya och kommande har.)

/Mats

Helt riktigt. Kör du A7-II-serien så är det inte en lika stor fördel.

(Men detta antar jag att folk som faktiskt har stabilisering i sina kamerahus redan känner till och förstår - iaf de flesta av oss här på Fotosidan)

Helt riktigt. Kör du A7-II-serien så är det inte en lika stor fördel.

(Men detta antar jag att folk som faktiskt har stabilisering i sina kamerahus redan känner till och förstår - iaf de flesta av oss här på Fotosidan)

Ja jag har en a7r2. Jag fotar mest vid 16 mm, där av anledningen till att jag köpte den, hade de funnits något vettigt allternativ med fast brännvidd så hade jag köpt den. (Ultra vidvinkel) Vid natt foto är dock Batis grym, men hade gärna haft mer vidvinkel.

De är ett svårt val men känns lite onödigt att ha kvar båda

Ja jag har en a7r2. Jag fotar mest vid 16 mm, där av anledningen till att jag köpte den, hade de funnits något vettigt allternativ med fast brännvidd så hade jag köpt den. (Ultra vidvinkel) Vid natt foto är dock Batis grym, men hade gärna haft mer vidvinkel.

De är ett svårt val men känns lite onödigt att ha kvar båda

Jo, det kan jag förstå känns lite onödigt.

Vinjetterar den mycket vid 16, eller är den OK på de bländare du använder där?

Jo, det kan jag förstå känns lite onödigt.

Vinjetterar den mycket vid 16, eller är den OK på de bländare du använder där?

Jag är inget proffs, och har fotat mest med bländare 7-11 kanske. Jag har aldrig lagt märke eller stört mig på de iaf. Men den är rätt tung och stor, enda nackdelen som jag märkt än

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar