Annons

Ännu en tråd om sensorrengöring.

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
Hejsan forumet!

Ny här, men inte när det kommer till foto.
Jag köpte nyligen en D7100 (begagnad), mycket nöjd och känns som en okay uppgradering från min tidigare D5100.

Hur som helst är den i mycket gott skick, men sensordamm är ett problem i högre bländartal- något jag vill använda mig av mer. Har kollat runt en del på olika trådar, hemsidor och vad man ska göra.
Swabs är det många som använder, men hör också mycket om att det inte går som man vill ibland, oavsett erfarenhet eller kamera. Sen går det givetvis superbra för många också.

Jag testade först att köpa en sån där liten "blåsraket", det hjälpte inte alls.
Så nu sitter jag här och undrar vad steg #2 kommer bli.
Att skicka in den på rengöring känns tryggt, låta ett proffs göra det åt mig. Men när man sökt på "nikon check and clean" så har jag fått fler negativa resultat än positiva, så det känns inte så bekvämt.

Även andra mer lokala som finns i malmö/stockholm, men det skulle ändå innebära en resa för mig- och där då ännu mer kostnader. Visst går det att posta till vissa men de verkar ha väldigt omständiga system som inte är så betryggande.

Så jag har väl landat vid.. Pest eller kolera.

Självklart finns det olika erfarenheter gällande olika metoder, skräpet som finns i min kamera är verkligen över hela sensorn och pga. att jag är andra ägaren vill jag nog inte heller putsa den själv då jag inte har någon aning om vad som är på den. Ev. report osv.

Vad är era förslag? Allt jag vet är att jag måste få bort det och att det är alldeles för mycket för att kunna klona bort allt. Vi snackar 20+ fläckar på bara halva sensorn..
Bildexempel:
https://i.imgur.com/JF41zRb.jpg

Tack på förhand!
 
Det var rejält med fläckar. Jag har aldrig lyckats få så mycket skräp på någon sensor och har heller aldrig behövt lämna in någon kamera på rengöring utan bara använt Rocket blowern när det uppstått något damm. Om skräpet inte går att blåsa bort så är en rengöring enda alternativet.
 
Lustigt att små dammkorn kan bita sig fast så effektivt, de struntar helt i order från min blåsbälg :-D
Det går lite bättre om man först knuffar loss dem med tunn akvarellpensel under visuell övervakning med hjälp av en "Lenspen SensorKlear Loupe". Helt riskfritt är det förstås inte, metallhylsan på penseln skulle kunna ställa till med katastrof.. :) Det svåra är att få penseln dammfri innan ingreppet, renblåsning med blåsbälgen har viss effekt men det blir långtifrån perfekt. Har testat ett par olika penslar, bäst hittills: Kolinsky mårdhår/syntet nr 6 (ClasOhlson) . Penseln biter dessvärre inte på pollenkorn som klistrat fast, där har jag en ännu radikalare lösning men den vågar jag inte berätta om här :-D

SensorKlear Loupe är en bra uppfinning (lupp med inbyggd belysning och öppning i sidan så man kommer åt att städa medan man tittar). Dessvärre räcker förstoringen inte riktigt för att se de minsta dammkornen men om man lyser snett genom arbetsöppningen med en LED-ficklampa brukar även de minsta dammkornen lysa upp som mikroskopiska stjärnor. Den medföljande rengöringspennan fungerar mest som dammspridare tyvärr..
 
Det var rejält med fläckar. Jag har aldrig lyckats få så mycket skräp på någon sensor och har heller aldrig behövt lämna in någon kamera på rengöring utan bara använt Rocket blowern när det uppstått något damm. Om skräpet inte går att blåsa bort så är en rengöring enda alternativet.
Jaa.. Det är lite så jag känner. Tänker mig att jag bytt objektiv fram och tillbaka sedan 2011 på min D5100 och har aldrig ens varit i behov av blåsbälgen tills i år. SJälvklart kanske förhållanden varit annorlunda för tidigare ägare, men antalet prickar talar bara för att han inte riktigt brytt sig alls.
 
Lustigt att små dammkorn kan bita sig fast så effektivt, de struntar helt i order från min blåsbälg :-D
Det går lite bättre om man först knuffar loss dem med tunn akvarellpensel under visuell övervakning med hjälp av en "Lenspen SensorKlear Loupe". Helt riskfritt är det förstås inte, metallhylsan på penseln skulle kunna ställa till med katastrof.. :) Det svåra är att få penseln dammfri innan ingreppet, renblåsning med blåsbälgen har viss effekt men det blir långtifrån perfekt. Har testat ett par olika penslar, bäst hittills: Kolinsky mårdhår/syntet nr 6 (ClasOhlson) . Penseln biter dessvärre inte på pollenkorn som klistrat fast, där har jag en ännu radikalare lösning men den vågar jag inte berätta om här :-D

SensorKlear Loupe är en bra uppfinning (lupp med inbyggd belysning och öppning i sidan så man kommer åt att städa medan man tittar). Dessvärre räcker förstoringen inte riktigt för att se de minsta dammkornen men om man lyser snett genom arbetsöppningen med en LED-ficklampa brukar även de minsta dammkornen lysa upp som mikroskopiska stjärnor. Den medföljande rengöringspennan fungerar mest som dammspridare tyvärr..
Jag relaterar! Blåsbälgen var rent av värdelös i fallet av min D7100, hade 2 fläckar på min D5100 men då räckte 3 generösa puffar för att fixa till det "dilemmat".
Kollat lite på dessa "loupes", de verkar väldigt händiga även om man inte kan 'komma åt' samtidigt (då beroende på modell. Men jag vet inte om jag känner mig så villig att lägga ut såpass mycket för rengöringssaker, då känns det roligare att skicka in den någonstans.
 
Jaa.. Det är lite så jag känner. Tänker mig att jag bytt objektiv fram och tillbaka sedan 2011 på min D5100 och har aldrig ens varit i behov av blåsbälgen tills i år. SJälvklart kanske förhållanden varit annorlunda för tidigare ägare, men antalet prickar talar bara för att han inte riktigt brytt sig alls.

Är du säker på det? Jag har mycket skräp på sensorn (eller filtret ovanpå) men har inte varit speciellt oaktsam vad jag vet. Byter objektiv nästan bara inomhus, ute i nödfall. Men jag fotar oftast på större bländartal än f8 så märker inte av skräpet. Fast när jag använder mindre bländare har det alltid varit gott om skräp på alla mina hus.
 
Jag har mycket skräp på sensorn (eller filtret ovanpå) men har inte varit speciellt oaktsam vad jag vet. Byter objektiv nästan bara inomhus, ute i nödfall.
Det kan nog ibland vara dammigare inne än ute, så det är ingen garanti mot damm på sensorn att undvika objektivbyte utomhus. (Som du har märkt. :)
 
Förr eller senare får man damm på sensorn, sådana är fysikens grundlagar (samt Murphys) Om man inte vill skicka in kameran så måste man lära sig att ta bort damm själv..

En förbättrad Loupe skulle ju vara ett perfekt 3D-skrivarprojekt. Tänk om man hade haft kompetens att designa om optiken så att förstoringen blev bättre. Och utrustat den med starkare LED placerade närmare sensorn, riktig objektivfattning för aktuell kamera och linser värda namnet.
Skulle man inte kunna driva det som ett projekt här på fotosidan? :) Man får förstås kolla först att det inte blir patentintrång..
 
eyelead

Hejsan forumet!

Vad är era förslag? Allt jag vet är att jag måste få bort det och att det är alldeles för mycket för att kunna klona bort allt. Vi snackar 20+ fläckar på bara halva sensorn..
Bildexempel:
https://i.imgur.com/JF41zRb.jpg

Tack på förhand!

Jag började med swabs, men det kändes för svettigt att hålla på med...
Nu har jag kört eyelead ett par år, en klibbig gelé-kub på en pinne som allt damm fastnar på. Fungerar klockrent för mig, med bra resultat varje gång.
 

Bilagor

  • LR3iphoto-1111.jpg
    LR3iphoto-1111.jpg
    8.9 KB · Visningar: 92
  • LR3iphoto-1112.jpg
    LR3iphoto-1112.jpg
    3.5 KB · Visningar: 103
Jag började med swabs, men det kändes för svettigt att hålla på med...
Nu har jag kört eyelead ett par år, en klibbig gelé-kub på en pinne som allt damm fastnar på. Fungerar klockrent för mig, med bra resultat varje gång.

Jag gör aldrig rent sensorn själv. Om rengöringen går fel får någon annan betala. Lämnar in max en gång per år.

Det är tyvärr lite för vanligt med repade sensorglas etc.

Plus, att om jag är übernoga vid objektivbytena, vilket jag är, blir det helt enkelt inte så mkt skräp på sensorn.
 
Den (och alla andra med sensorrengöring) använder nåt slags ultraljudsskakningar har jag för mig. Dammet blir förstås kvar i kameran, så förr eller senare hamnar det på sensorn igen.
 
En del kameror har en liten kladdig yta nedanför sensorn som det avskakade skräpet kan fastna på. Det minskar risken att det hamnar på sensorn igen, men förr eller senare blir väl den kladdiga ytan full.
 
En del kameror har en liten kladdig yta nedanför sensorn som det avskakade skräpet kan fastna på. Det minskar risken att det hamnar på sensorn igen, men förr eller senare blir väl den kladdiga ytan full.

Man ska ju vända öppningen nedåt när man byter objektiv så det finns ju en chans att det ramlar ut också.
 
Jag gör aldrig rent sensorn själv. Om rengöringen går fel får någon annan betala. Lämnar in max en gång per år.

Det är tyvärr lite för vanligt med repade sensorglas etc.

Plus, att om jag är übernoga vid objektivbytena, vilket jag är, blir det helt enkelt inte så mkt skräp på sensorn.

För det första är det inga problem att svabba sensorn själv. Repade aa filter är mycket ovanliga.
Blås först och rengör sedan.
Innan vi hade dessa ultraljudsskakkningar var damm på senor mycket vanlig. Jag kunde på en safari göra ren sensorn varannan dag med swabs och eclipse. Har gjort det hundratals gånger och aldrig skadat någon sensor.
Det de flesta inte förstår är att gå ut i kall miljö är mycket värre än at gå från kall miljö till en varm.
När vi tar en nerkyld kamera in till en varm inomhusmiljö skapas en massa kondens som får alla ytor på kameran blöta och immiga.
Fast när vi tar en kamera acklimatiserad till inomhusmiljö och dess luftfuktighet så kommer kamerans utrymmen med luft att kylas ner och fukten i utrymmet att passera daggpunkten. Då kommer fukten att kondenseras. Gärna runt något dammkorn på sensorn.
Damm på senron var länge ett problem men i dag får jag säga att det är sällan man behöver göra något mer än att använda en statisk borste någon enstaka gång på nya kameror.
Om det behövs skall man inte tveka att själv göra ren sensorn. Varför betala någon 650 kr för något som tar högst 10 minuter att göra.
Köp Eclipse och några svabbar. Man skall vara en total klant om man repar aa-filtret
 
För det första är det inga problem att svabba sensorn själv. Repade aa filter är mycket ovanliga.
Blås först och rengör sedan.
Innan vi hade dessa ultraljudsskakkningar var damm på senor mycket vanlig. Jag kunde på en safari göra ren sensorn varannan dag med swabs och eclipse. Har gjort det hundratals gånger och aldrig skadat någon sensor.
Det de flesta inte förstår är att gå ut i kall miljö är mycket värre än at gå från kall miljö till en varm.
När vi tar en nerkyld kamera in till en varm inomhusmiljö skapas en massa kondens som får alla ytor på kameran blöta och immiga.
Fast när vi tar en kamera acklimatiserad till inomhusmiljö och dess luftfuktighet så kommer kamerans utrymmen med luft att kylas ner och fukten i utrymmet att passera daggpunkten. Då kommer fukten att kondenseras. Gärna runt något dammkorn på sensorn.
Damm på senron var länge ett problem men i dag får jag säga att det är sällan man behöver göra något mer än att använda en statisk borste någon enstaka gång på nya kameror.
Om det behövs skall man inte tveka att själv göra ren sensorn. Varför betala någon 650 kr för något som tar högst 10 minuter att göra.
Köp Eclipse och några svabbar. Man skall vara en total klant om man repar aa-filtret

Så ovanligt är det inte, min kompis med D4s repade den och jag anser inte honom som fumlig.

Mina grejer blir rengjorda vid vanlig service eller då det erbjuds ändå. Jag har aldrig betalat några 650kr för jobbet. Varför har jag just förklarat, 1) går det fel blir det inte på min nota. 2) jag är så försikig att jag helt enkelt inte får nämvärt med smuts på sensorn.

Visst, om jag började göra det slulle det säkert bli rutin.

Jag byter aldrig objektiv på savannen. (det var bra länge sedan jag var på savannen)
 
Nu går alla upp i falsett när jag säger att jag kört med burkluft. Min D600 led av skit på sensorn och den blåste jag rent minst 25ggr. Inga som helst problem men burken skall hållas vertikalt hela tiden och man skall inte blåsa förlänge.
 
Nu går alla upp i falsett när jag säger att jag kört med burkluft. Min D600 led av skit på sensorn och den blåste jag rent minst 25ggr. Inga som helst problem men burken skall hållas vertikalt hela tiden och man skall inte blåsa förlänge.

Kommer inte att köpa din begagnade kamera ;).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.