Skrotografen
Avslutat medlemskap
D800=hybridkamera (DX och FX) D600=FX..........................
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var någon som beskrev sin D800 som en mycket bra DX-kamera med ett extra vidvinkelläge.
Det blir väl ~10,5MP i beskuret DX-läge?
Jag har svårt att se hur det -- eller 16-17MP i 1,2x-läget -- inte skulle räcka för de allra flesta, om förutsättningen är att de "i normalläget" har en 24MP FF-sensor till sitt förfogande?
Ständigt behov av 16-24MP i DX-format, för att samtidigt erhålla den s.k. "teleförlängningen" tror jag faktiskt inte är ett särskilt allmänt önskemål. Det känns mer som ett behov hos en mindre grupp, med ganska specifika inriktningar.
Det var någon som beskrev sin D800 som en mycket bra DX-kamera med ett extra vidvinkelläge.
Synd att Nikons nyare kameror är så fula. Man får stå ut helt enkelt.
Synd att Nikons nyare kameror är så fula. Man får stå ut helt enkelt.
Det som jag är mest orolig för på denna modell är greppet, den kan komma att ha lika uselt grepp som D7000. Folk oroar sig för att det är Aptina som har gjort sensorn också. Tydligen kan inte DR och Isoegenskaper vara i närheten av Sonys sensorer. Men jag tror att sensorn kommer att vara alldeles utmärkt =)
Nu finns det bilder på D600 på Nikon Rumors.
http://nikonrumors.com/2012/09/11/more-nikon-d600-leaks-full-specs-and-new-images.aspx/
Lite OT nudå, vad gör en kamera snygg/ful???
mvh jens
Lite OT nudå, vad gör en kamera snygg/ful???
mvh jens
När jag läser specifikationerna så börjar jag genast fundera på om det är motiverat att behålla sin D700 bara för att den är lite stabilare och har bättre vädertätning (vilket jag antar att den har).
D600 verkar ju sopa banan med D700 i övrigt. Eller har jag missat någonting?
Givet en snabb titt så ser jag direkt följande:
Om specifikationerna stämmer blir det knepigare att använda stor bländare i dagsljus/solsken. Kortaste slutartid är ett steg längre. Något sämre blixtsynkroniseringstid också. Färre AF-punkter, vilket kanske tyder på sämre AF i vissa lägen. Kanske serietagningen för de som kör D700 med batterigrepp, om nu inte samma upplägg väljs för denna modell.
Om det ska vara en lite billigare modell så lär det finnas ett antal saker som var för sig kanske inte är någon kris, men som för en del kan avgöra valet.
Nu finns det bilder på D600 på Nikon Rumors.
http://nikonrumors.com/2012/09/11/more-nikon-d600-leaks-full-specs-and-new-images.aspx/