1/8000sek (man kan komma undan med 1/6400sek) behövs om man skall frysa snabb sport t.ex baseball eller hornussen.
SD-korten har modernare konstruktion och är snart snabbare än CF. CF är snart ett minne blott, jag använder redan nu SD primärt i min D800. 95mb/sek är helt ok även om det finns snabbare CF, men mitt microSD-kort i SD-adapter, har jag inbygd läsare för i laptopen, paden och mobilen.
/Karl
För er som inte kan sport så bra
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornussen
Jo, jag vet att SD har sina fördelar och CF har sina, liksom att båda typerna har nackdelar. Jag har ännu inte provat de nya 95 MB/s-korten så de kanske inte blir flaskhalsen i framtiden. Priset är ju till SD:s fördel, det är ju 1/3-1/2 priset jämfört med lika snabba CF. 2 st 16 GB 95 MB/s för 600-700 kr är ju helt ok, de kommer ju att rymma en hel del råfiler även med denna relativt höga upplösning. Jag har hittills fått in drygt 300 råfiler från min D300 på ett 4 GB-kort så lite snabb huvudräkning ger 600-700 råbilder på ett 16 GB-kort.
Just hornussen-foto känns dock tyvärr inte som min största prioritet
Jag vet inte vad du avser för "D7000 liknande skapelse", jag tycker den du länkar till är väldigt lik just D7000? Faktum är att jag inte ser mycket mer skillnad på de två än placeringen av några knappar (blixtuppfällning, runt avtrycket), gummiflärpen på vänstersidan och den röda triangeln på handgreppet. Prismat, blixten och en hel del annat ser väldigt lika ut.
Jag för min del hoppas på hyfsad AF (inte D4-prestanda men iaf i klass med D300), dubbla kortplatser, live view-omkopplare på baksidan och inbyggt vattenpass. DR i klass med D800 vore också trevligt även om jag tror det är att önska lite för mycket!
Nu skall jag bara bestämma mig för vilken optik jag skall köpa; 16-35/4, 24-70/2,8 eller den nya 24-85 kanske? Jag har inte sett något om paketpris men om det blir aktuellt är det väl ffa 24-85 som blir aktuell. Den vinner på pris och vikt men förlorar på filtergängan (jag har bara 77mm objektiv och filter idag). Jag har en 17-55 till min D300 och använder den över hela spektrat, det är inte så ofta jag känner att jag slår i kortsidan utan snarare tvärtom så jag borde ju klara mig med något som börjar vid 24.
Kanske jag skall vänta med att köpa nytt objektiv och prova med min gamla 20-35/2,8 först? I så fall kan jag lägga pengarna på Samyangs nya TS-objektiv istället!