Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Med så många mål lär han knappast gå back.
Det är nog tänkbart, men vi vet ännu inte riktigt hur många fall det kommer att handla om i en eventuell domstolsförhandling.

Bildtjuvarna få i vilket fall en merkostnad de inte räknade med när de tog bilderna och ju fler som hör talas om detta desto bättre.
Jag vet förstås inte hur TS resonerar, men själv skulle jag nog inte vilja betala för att sprida kunskaper om upphovsrättslagen, och att de som har använd bilderna olovligt också får en extra kostnad vore en klen tröst. Jag tror att det bästa är att försöka se till att chansen är stor att man går med vinst om man avser att ta det till en domstol.
 
Det är nog tänkbart, men vi vet ännu inte riktigt hur många fall det kommer att handla om i en eventuell domstolsförhandling.


Jag vet förstås inte hur TS resonerar, men själv skulle jag nog inte vilja betala för att sprida kunskaper om upphovsrättslagen, och att de som har använd bilderna olovligt också får en extra kostnad vore en klen tröst. Jag tror att det bästa är att försöka se till att chansen är stor att man går med vinst om man avser att ta det till en domstol.

Nu är jag partisk, jag är för upphovsrättens skyddande och varje person som tar strid för fotografers rätt är en riddare.

Det är ingen klen tröst att det svider för tjuven. Ju fler som får reda på att det kan kosta många tusen istället för att göra rätt för sig och köpa liknade bild för en bråkdel av summan legalt, ju bättre.
 
Sant, det var en hel del som skulle finnas där: https://sv.wikipedia.org/wiki/Faktura

Det är här det blir jobbigt...

Jag har läst påståenden här i forumet om att "Jo, en privatperson kan visst fakturerera..."

- Samtidigt pratar Wikipedia-sidan om momsregistreringsnummer. Jag har tagit bilden som privatperson, varför ska jag inte kunna ta betalt för den som privatperson?

Om vi vänder på det... om jag i morgon av en händelse råkar passera och ta en bild på något en tidning vill köpa... spektakulär bilolycka, brand, whatever - hur fanken ska jag kunna agera säljare om jag är privatperson utan momsegistreringsnummer?
 
Nu är jag partisk, jag är för upphovsrättens skyddande och varje person som tar strid för fotografers rätt är en riddare.

Det är ingen klen tröst att det svider för tjuven. Ju fler som får reda på att det kan kosta många tusen istället för att göra rätt för sig och köpa liknade bild för en bråkdel av summan legalt, ju bättre.
Om du betalar så kan jag också tänka mig att ta ett ärende till domstol även om chansen att gå med vinst är liten. ;-)
 
Det är här det blir jobbigt...

Jag har läst påståenden här i forumet om att "Jo, en privatperson kan visst fakturerera..."

- Samtidigt pratar Wikipedia-sidan om momsregistreringsnummer. Jag har tagit bilden som privatperson, varför ska jag inte kunna ta betalt för den som privatperson?

Jo, du kan givetvis fakturera som privatperson utan momsregistreringsnummer.
 
Det är här det blir jobbigt...

Jag har läst påståenden här i forumet om att "Jo, en privatperson kan visst fakturerera..."

- Samtidigt pratar Wikipedia-sidan om momsregistreringsnummer. Jag har tagit bilden som privatperson, varför ska jag inte kunna ta betalt för den som privatperson?

Kolla skatteverket.se istället. Du kan inte ta ut moms som privatperson men kolla på skatteverket, eller ring dem i morgon. Finns säkert trådar här som löser den biten också.

Du kan fakturera.
 
Kolla skatteverket.se istället. Du kan inte ta ut moms som privatperson men kolla på skatteverket, eller ring dem i morgon. Finns säkert trådar här som löser den biten också.

Du kan fakturera.

Okej, bra idé - ska ta en titt där. Tack!

För att sammanfatta senaste sidan - det som kan ställa till det för mig om jag försöker köra första biten själv är att jag inte skriver fakturan korrekt. Utöver det finns det ingen anledning till att faktainsamling och fakturering, ev påminnelser och kanske till och med en och annan uppgörelse kan göras av mig själv.

Sedan tar jag de som väljer att inte ta mig på allvar till BO och låter dem göra resten av grovjobbet.

- Hur verkar det som "plan"?
 
Okej, bra idé - ska ta en titt där. Tack!

För att sammanfatta senaste sidan - det som kan ställa till det för mig om jag försöker köra första biten själv är att jag inte skriver fakturan korrekt. Utöver det finns det ingen anledning till att faktainsamling och fakturering, ev påminnelser och kanske till och med en och annan uppgörelse kan göras av mig själv.

Sedan tar jag de som väljer att inte ta mig på allvar till BO och låter dem göra resten av grovjobbet.

- Hur verkar det som "plan"?

Nja, tror inte du kan fakturera och sen om det inte går vägen, skicka en till faktura för samma sak, fast via BO. Du får nog välja väg.

Du kanske kan ta något fall som pilot?
 
Nja, tror inte du kan fakturera och sen om det inte går vägen, skicka en till faktura för samma sak, fast via BO. Du får nog välja väg.

Du kanske kan ta något fall som pilot?

Det var just det Pär på BO rekommenderade mig att göra:

"Om ni inte får ut pengar är du välkommen tillbaka så hjälper vi dig."

- Det var iaf hans svar när jag växlade ett par meddelanden med honom häromdan...
 
Samtidigt pratar Wikipedia-sidan om momsregistreringsnummer. Jag har tagit bilden som privatperson, varför ska jag inte kunna ta betalt för den som privatperson?

Det är klart att du kan. Att momsnummer ska anges gäller bara om man debiterar moms, och det gör man bara om man är momsregistrerad.
 
Nja, tror inte du kan fakturera och sen om det inte går vägen, skicka en till faktura för samma sak, fast via BO. Du får nog välja väg.

Det är klart att man kan. Det är den normala vägen; när en "kund" vägrar betala fakturan kopplar man in en jurist.

Att juristen däremot skulle skicka en ny faktura låter väldigt konstigt (och onödigt) men det är det väl ingen mer än du som har föreslagit?
 
Det är klart att man kan. Det är den normala vägen; när en "kund" vägrar betala fakturan kopplar man in en jurist.

Att juristen däremot skulle skicka en ny faktura låter väldigt konstigt (och onödigt) men det är det väl ingen mer än du som har föreslagit?

Tvärtom. det var dubbla fakturor jag trodde han INTE kunde ha, att det skulle bli två olika fakturor på samma upphovsrättsbrott. Juristen har kanske åsikter om omfattningen och beloppen (vill kanske sikta högre i förhandlingssyfte) så han behöver göra ett omtag mot vad fotografen utgått ifrån men om juristen inte ska skriva någon ny faktura är det förstås inget problem men fotografen hamnar i sämre läge än om juristen skrivit fakturan från början.
 
Jag ser egentligen inga konstigheter...

Du köper en tjänst/produkt mot faktura från företag A
Om du inte betalar får du påminnelse från företag A
Om du inte betalar efter påminnelse får du kanske ytterligare en påminnelse från företag A, eller:
Företag A kontrakterar företag B för att mot en extra kostnad föra företag A's talan för att de sjäva ska kunna fortsätta med sin kärnverksamhet.

Är det inte så i stort sett all verksamhet (med utrymme för variationer) fungerar idag?

- Ser inte att det skulle vara någon direkt skillnad i det här fallet...
 
Jag ser egentligen inga konstigheter...

Du köper en tjänst/produkt mot faktura från företag A
Om du inte betalar får du påminnelse från företag A
Om du inte betalar efter påminnelse får du kanske ytterligare en påminnelse från företag A, eller:
Företag A kontrakterar företag B för att mot en extra kostnad föra företag A's talan för att de sjäva ska kunna fortsätta med sin kärnverksamhet.

Är det inte så i stort sett all verksamhet (med utrymme för variationer) fungerar idag?

- Ser inte att det skulle vara någon direkt skillnad i det här fallet...

Det här är inte den normala verksamheten eller normal faktura.

Påminnelseavgifter etc gäller väl mest beställda produkter/tjänster som inte betalats i tid, här finns inget avtal eller beställning men visst kan man lägga på påminnelseavgifter.

Skillnaden är att om fotografen skickar en faktura på x kr kan knappast juristen sen skicka en ny faktura på samma sak på högre belopp y men med erfarenhet från andra fall vet han att han måste ta i eller ta betalt för andra saker och ökar därför beloppet. Dessutom är juristen säkert taktisk och formulerar sig skarpt vid första tillfället så det kan vara en poäng att låta juristen sköta första kontakten enbart därför. En faktura från en jurist som jobbar med upphovsrätt smäller högre än en faktura från en för kunden okänd fotograf.
 
Mitt i informationssamlandet grunnar jag på en grej...

Hur gör man när man inte får fram namn på en bloggare? Hur jag än googlar, bläddrar runt i bloggen och försöker hitta kopplingar till personen (vet arbetsplats och förnamn på sambo men det är typ allt) får jag liksom bara ett användarnamn, och det lär jag ju inte komma långt med.

Bloggportalen eller blogg.se lär ju inte vara så tillmötesgående...
 
...
Bloggportalen eller blogg.se lär ju inte vara så tillmötesgående...

De borde i högsta grad vara tillmötesgående.
De kan knappast vara intresserade av att skydda illegala aktiviteter från sina medlemmar.
Troligen så står det något i användarvillkoren om att man förbinder sig att inte använda bilder utan upphovsmannens tillstånd.
 
Kan du lägga ut länken till bloggen så kanske det är någon i forumet som kan hjälpa till eller ha lite bättre chans att ge en ledtråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.